جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله سبحانی

حوزه/ استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه با بیان اینکه همیشه باید کوشش کنیم از رسانه های مفید استفاده کنیم، گفتند: اگر این روزها تلگرام را بستند، به حق منطبق با آیه «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ» است؛ بنابراین نمی توان تلگرامی را که به بشر جنایت، کشتار، سرقت و عوامل بدکاری را می آموزد، به نام آزادی، آزاد گذاشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی شامگاه شنبه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه دو سیما پخش شد، در ادامه تبیین بحث انسان در قرآن به آیه ۲۴ سوره عبس «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ» اشاره کردند و گفتند: قرآن در این آیه به انسان سفارش می کند به طعام خود دقت کند.

ایشان تصریح کردند: در اسلام ابوابی با عنوان «اطعمه محرمه»، «اشربه محرمه»، «اطعمه حلال» و «اشربه حلال» وجود دارد که در آن، احکام خوردنی ها و نوشیدنی ها بیان شده؛ اسلام به موضوع طعام انسان دقت دارد زیرا از نظر مادی و معنوی در وجود او مؤثر است.

معظم له با اشاره به آیه ۱۷۳ سوره بقره «إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ»، اظهار کردند: انسان نباید از مردار، خون و گوشت خوک استفاده کند؛ مردار کانون میکروب است؛ خون در روح و روان انسان اثر می گذارد و مایه قساوت می شود؛ گوشت خوک نیز از نظر روانی و غیرت اثر منفی دارد.

*وزارت بهداشت به تبیین عذای حلال و مفید بپردازد

این مرجع تقلید افزودند: بهداشت جهانی و وزارت بهداشت جمهوری اسلامی این مسئله را تبیین کند و در برنامه های خود به بیان «غذای حلال و مفید» و «غذای مضر» بپردازد.

حضرت آیت الله سبحانی در ادامه، روایتی از امام رضا(ع) را بیان کردند و افزودند: ایشان می فرماید: «اگر خداوند منان چیزی را از نظر خوردن و نوشیدن حلال کرده، در آن مصلحت شماست و اگر طعام و شرابی را حرام کرده، در آن ضرر است».

ایشان با اشاره به اینکه از برخی روایات استفاده می شود که آیه «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ» دارای معنای وسیع تری است، اظهار کردند: امام رضا(ع) در ادامه حدیث مذکور می فرماید: «همچنین بنگرد علمی را که می آموزد».

*همه علوم به نفع بشر نیست

معظم له با بیان اینکه همه علوم به نفع بشر نیست، اظهار کردند: علم بر دو گونه است؛ علمی سازنده تمدن و علمی ویرانگر تمدن. علمی مایه سعادت بشر و علمی مایه بدبختی بشر می شود.

*تأکید اسلام بر لزوم جلوگیری از کتب ضالّه

این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه دانش انسان غذای روحی اوست، افزودند: علم، غذای روحی انسان است؛ در اسلام بر لزوم جلوگیری از گسترش کتب ضالّه تأکید شده و هر کتابی را در اختیار افراد قرار نمی دهند، زیرا برای کسانی که آمادگی لازم را ندارد، مضر است.

*دانش های مضر برای بشر و جامعه حرام است

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: همانطور که غذای مضر برای بدن حرام است، دانش های مضر هم برای بشر و جامعه حرام است.

ایشان با تأکید بر اینکه خیال نکنیم برخی دانش ها به نفع بشر است، گفتند: آن دانشی که با یک بمب، جهان را ویران می کند، این علم نمی تواند برای بشر سعادت آفرین باشد.

*کتاب های گمراه کننده نباید در اختیار جوانان قرار گیرد

معظم له افزودند: همان گونه که در داروخانه ها، داروهای سمی را در اختیار همه افراد قرار نمی دهند، کتاب های گمراه کننده نیز نباید در اختیار جوانان و کودکان باشد. این مسئله منافات با آزادی بشر ندارد. البته بشر آزاد است اما نباید از آزادی علیه خود بهره بگیرد و فکر و عقیده خود را خراب کند.

*نمی توان تلگرام را به نام آزادی آزاد گذاشت

ایشان با بیان اینکه همیشه ما باید کوشش کنیم از رسانه های مفید استفاده کنیم، گفتند: اگر این روزها تلگرام را بستند، به حق منطبق با آیه «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ» است. بنابراین نمی توان تلگرامی را که به بشر جنایت، کشتار، سرقت و عوامل بدکاری را می آموزد، به نام آزادی، آزاد گذاشت.

ایشان با بیان اینکه آزادی در اسلام مشروط به آن است که برای بشر و جامعه مفید باشد، اظهار کردند: رسول اکرم(ص) می فرماید: «جامعه ما مانند یک کشتی است که همه افراد در آن نشسته اند و سرنوشت واحد دارند؛ فرد آزاد است اما نمی تواند زیر پای خود را سوراخ کند، زیرا با این سوراخ کردن، نه تنها خود ضرر می بیند، بلکه همه کشتی و کشتیبان ضرر می بینند».

*از هر رسانه و کتابی نمی توان استفاده کرد

این مرجع تقلید با بیان اینکه از هر رسانه و کتاب بهره نگیریم، گفتند: ما باید از کتاب هایی بهره ببریم که می تواند برای ما سعادت آفرین باشد.

حضرت آیت الله سبحانی افزودند: ما باید از اسلام قدردانی کنیم که در جزئیات زندگی ما هم وارد شده است؛ طعام و روح و روان ما را بررسی کرده و تأکید می کند از طعام مادی و معنوی پاکیزه استفاده کنیم.

*مکرر تذکر دادیم برخی کتاب ها به صلاح جامعه نیست

ایشان با بیان اینکه بر اساس نظر اسلام، خرید و فروش کتاب های گمراه کننده حرام است، ابراز کردند: ما نباید به نام آزادی، اجازه چنین کاری را بدهیم. در نمایشگاه کتاب تهران، ما مکرر تذکر دادیم که برخی از کتاب ها صلاح جامعه ما نیست، ممکن است نفع فردی داشته باشد، اما ضرر اجتماعی دارد.

این مرجع تقلید در پایان با بیان اینکه بهترین طعام معنوی ما در ماه مبارک رمضان، خواندن قرآن است، خاطرنشان کردند: هرروز یک جزء قرآن بخوانیم و درباره آیات قرآن بهره بگیریم و عمل کنیم.

انتهای پیام/313/33  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha