پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام علوی عضو هیئت علمی مدرسه عالی کریمه اهل بیت(ع) قم

حوزه/ عضو هیئت علمی مدرسه عالی کریمه اهل بیت(ع) قم به تبیین و تشریح مهم ترین شاخصه ها و ملاک های پذیرش در مدارس مجتمع حوزه ای صدر (مشکات) پرداخت.

حجت الاسلام سید حسن علوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خصوص ملاک ها و معیارهای مورد نظر در پذیرش طلاب تراز مجتمع حوزه ای صدر (مدارس مشکات) اظهار داشت: ما در مجموعه مدارس مجتمع حوزوی صدر (مشکات) یک طلبه هدف داریم و مقصود از آن طلبه ای است که بتواند با رسیدن به قله اجتهاد و یا تخصص های لازم، در یکی از سه مسیر تولید نظریات نظام ساز یا تبیین و تبلیغ این نظریات و یا تحقق و اجرای اجتماعی این نظریات گام بر دارد و هدف اصلی مجمع ما نیل به این هدف است.

وی افزود: برای تربیت چنین طلابی بی شک یک سری شاخصه هایی در خصوص مباحث اخلاقی و نیز سلامت جسمانی وجود دارد که ما حداقل های لازم را در چند محور به عنوان ویژگی های طلبه تراز معرفی کرده ایم؛ در واقع منظور از طلبه تراز در این جا طلبه ای است که حداقل ملاک های پذیرشی برای این برنامه آموزشی را دارا باشد.

این استاد حوزه همچنین در ادامه به تشریح این ملاک ها و معیارها پرداخت و گفت: محور اول سلامت و نشاط جسمی و روحی طلاب است به این معنا که عارضه های جسمی و روحی که می تواند اختلال در مسیر تعلیم و تربیت ایجاد کند ،نباید در ورودی های ما وجود داشته باشد، چرا که هزینه و وقتی که برای هر طلبه گذاشته می شود باید در اوج بازدهی مورد استفاده قرار گیرد.

وی اضافه کرد: محور دومی که در بحث طلبه تراز مورد توجه جدی ماست، ناظر به بحث هوش و استعداد تحصیلی لازم به منظور سپری کردن مراحل آموزشی از لحاظ کمیت، کیفیت و سرعت مناسب و مطلوب است؛ چه بسا برخی طلاب استعداد لازم برای فراگیری این برنامه آموزشی را نداشته باشند و یا توانایی گذراندن دوره های تحصیلی با این سرعت را نداشته باشد لذا این افراد از دایره پذیرفته شدگان ما خارج می شوند.

حجت الاسلام علوی گفت: محور سومی که در طلبه تراز مد نظر است، برخورداری از روحیه مناسب و همچنین داشتن زمینه های اخلاقی مناسب است، به این معنا که تعبد و دین داری مناسب در حد یک طلبه باید در داوطلبین وجود داشته باشد.

وی افزود: البته خیلی ها در جامعه متدین هستند، اما برای یک طلبه این نگاه کمی متفاوت است؛ البته محور های مذکور هم لازم نیست در حد فعلیت باشد بلکه همین که این توانایی ها به صورت بالقوه در فرد داوطلب تحصیلات حوزوی وجود داشته باشد، برای ما کافی است.

عضو هیئت علمی مدرسه عالی کریمه اهل بیت(ع) ادامه داد: داشتن روحیه اخلاقی و تخلق به اخلاق اسلامی، پایبندی به احکام شرعی، تعبد و اعتقادات صحیح ، التزام جدی به رعایت زی طلبگی و زهد لازم و تعامل اخلاقی با دنیا از دیگر شاخصه هایی است که در پذیرش طلاب حتماً مدنظر ما قرار دارد.

وی اضافه کرد: محور دیگری که در همین مباحث اخلاقی می گنجد، داشتن روحیه فعال و جهادی به معنای صبر و ثبات قدم و فعالیت های مناسب در میدان های جهادی و اخلاقی است، چرا که از نگاه ما زمینه فعالیت های اجتماعی طلاب به عنوان یک معیار ارزشی برای پذیرش ملاحظه می شود و از این حیث، طلبه ای که نقش آفرینی مطلوبی داشته و تاثیرات مهم پیرامونی را دنبال کرده و صرفا در جامعه تماشاچی نبوده ، طلبه تراز مجموعه مدارس مشکات است.

این استاد حوزه با اشاره به این که توانمندی های اجتماعی و داشتن بصیرت سیاسی ، معیار و ملاک مهم دیگری در این خصوص است، گفت: فراتر از بحث گرایش های جناحی و سیاسی، داشتن نگاه منطقی، معقول ، مشروع، دینی و سالم به فضای اجتماعی و فضای سیاسی جامعه یکی از مباحثی است که در پذیرش ما مورد توجه جدی است؛ به این معنا که طلبه بتواند در مباحث سیاسی و اجتماعی در حد اعتدال و سلامت و در عین حال فعال و تاثیرگذار و دارای قدرت تحلیل، انتخاب و جهت گیری مناسب وارد عمل شود.

حجت الاسلام علوی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: پس از چهار محوری که به عنوان ملاک پذیرش در مصاحبه اول متقاضی احراز شد، مصاحبه دومی نیز وجود دارد که افراد پذیرفته شده در مصاحبه قبل با معیارهای دیگری مورد گزینش قرار می گیرند که در این قسمت ، مباحث و محورهایی همچون بحث حفظ قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و به طور کلی توجه به متون دینی برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی همچنین افزود: از دیگر ملاک های پذیرشی داوطلبان در مرحله دوم، باید به در اولویت بودن خانواده درجه یک شهدا و ایثارگران بزرگوار که سهم مهمی در تحقق و تداوم نهضت و انقلاب اسلامی داشته اند، همچنین داوطلبان مناطق محرومی اشاره کرد که نیاز به حضور متخصصان علمی و تربیتی در آن مناطق بالاست و لذا اولویت داشتن این مناطق و نیز اقشار نیازمند به حضور طلاب توانمند نیز در این قسمت مورد توجه ویژه است.

عضو هیئت علمی مدرسه عالی کریمه اهل بیت(ع) بیان داشت: در بحث مدارس مجمتع حوزوی صدر (مشکات) نیز باید بگویم که برای مدارس این مجتمع در مقاطع مختلف از میان داوطلبان پذیرش صورت می گیرد.

این استاد حوزه همچنین خاطرنشان کرد: مجتمع حوزوی صدر به طور کلی دارای هفت مدرسه در کشور است که این ها از بین داوطلبان سیکل، دیپلم و همچنین دانشجویان سال دوم به بعد که نمی خواهند در دانشگاه ادامه تحصیل دهند و نیز داوطلبانی که دارای مدرک دانشگاهی هستند، اقدام به پذیرش طلبه می کنند.

وی در خاتمه گفت: در مقطع سیکل، مدرسه علمیه امام جواد (ع) قم داوطلبین را پذیرش می کند و در مقطع دیپلم پذیرش در مدرسه علمیه صدر بازار تهران و نیز مدرسه علمیه صدر کرمانشاه انجام می شود؛ مقطع سوم هم مقطع دانشگاهی است که این ها متشکل هستند از مدرسه علمیه علی ابن موسی الرضا (ع) تهران، مدرسه عالی کریمه اهل بیت (س) قم، مدرسه صدر کرمانشاه و مدرسه صدر اصفهان که متقاضیان پس از احراز صلاحیت ها و ویژگی ها و انجام دو مصاحبه یاد شده در این مدارس ، پذیرش شده و به تحصیل می پردازند.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha