سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
جایزه اسکار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

گلریزان رهبری،میلیاردی برای زندانیان تمام شد

دیدار شرکت‌کنندگان در کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی با مقام معظم رهبری و همزمان با برگزاری سی‌ویکمین همایش گلریزان، ویژه‌ی کمک به آزادی زندانیان نیازمند، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، مبلغ «۴ میلیارد ریال» به این امر خداپسندانه اختصاص دادند. جشن گلریزان هر سال در ماه مبارک رمضان، به همت ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند با حضور جمعی از مسئولان و خیّرین نیکوکار در تهران و شهرهای مختلف کشور برگزار می‌شود.

 

میوه های ممنوعه،صحنه فرهنگ را مسموم کردند

کتاب‌هایی که هرکدام به نوعی ممنوع شده بودند، راه خود را به جعبه جادو و پرده نقره‌ای سینما باز کردند.به نقل از هالیوود ریپورتر، با وجود موفقیت فیلم‌هایی نظیر «این»، «گرگ و میش» و «هری پاتر» که از کتاب‌ها اقتباس شده‌اند، بخشی نو در دنیای ادبیات اقتباسی با راهی پر پیچ و خم آغاز شده است. اقتباس‌های سینمایی اخیر همچون «فارنهایت 451» و «چروکی در زمان» به رغم همگانی شدن نزد خوانندگان، در فهرست کتاب‌های ممنوعه «بنیاد کتابخانه آمریکا» قرار دارند. کتاب‌هایی که هرکدام به نوعی ممنوع شده بودند راه خود را به پرده نقره‌ای سینما باز کردند.هرچند برخی از چالش‌برانگیزترین آثار بیش از 80 سال از ممنوعیت‌شان می‌گذرد (مثل «فرانکشتاین» اثر مری شِلی و «گیرنده در رای» اثر جِی دی سالینجر) برخی هنوز در سال‌های اخیر در ممنوعیت به‌سر می‌برند. آثاری مانند «۱۳ دلیل برای اینکه» اثر جِی آشِر و «سرگذشت ندیمه» اثر مارگارت اَتوود که بر مبنای هر دوی این کتاب‌ها،سریال‌های اقتباسی ساخته شده است.همین هفته، شبکه «HBO» فیلمی اقتباسی از کتاب «فارنهایت ۴۵۱» به نمایش گذاشت که خود بر ممنوعیت و سوزاندن کتاب‌ها تمرکز دارد. در ادامه، هالیوود ریپورتر نگاهی به چند فیلم اقتباسی از کتاب‌های ممنوعه و محکوم شده انداخته که راه خود را به سینما باز کرده و در باکس‌آفیس هم به موفقیت دست یافته‌اند.

 

نه غزه نه لبنان؛ جانم فدای اسکار روی فرش قرمز کن رنگ باخت

منال عیسی بازیگر لبنانی - فرانسوی با بالا بردن یک دست نوشته روی فرش قرمز جشنواره فیلم کن، حمایت خود را از مردم مظلوم فلسطین نشان داد. روی این پلاکارد نوشته شده بود: «حمله به غزه را متوقف کنید».شجاعت منال عیسی روی فرش قرمز جشنواره کن مثال زدنی است، آنهم در کشوری که قوانین فاشیستی و ضد انسانی «روژه گارودی» نویسنده سرشناس فرانسوی را در ۱۹۹۸، به جرم انکار هولوکاست و افترای نژادی مجرم شناخت و بخاطر کتاب اسطوره‌های بنیان‌گذار سیاست اسرائیل محکوم کرد. منال عیسی در شرایطی دست به این اقدام در جشنواره کن  زد که در این جشنواره، فاشیسمی رادیکال‌تر از کشور فرانسه حکمفرماست. چند سال قبل «لارنس فون تریه»  کارگردان سرشناس دانمارکی و از بنیانگذاران جنبش سینمایی دگما 95 ، در اظهار نظری  در جشنواره کن سال 2011  با ابراز همدردی با هیتلر جنجال‌های فراوانی ایجاد کرد. فون تریه با همین اظهارات از جشنواره کن اخراج شد و برای آنکه شانس حضور در این جشنواره و سایر جشنواره های جهانی را پیدا کند، یکسال بعد در گفتگویی اعلام کرد که من تحت تاثیر مخدر و مصرف این سخنان را به زبان آوردم.»حالا در چنین جشنواره‌ای منال عیسی یک شگفتی خلق می‌کند تا برای همیشه شانس حضور در جشنواره کن  و جوایز این جشنواره را از دست بدهد.

 

حجاب در آسمان آمریکا،تاریخ ساز شد

ستوان «مایسا اوزا»،بانوی مسلمان لبنانی-آمریکایی به عنوان اولین وکیل نیروی هوایی که حجاب سر می کند،تاریخ ساز شد.این بخشی از برنامه قضایی نیروی هوایی ارتش است.اوزا به تازگی مجوزی دریافت کرده است که به او اجازه می دهد در حین تربیت و ایفای نقشی که به عنوان رئیس مشاور حقوقی پایگاه نیروی هوایی اسکات در «ایلینوی» دارد، استفاده کند.وکیل محجبه نیروی هوایی آمریکا گفت: بسیاری از افراد همانند من از اخراج شدن می ترسند و به همین خاطر برای شغل هایی مثل این اقدام نمی کنند.اوزا تاکید کرد که حجاب او یک دارایی برای نیروی هوایی است، نه یک مسئولیت.او که از دانشکده حقوق دانشگاه «تولدو» فارغ التحصیل شد، می دانست که حجاب او ممکن است درخواست او را در نیروی هوایی تحت تأثیر قرار دهد.مقامات نیروی هوایی گفتند که باید حجاب خود را برداشته و آموزش های ابتدایی را بدون پوشش سر آغاز کند.اما اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا و وکلای او به نمایندگی از اوزا نامه ای به نیروی هوایی ارسال کردند و از مقامات خواستند که این سیاست را بازبینی کنند.پس از این درخواست نیروی هوایی تصمیم خود را عوض کرد و اجازه داد اوزا بتواند از امتیازات مذهبی استفاده کند.

 

بیمه خدمت به اصحاب رسانه را تکمیل کرد

اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور اطلاعیه ای این مطلب را اعلام کرد.در این اطلاعیه آمده است: «نظر به اینکه مقرر است شرایطی فراهم شود تا خبرنگاران و کارکنان رسانه ها و همچنین مدیران مربوط در قالب آئین نامه عضویت صندوق اعتباری هنر از تسهیلات بیمه تکمیلی بهره مند شوند لذا متقاضیان در صورت دارا بودن بیمه پایه فعال (تامین اجتماعی) می توانند درخواست خود را از طریق پنل کاربری صاحبان امتیاز رسانه‌ها در سامانه جامع رسانه های کشور به نشانی e-rasaneh.ir از اول تا پایان خرداد ماه سال جاری ثبت کنند.»این اطلاعیه حاکی است: پس از اتمام مهلت اعلام شده، امکان اصلاح و یا افزایش افراد متقاضی وجود نداردپیش از این معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درنشست هم اندیشی خود با خبرنگاران از ارائه بیمه تکمیلی با شرایط ویژه و با تسهیلات خوب با هماهنگی صندوق اعتباری هنر در راستای حمایت از اهالی رسانه خبر داده بود. محمد سلطانی فر یادآور شده بود که بیمه‌های تکمیلی، عمر و حوادث ازجمله مواردی است که از طریق صندوق اعتباری هنر براساس تفاهم نامه هایی شکل گرفته و به زودی نحوه استفاده ازآنها به خبرنگاران و روزنامه‌نگاران اعلام خواهد شد.

 

ترافیک 97،راه را برای رسانه ای ها باز کرد

اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار فراخوانی از مدیران نشریات خواست برای ثبت نام متقاضیان طرح ترافیک 97 اقدام کنند. محمد سلطانی فر معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از انتصاب در این مسئولیت، جلسات و نشست های هم‌اندیشی نقد و بررسی طرح ترافیک خبرنگاران در سال 97 با پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و همچنین جمعی از مدیران رسانه‌ها و نمایندگان تشکل‌های صنفی برگزار کرد.بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری تهران اجازه دارد حداکثر سه درصد از کل مجوزهای ورود به محدوده طرح ترافیک را با تخفیف ۵۰ درصد اعطا کند که خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و عکاسان خبری نیز از جمله مشمولان این تخفیف تعیین شده‌اند.همچنین مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی اخیرا در نامه ای خطاب به معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران آمادگی معاونت مطبوعاتی برای سهمیه‌بندی اعطای طرح ترافیک به خبرنگاران را اعلام کرد.در این نامه از مسئولان حمل و نقل و ترافیک شهرداری خواسته شد با توجه به افزایش قابل توجه نشریات و خبرنگاران، حداقل همانند سال گذشته 1270 سهمیه خبرنگاری را جهت اولویت‌بندی و تأیید صلاحیت به این معاونت بسپارند.طی روزهای اخیر نحوه تخصیص طرح ترافیک خبرنگاران و محروم ساختن جمع کثیری از اصحاب رسانه از این طرح، علاوه بر اخلال در روند اطلاع رسانی مؤثر اصحاب رسانه، موجب اعتراضات گسترده آنها به عملکرد معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران شده است.اکنون بسیاری از اصحاب رسانه به ویژه خبرنگاران و روزنامه نگاران از دریافت سهمیه طرح ترافیک سالانه بازمانده و این امر آنها را دچار مشکلات عدیده ای کرده است.

 

برن به زبان هفدهم دنیا مجهز شد

به گزارش بنیاد سعدی، تفاهم نامه همکاری آموزشی این بنیاد با موسسه پروانه (Association Papillon) در کشور سوئیس در راستای گسترش زبان فارسی امضا شد. موسسه پروانه بر اساس این تفاهم نامه، متعهد شده تا منابع آموزشی بنیاد سعدی را به کار گیرد، مدرسان آموزش زبان فارسی خود را بر اساس استاندارد این بنیاد انتخاب کند و یا در صورت نیاز، این مدرسان، در دوره های تربیت مدرس بنیاد سعدی شرکت کنند.از دیگر مفاد مهم این تفاهم نامه، مجوز برگزاری آزمون­های تعیین­ سطح، پیشرفته و آمفای بنیاد سعدی در کشور سوئیس از سوی موسسه پروانه است.بر اساس این گزارش، ارائه تسهیلات لازم برای تقویت و گسترش آموزش زبان فارسی در سوئیس، حمایت و پشتیبانی از فارسی آموزان مستعد با برگزاری دوره های دانش افزایی، اعزام استاد ایرانی، برگزاری کارگاه های آموزش زبان فارسی در محل موسسه، برگزاری دوره های ویژه تربیت مدرس آموزش زبان فارسی، حمایت از تالیف و چاپ کتاب­های آموزشی و کمک ­آموزشی مرتبط با زبان فارسی با مشارکت موسسه پروانه در قالب پروژه­های مشترک نیز از جمله تعهدات بنیاد سعدی است. در کنار کلاس های فارسی آموزی، فعالیت های فرهنگی دیگری از جمله کلاس های آشپزی، عکاسی و آیین های سنتی مانند نوروز و یلدا با هدف شناساندن فرهنگ و حفظ هویت ایرانی نیز در این موسسه برگزار می شود.موسسه پروانه در سال 2016 برنده جایزه ارزشمند «سلام بر بیگانه» در سوییس شد.

 

گردشگری،دست به دامان سفیران شد

علی‌اصغر مونسان در دیدار با غلامرضا انصاری ـ معاون اقتصادی وزارت امورخارجه ـ که با حضور تعدادی از معاونان و مدیران دو دستگاه در محل دفتر رییس سازمان میراث‌فرهنگی انجام شد، اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل در جذب گردشگران خارجی به کشور، نبود معرفی مناسب و اطلاع‌رسانی درخصوص ظرفیت‌ها، جاذبه‌ها و زیبایی‌های ایران است.او افزود: به همین سبب، وزارت امورخارجه و سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور می‌توانند در این خصوص نقش فعالی را ایفا کنند تا شاهد رونق گردشگری و افزایش جذب گردشگران خارجی به کشور باشیم. گفت: اهمیت گردشگری بر کسی پوشیده نیست، این صنعت روزبه‌روز در حال رشد است، از طرفی ایران جزو ۱۰ کشور برخوردار از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است و خوشحالم که موضوع گردشگری موردتوجه وزارت امورخارجه کشورمان قرار گرفته است. محمد محب‌خدایی ـ معاون گردشگری ـ و پویا محمودیان ـ سرپرست معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی ـ درخصوص موضوعات دیگری از جمله زائران اربعین، تبلیغ پنج شهر ایران در ایرلاین ترکیه، برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در خارج از کشور، اجرای طرح خانه ایرانی در برخی از کشورهای اروپایی، راه‌اندازی مرکز دائمی فروش صنایع‌دستی در کشورهای مختلف و... صحبت کردند.

 

هیات منصفه،مجرمین مطبوعاتی را عفو نکرد

جلسه رسیدگی به پرونده های روزنامه «آرمان»، خبرگزاری «ایلنا» و سایت تدبیر در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد.در این جلسه به پرونده مدیرمسئول روزنامه آرمان به اتهام نقض مصوبه ۲۹۸ شورای عالی امنیت ملی با شکایت مدعی العموم و شورای عالی امنیت ملی رسیدگی شد که پس از پایان جلسه دادگاه، مدیرمسئول این روزنامه مجرم شناخته شد و مستحق تخفیف دانسته نشد. همچنین به پرونده مدیرمسوول سایت تدبیر با اتهام نشر مطالب خلاف واقع به قصد اضرار به غیر رسیدگی شد که طبق اعلام نظر هیات منصفه مطبوعات مدیرمسوول این سایت مجرم شناخته شد و مستحق تخفیف دانسته شد.همچنین به پرونده مدیرمسئول وقت خبرگزاری ایلنا با اتهام نشر مطالب خلاف واقع به قصد اضرار به غیر رسیدگی شد که مدیر مسئول وقت این خبرگزاری مجرم شناخته شد و مستحق تخفیف دانسته نشد.البته قرار بود که در این جلسه به پرونده‌های مدیران مسئول پایگاه خبری عصر ایران و عصر خبر رسیدگی شود که  به دلیل استمهال مدیر مسئول این سایت‌ها رسیدگی به آن‌ها به آینده موکول شد.

 

سپاه،تاریخ دفاع مقدس را با توپخانه باز کرد

تاریخ شفاهی فرماندهان دفاع مقدس یکی از مهم‌ترین منابع برای تاریخ‌نگاری دفاع مقدس و آگاهی جامعه از چیستی، چرایی و چگونگی جنگ تحمیلی به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد تاریخ معاصر ایران است. به همین منظور مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با عنایت به فرامین و تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و همچنین تاریخ‌نگاری این دوران سعی بر آن داشته تا وقایع تاریخ جنگ را از دیدگاه فرماندهان و بر اساس دانسته‌ها و ناگفته‌های آن‌ها در کنار اسناد موجود، ثبت و ضبط کند و در قالب کتب تاریخ شفاهی فرماندهان در اختیار پژوهشگران، محققان و همچنین علاقه‌مندان به عرصه دفاع مقدس، بگذارد.در این راستا، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تاکنون توانسته است تاریخ شفاهی چهار فرمانده دوران دفاع مقدس ازجمله دکتر محسن رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس، سردار سرلشکر دکتر سید یحیی صفوی از فرماندهان اصلی سپاه در این دوران، سردار علی اسحاقی مسئول جنگ الکترونیک درصحنه نبرد و سردار سرتیپ پاسدار مهدی شیرانی نژاد جانشین مخابرات سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس را منتشر نماید و در قدم بعدی به دنبال تدوین و انتشار تاریخ شفاهی سایر فرماندهان است.اینک اولین جلسه از مصاحبه با سردار یعقوب زهدی فرمانده توپخانه سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس و از هم‌رزمان شهیدان حسن طهرانی مقدم و حسن شفیع‌زاده روز گذشته دراین مرکز برگزار شد.مروری کلی برنقش توپخانه سپاه پاسداران که شامل اولین آتشبارهای توپخانه و شکل‌گیری اولین گردان‌های توپخانه سپاه و توسعه‌سازمانی و نقش این واحد در نبردهای دوران جنگ تحمیلی، ازجمله موضوعاتی است که در این جلسه به آن‌ها پرداخته ‌شده است نتیجه گفتگو با سردار زهدی، در قالب کتاب «تاریخ شفاهی سردار یعقوب زهدی فرمانده توپخانه سپاه پاسداران دردوران دفاع مقدس» پس از اتمام روانه بازار نشر خواهد شد.

 

قرآن کریم مهمانیان ماه خدا را مهمان کرد

بخش خدمات نمایشگاه قرآن با همکاری شهرداری تهران طی روزهای آتی با توزیع پک‌های افطار و چای پذیرای بازدید‌کنندگان نمایشگاه قرآن خواهد بود. نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در ایام برگزاری نمایشگاه به ارائه خدمات مختلفی برای بازدید‌کنندگان خواهد پرداخت. یکی از خدمات درنظر گرفته شده برای امسال توزیع افطاری ساده بین عموم بازدید‌کنندگان نمایشگاه است که در پک‌‌هایی تهیه و در بین حاضران توزیع خواهد شد، همچنین درکنار توزیع پک‌های افطار روزه‌داران حاضر درنمایشگاه با چای پذیرایی خواهند شد. این اقدام باهمکاری شهرداری تهران انجام شده و بخش ویژه پذیرایی افطار بازدید‌کنندگان از روز‌های آتی نمایشگاه فعال خواهد بود.

 

نگاه ویژه نشر به روابط عمومی رسید

همزمان با هفته ارتباطات و روابط عمومی، کتاب سال روابط عمومی ایران 1397 توسط انجمن متخصصان روابط عمومی کشور منتشر شد.این کتاب، مقالات علمی، ترجمه، گزارش های تحلیلی، یادداشت، دیدگاه، سخنرانی منتخب، مصاحبه، معرفی کتابهای منتشره در حوزه روابط عمومی و همچنین نگاهی به مهمترین رویدادهای روابط عمومی در ایران و جهان مربوط سال 96 را در خود جای داده است.بر اساس اعلام کمیته ارتباطات انجمن متخصصان روابط عمومی ایران، در این کتاب تلاش شده تا مهمترین اتفاقات حوزه علم، فن و هنر روابط عمومی و ارتباطات در سالی که گذشت مورد کنکاش و بررسی قرار داده شود.این کتاب با مدیریت سید شهاب سید محسنی مدرس علوم ارتباطات و زیر نظرهیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی در قطع رحلی با 156 صفحه رنگی به بازار کتاب عرضه شده است. انجمن متخصصان روابط عمومی طی یک دهه اخیر به منظور کمک به توسعه ادبیات نظری و اعتلای دانش روابط عمومی در کشور هر ساله نسبت به تهیه و انتشار کتاب سال روابط عمومی ایران اقدام کرده که بااستقبال جامعه روابط عمومی ایران نیز همراه بوده است.

 

ولایتی از وضع تاسف بار ترازوی عضو اظهار تاسف کرد

علی اکبر ولایتی رئیس بیمارستان مسیح دانشوری اظهارداشت: سی و یکم اردیبهشت ماه سالگرد فتوای تاریخی امام خمینی (ره) در زمینه اهدای عضو است که بر طبق این فتوا از آن تاریخ به بعد اجازه اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی به سایر بیماران نیازمند صادر شد که این موضوع نشان دهنده وسعت دید تشیع است.ولایتی با بیان اینکه ۱۰ هزار نفر در لیست انتظار برای دریافت اعضا قرار دارند، تصریح کرد: روزانه ۱۰ نفر از افرادی که در این لیست قرار دارند جان خود را از دست می‌دهند و همچنین ۱۴ نفر دیگر به این لیست اضافه می‌شوند.رئیس بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: از جمله خدمات مهم این مرکز فراهم‌آوری اعضا است به طوریکه اگر فردی دچار مرگ مغزی شود با فراهم آوری اعضای وی می‌توان جان ۸ بیمار نیازمند را نجات داد.رئیس بیمارستان مسیح دانشوری در خصوص اعضای قابل پیوند توضیح داد: کلیه، پانکراس، قرنیه، قلب و کبد از جمله اعضایی هستند که می‌توان آن‌ها را اهدا کرد و خوشبختانه ما در این زمینه به سایر بیمارستان‌هایی که در حوزه پیوند اعضا فعال هستند خدمات‌رسانی می‌کنیم.ولایتی با اشاره به موفقیت این بیمارستان در زمینه پیوند همزمان دو ریه گفت: این پیوند جزء سخت‌ترین پیوند‌های عضو به شمار می‌رود که خوشبختانه ما توانستیم به این موفقیت دست یابیم همچنین تاکنون در این بیمارستان ۲۰۰ پیوند ریه و ۲۲۰ پیوند قلب صورت گرفته است.

 

مصحف حضرت امیر(علیه السلام)،زیر ذره بین رفت

مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک مرکز علمی در حوزه مطالعات قرآنی، به‌منظور تکمیل تحقیقات خود در استخراج مبانی علمی رسم‌المصحف و همچنین تبیین پیشینه تاریخی نگارش مصحف، تحقیق بر روی مصاحف کهن را ضروری دانسته و این کار را با اولویت پژوهش بر روی نسخه‌های موجود در ایران، در دستور کار قرار داد. بر همین اساس، پس از مشورت با اساتید و صاحب‌نظران، تصمیم بر آن شد که در گام نخست، یکی از مصاحف قدیمی و حائز اهمیت در ایران که منسوب به امیر المومنین(ع) است و با شماره یک در گنجینه مخلوطات کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود، مورد تحقیق قرار گیرد.یکی از مهم‌ترین مصاحف خطی و کهن‌ترین منابع تحقیقاتی در حوزه تاریخ قرآن، متعلق به سده‌های نخست دوران اسلامی است که در موزه‌ها، کتابخانه‌ها و مراکز مختلف نگهداری می‌شوند. تحقیق به‌روی این مصاحف می‌تواند ابعاد جدیدی را نسبت به گزارش‌ها و نقل‌ها‌ی قدما درباره مسائل گوناگون تاریخ قرآن از جمله رسم‌المصحف و قرائات روشن نماید. بدیهی است هر چه این مصاحف به قرون اولیه اسلام نزدیک‌تر باشند، اهمیت آنها نیز از حیث رسم کلمات، قرائات و سایر علوم مرتبط با مصحف بیشتر خواهد شد.مصحف منسوب به امیرالمومنین(ع) در آستان قدس رضوی که این تحقیق در مورد آن انجام شده است. در سال 1009 هجری توسط شاه عباس صفوی وقف حرم مطهر امام رضا(ع) شده است که وقف‌نامه آن توسط شیخ بهایی تنطیم شده است و به دستخط آن مرحوم در اولین برگه این مصحف قابل مشاهده است.

 

 

ارشاد،پرچم دار قرآنی جهان اسلام را معرفی کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از چاپ و نشر ۳۸ هزار عنوان کتاب در حوزه نشر قرآن کریم خبرداد.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شعار امسال نمایشگاه قرآن تاکید کرد: شعار «چهل چراغ هدایت» ایهامی به چهل سال انقلاب اسلامی دارد و نشان می دهد این انقلاب در طول این چهل سال چه خدماتی در عرصه حیات قرآنی داشته و دارد، سهم ایران در حیطه قرآنی در این‌ چهل سال در مقایسه با پیش از آن قابل مقایسه نیست، در طول این چهل سال اتفاقات مهمی در حوزه های مختلف قرآنی رخ داده است.صالحی یادآور شد: برای نمونه ما در حوزه نشر قرآن در ‌طول این چهل سال 38هزار عنوان کتاب در حوزه نشر قرآن چاپ کرده ایم که 16هزار عنوان آن در حوزه علوم قرآنی و نه هزار در حیطه تفسیر قرآنی بوده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ما شاهد سایت ها و مجموعه های قرآنی در فضای دیجیتال نیز هستیم، خاطرنشان کرد: امروز 400سایت و 500نرم افزار در توسعه خدمات قرآنی کمک می کنند، همچنین مساجد ما که به نحوی گفته می شد فاصله های زیادی با مناسک قرآنی دارند امروز نسبت به قرآن بیش از گذشته وسعت پیدا کرده اند، در واقع ما در حال حاضر در شش هزار مسجد طرح تلاوت و تفسیر  را داریم.صالحی گفت: همه ما به خاطر داریم که المیزان چگونه متولد شد، علامه طباطبایی دو حرکت شگفت در فرازمانه خود انجام داد، یکی در مباحث فلسفه تطبیقی و دیگری با تفسیر قرآنی المیزان بود، اینکه ما گفتگو کنیم تا از قرآن بیشتر بیاموزیم باعث می شود با این کار عمق بخشیدن به معادلات نظری معارف قرآن برای خودمان وسیع تری شود.

 

سازمان حج برای عتبات،هدیه ویژه داد

مرتضی آقایی مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به اطلاعیه این سازمان درباره اعزام‌های جدید به عتبات، اظهار داشت: بر اساس این اطلاعیه مشتاقان زیارت عتبات عالیات برای اعزام‌های 10 خرداد تا 20 تیر می‌توانند از امروز برای ثبت‌نام در کاروان‌ها اقدام کنند.وی به کاهش 20 درصدی هزینه‌های سفر به عتبات اشاره کرد و گفت: در این سفرها، اعزام‌های ارزان‌قیمت نیز گنجانده شده است که علاقه‌مندان می‌توانند با پرداخت 800 تا 900 هزار تومان به این سفر نورانی مشرف شوند.آقایی از ارائه تسهیلات به متقاضیان اعزام‌های ارزان قیمت به عتبات خبر داد و افزود: با توجه به اینکه این سفرها را ویژه افرادی که تمکن مالی کمتری دارند، برنامه‌ریزی کرده‌ایم، تسهیلاتی هم برای آن‌ها در نظر گرفته شده است به طوری که به هر کدام از زائران برای تأمین هزینه سفر 500 هزار تومان وام تخصیص می‌یابد.مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به نحوه ارائه تسهیلات به زائران عتبات، خاطر نشان کرد: وام 500 هزار تومانی برای اعزام‌های ارزان‌قیمت بدون بهره و با 2 درصد کارمزد(10 هزار تومان) پیش‌بینی شده که اقساط بازپرداخت آن در 12 ماه با مبلغی کمتر 42 هزار تومان است. بر همین اساس افراد با پرداخت 300 تا 400 هزار تومان می‌توانند به عتبات مشرف شوند.

 

رضا خان،بهترین میراث فرهنگی را ذوب کرد

ناصرالدین شاه پس از بازدید از موزه‌های فرنگ سفارش ساخت مجسمه‌ای از خود را به جهانگیر خان اقبال السلطنه وزیر صنایع و قورخانه داد.به دستور وزیر مجسمه‌ای تقریبا به اندازه حقیقی ناصرالدین شاه قاجار سواره بر اسب با لباس رسمی توسط علی اکبر خان معمار در شعبان ۱۳۰۴  ساخته شد که مانند کارهای خوب اساتید اروپا بود و حال آنکه استادان و صنعتگران این مجسمه تماما ایرانی بودند.سال‌ها بعد در دوره رضاخان این مجسمه به دستور بوذرجمهری رییس بلدیه تهران ذوب و از فلز آن برای ساخت اسلحه استفاده شد.در ادامه با ما همراه باشید تا تصویری از مجسمه ناصرالدین شاه را قبل از ذوب شدن مشاهده نمایید.

 

ستاد نماز به نرم افزار های جهادی روی آورد

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا قندی مدیر ستاد اقامه نماز استان تهران در حاشیه مراسم رونمایی از نرم افزار «مسجد یاب» گفت: تولید نرم افزار هر مقداری که در فضای مجازی رقم بخورد، از نظر ما این تکرار مضمون نیست، این تکرار اولا موجب پویایی و برطرف شدن عیوب خواهد بود و ثانیا ما گروه های مختلف جامعه را تحت پوشش قرار می دهیم، طبیعتا اگر سایتی به نام سایت اقامه نماز وجود دارد طبیعی است که گروهی از مخاطب خاص خودش دارد. همچنین هر فرد سلایق و علاقه مختلف فرهنگی دارد. ما نیازمند تولیدات بیشتر در حوزه فرهنگ هستیم تا با تهاجم فرهنگی دشمن مقابله کنیم.وی درادامه با اشاره به تبیین فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص شعار سال، بیان کرد: شک نکنید، و باید بدانید که این پرچم در همان راستا برداشته شده تا به دنیا نشان بدهیم که دوستانمان در ایران گروه های جهادی هستند که هیچ چشم داشتی به مسائل مالی نداشتند در جهت تولید نرم افزار هاو فضاهایی این چنینی  تلاش و اقدام می کنند.حجت الاسلام والمسلمین قندی در پایان  افزود: تولید برنامه «مسجد یاب» از نظر زمانی بیشتر از دوماه، زمان صرف نکرده است و از در بخش هزینه ها نیز بیشتر از چهار یا پنج میلیون تومان هزینه صرف نشده است. درواقع ما دنبال آن هستیم که به نسل نو نشان دهیم برای تولیدات حرفه ای هزینه بالایی نمی خواهد. کار اگر بنا باشد جهادی انجام شود خیلی کمتر هزینه خواهد برد.

 

کاشان،هنر دستی نساجی ها را احیا کرد

یک فعال گردشگری از احیای چادرشب بافی در کاشان خبر داد و گفت: این رشته در کاشان از سابقه ای طولانی برخوردار بوده و امروز کاربرد خود را از دست داده؛ ما این هنر را احیا و به روز کرده ایم.اکبر رضوانیان بیان کرد: تاریخچه این هنر- صنعت به درستی مشخص نیست و در منابع تاریخی، به زیلو، اشاره مشخص و آشکاری نشده اما قدر مسلم، از وقتی کشاورزان توانستند در زمین پنبه بکارند و با ریسیدن آن، نخ تولید کنند و به بافت پارچه و زیرانداز بپردازند، از همان زمان زیلوبافی هم شکل گرفته و در شهرهای کویری رواج پیدا کرده است.به گفته این فعال صنایع دستی و گردشگری،  قدیمی ترین زیلوی ایران را در  مسجد جامع میبد می توان یافت.  این زیرانداز در سال ۸۰۸ هجری قمری بافته شده و در کل شهر میبد را می توان خاستگاه زیلو در کشور دانست. همچنین از این دست بافته، بیشتر در مناطق گرمسیری ایران چون حاشیه کویر و جنوب کشوراستفاده می شود؛ چراکه جنس آن از پنبه است و به این خاطر، زیرانداز خنکی به شمار می رود گرچه زیلوهایی هم هستند که از پشم بافته می شوند و زمستان ها به عنوان زیرانداز به کار برده می شوند.رضوانیان به هنر چادرشب بافی در کاشان اشاره و بیان کرد: چادرشب بافی در کاشان از سابقه ای طولانی برخوردار بوده و از رشته های پرکاربرد نساجی سنتی به شمار می رفته؛ این هنر برخلاف زیلوبافی زنانه بوده و  امروز بسیار کمرنگ شده و حتی میتوان گفت از بین رفته است. ما این هنر را احیا کردیم و چند وقت دیگر در اقامتگاه «خانه دوست» کاشان، بخش هایی از چادرشب بافی به نمایش درمی آید.

 

TGC 2018 تهران قطعی شد

تعداد ناشران حاضر در TGC ۲۰۱۸ نسبت به سال گذشته افزایش چشم‌گیری داشته و به ۳۰ ناشر خواهد رسید. هم‌اکنون حضور نمایندگان ۱۹ ناشر یا خریدار بین‌المللی برای بررسی بازی‌های معرفی شده در این رویداد قطعی شده است. توزیع بازی در پلتفرم‌های مختلف و پوشش مناطق جغرافیایی متعدد از ویژگی‌های ناشران حاضر در این رویداد است.براساس این گزارش نمایندگان شرکت‌هایی چون wargaming.net، Lokum games، Hero craft، Artik Games، Kulun Korea، Playads، IncaGames، GamePlan و Connect۲media به تهران خواهند آمد.از دیگر خریداران حاضر در این رویداد می‌توان به Creative Mobile، All ۴ Games، Gamigo Group، Xendex، Play ۳arabi، Mail.Ru و THQ Nordic اشاره کرد.ارتباط با ناشران بین‌المللی یکی از مهم‌ترین گام‌های صادرات بازی‌های ویدئویی محسوب می‌شود و اکنون این فرصت برای تمام بازی‌سازان ایرانی فراهم است تا به جای حضور در نمایشگاه‌های گران قیمت خارجی، به  TGC۲۰۱۸ آمده و پروژه‌های بازی‌سازی خود را برای حضور در بازارهای بین‌المللی معرفی کنند.باتوجه به تجربه برگزاری رویداد TGC در سال گذشته و بازخوردهایی که بازی‌سازان داشتند، تیم برگزاری از ناشرانی برای حضور در TGC دعوت می‌کند که بتوانند با بازی‌سازان ایرانی همکاری کنند.

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha