جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم توسط آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به اهمیت و ضرورت وحدت در میان آحاد مختلف مردم و گروه ها بیان کردند: دشمنان نمی توانند خدشه ای به ید واحد ملت ایران وارد کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‎الله سبحانی ظهر امروز در درس تفسیر ماه مبارک رمضان در مدرسه حجتیه قم با اشاره به اهمیت مساله وحدت در بین امت اسلامی گفتند: امروز کشور ما نیازمند وحدت جدی است.

ایشان افزودند: اگر این جمعیت هایی که در ایران هستند اختلافاتی دارند،کنار بگذارند و متحدباشند در مقابل این ید واحد، هیچ دشمنی نمی تواند خدشه ای در نظام ما ایجاد کند به شرطی که وحدت کلمه داشته باشیم.

معظم له در بحث تفسیری خود نیزبا اشاره به 5 قول در خصوص تفسیر مفهوم آیه 12 سوره برائت بیان کردند: یکی از این اقوال مرتبط به تفسیری است که در روح المعانی بیان شده است که پیامبر در این خصوص بیان فرموده اند که موعد این آیه در هنگام نزول نرسیده است.

ایشان گفتند: پس از رحلت پیامبر(ص) امام علی(ع) به جنگ با ناکثین و مارقین و قاسطین می رود که شاید این خطاب مرتبط به همین مساله باشد؛ در آنجا خطابی از امام علی(ع) وجود دارد که آیا من به ظلم بر شما حکومت کردم یا اینکه در تقسیم بیت المال ظلمی کردم و یا در اقامه حدود تبعیضی قائل شدم؟ خطاب همه آنها منفی بود ولی امام به آنها بیان کردند که شما بیعت خود را با سه خلیفه قبلی نشکستید ولی پیمان خود را با من شکستید و در ادامه فرمودند از آن زمانی که این آیه آمده مصداقی پیدا نکرده و مصداق آن امروز است.

این مرجع تقلید در ادامه با بیان اشکالی در این خصوص بیان کردند: دراینجا این سوال مطرح می شود که مدعیانی که این قول را رد می کنند به این اصل استناد می کنند که اهل بصره در آن زمان مسلم بودند و این آیه قطعا ناظر به آنها نیست، ولی در این زمینه یک پاسخ لطیف وجود دارد.

معظم له بیان کردند: در این زمینه باید به این مطلب اشاره کرد که این گفته جنبه استدلالی نداشته و جنبه استیناسی داشته است یعنی بین این آیه و رخداد بوقوع پیوسته انسی وجود دارد که امام این گونه فرموده اند.

حضرت آیت الله سبحانی تصرحی کردند: در آیه 13 بیان شده است که چرا با پیمان شکسنان جنگ نمی کنید، زیرا آنها پیمان شکنی کردند و همچنین پیامبر را از مکه بیرون کردند؛ آنها دو صفت دارند اول اینکه در ایمان خود پیمان شکنی کردن و دوم اینکه می خواستندپیامبر را ترور کنند و ایشان را بیرون کردند؛ آنها جنگ بدر را شروع کردند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha