چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
 آیت الله مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه اتحاد مایه آبرو، قوت و عزت ماست، گفتند: اگر تفکر کنند، تمام جناح ها دست آشتی به هم می دهند و متحد می شوند و در مقابل این دشمنان قسم خورده، ایستادگی می کنند و پیروز هم می شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه دوشنبه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، اظهار کردند: در مسیر زندگانی انسان، شیاطین، هوای نفس و وسوسه ها وجود دارد تا انسان را از مسیر منحرف کند.

ایشان با اشاره به اینکه ما شبانه روز در نمازهای خود به خداوند عرض می کنیم«اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ»، تصریح کردند: بعضی افراد می پرسند مگر ما در مسیر مستقیم نیستیم یا گمراهیم؛ پاسخ این است که همواره در مسیرمان، احتمال انحراف است.

این استاد برجسته حوزه افزودند: شیاطین، وسوسه ها، انسان های نااهل، رسانه ها و فضاهای مجازی آلوده، وسوسه های دشمنان، تهدیدها و عوامل دیگر در مسیر ما وجود دارد و هر روز باید از خداوند بخواهیم از راه راست منحرف نشویم.

معظم له افزودند: برای حرکت در مسیر صحیح، خداوند حداقل هفت واعظ برای ما قرار داده است که یکی از آنان، رسول اکرم(ص) است.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه ۴۶ سوره سبا «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا مَا بِصَاحِبِكُمْ مِنْ جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَكُمْ بَيْنَ يَدَيْ عَذَابٍ شَدِيدٍ»، گفتند: تنها راه نجات بر پایه دستور قرآن، تفکری است که مبتنی بر خلوص نیت، جدیت، مشورت و رجوع به جماعت باشد. از طریق این دستور می توان فرد و خانواده و جامعه را اصلاح کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: در حالی که بعضی ها علاقه ای به تفکر ندارند، اسلام تأکید بسیاری بر ضرورت این امر کرده است.

ایشان با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) مبنی بر اینکه فکرکردن مایه حیات و زندگی قلب انسان های بیدار است، گفتند: شخصی که در ظلمت می خواهد حرکت کند باید چراغی همراه داشته باشد؛ تفکر چراغ راه ما در این ظلماتی است که در پیش داریم و اجازه انحراف به ما نمی دهد.  

ایشان همچنین با اشاره به تعبیر حضرت علی(ع) از تفکر به عنوان آینه ای صاف، اظهار کردند: انسان در آینه می تواند خوبی ها و بدی ها را ببیند؛ تفکر نیز همچون آینه چنین ویژگی دارد.

معظم له افزودند: در روایات اشاره شده که نبی مکرم اسلام هرگاه می خواست از خانه خارج شود، نگاه به آینه می کرد و اگر آینه نبود، نگاه به آب صاف می کرد؛ گاهی انسان بدون نگاه کردن در آینه از خانه خارج می شود که اگر وضع نامتعارفی داشته باشد، موجب تمسخر دیگران می شود.

این مرجع تقلید در ادامه به روایتی از امام رضا(ع) اشاره کردند و گفتند: ایشان می فرماید: «عبادت، زیاد نماز خواندن و زیاد روزه گرفتن نیست، بلکه به اندیشیدن در امر پروردگار متعال است».

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: با اینکه نماز و روزه اهمیت زیادی در اسلام دارد اما امام رضا(ع)، اینها را در سایه تفکر قرار می دهد و می فرماید تفکر، برتر است.

ایشان تصریح کردند: مقصود از اندیشیدن در امر خداوند، یا فرمان تکوینی در عالم آفرینش است یا فرمان تشریعی در عالم شریعت.

این مفسر برجسته قرآن کریم افزودند: اگر مطابق دستور قرآن و روایات اسلامی، پایه کار خود را بر تفکر بگذاریم، خیلی از مشکلات حل می شود.

این مرجع تقلید تصریح کردند: آقا یا خانمی که به مواد مخدر مبتلا شده، چند دقیقه با خود فکر کند و به عاقبت کارش بیندیشد و ببیند چه نکبتی او را گرفته است. آدمی رانده شده در جامعه که نه می تواند ازدواج کند و نه اشتغال داشته باشد. این جان و عمر و استعداد و همه چیز او در خطر است؛ اگر تفکر کند، بسیار بعید است تصمیم صحیح نگیرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه ما در جامعه ای زندگی می کنیم که احتیاج به وحدت داریم، افزودند: اتحاد مایه آبرو، قوت و عزت ماست؛ بنشینیم فکر کنیم که نهایت اختلافات به کجا می رسد و کسانی که اختلاف کردند به چه سرنوشتی گرفتار شدند.

ایشان تأکید کردند: اگر ما تفکر کنیم، تمام جناح ها دست آشتی به هم می دهند و متحد می شوند و در مقابل این دشمنان قسم خورده، ایستادگی می کنند و پیروز هم می شوند.

این مرجع تقلید در پایان با بیان اینکه ماه رمضان فرصت خوبی برای تفکر و اندیشه است، خاطرنشان کردند: امیدوارم همانطور که قرآن و اهلبیت(ع) تأکید کردند، فکر خود را در تمام مسائل زندگی به کار بیندازیم تا قرین موفقیت و سعادت باشیم.

انتهای پیام/313/33

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha