پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مسجد ۲۰۰ ساله در هند، «افطار سبز» میان ادیانی به روزه داران می دهد

حوزه/ مسجد جامع استان کرالا با قدمت ۲۰۰ سال در دهه های گذشته، هر ساله در ایام ماه مبارک رمضان، با پهن کردن سفره های افطاری میان ادیانی، غذای ویژه ای با نام «افطار سبز» به روزه داران و پیروان ادیان دیگر می دهد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از  indiatimes، یک مسجد با قدمت 200 ساله در ایالت کرالا واقع در جنوب هندوستان، افطار میان ادیانی «سبز» به مردم ادیان مختلف می دهد. در سفره های افطاری که در ایام ماه مبارک رمضان در مسجد جمعه در پالایم پهن می شوند، غیرمسلمانان و هندوها در کنار روزه داران مسلمان از افطار «سبز» بهره می برند. این افطار که به شیوه استثنایی بهداشتی و روش های زیست محیطی فراهم شده غذایی با نام «اوشادا کانجی» است.

به گفته مدیران مسجد؛ بیش از 900 تا 1هزار و 200 نفر از مردم از جمله غیرمسلمانان در تمامی ایام ماه رمضان از این افطار خوش طعم و مغذی که به سبک غذاهای هندی تهیه شده بهره می برند. این مسجد که در مرکز شهر واقع شده همچنین امکانات جداگانه و ویژه ای را برای نماز و افطاری بانوان دارد.

امام جماعت مسجد  به خبرنگاران گفت: براساس اسناد این مسجد در سال 1813 ساخته شده و برپایی مراسم افطاری در شب های ماه مبارک رمضان در این مسجد به حداقل 1 قرن گذشته باز می گردد.

وی افزود: مسجد کنونی هنگامی که در سال 1813 ساخته شد تنها یک ساختمان کاهگلی سقف دار بود. این مسجد سپس در سال 1960 بازسازی شده و به بنای کنونی تغییر یافت. در دهه های گذشته این مسجد به یک مرکز میان ادیانی برای برقراری دوستی و برادری میان مسلمانان و هندوها و مسیحیان تبدیل گردیده است.

 

افطار سبز

امام جماعت درباره افطار «اوشادا کانجی» گفت: ما در ماه رمضان روزانه حداقل 1 هزار و 200 بشقاب از این غذا را درست می کنیم. علاوه بر برنج بیش از 20 ماده غذایی دیگر از جمله خرما، فلفل، دارچین، دارچین، زالزالک، زردچوبه، زغال اخته، گشنیز، سیر، رازیانه، زیره سبز، آناناس، گوجه فرنگی و مواد غذایی دیگر در این غذای رژیمی و لذیذ به کار رفته اند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha