جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام حسن جمشیدی سمنان

حوزه/یک کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه حضرت خدیجه (س) در یک دوره کلیدی به فریاد اسلام رسید، گفت: تصدیق نبوت و حمایت مالی دو عمل مهم حضرت خدیجه (س) برای اسلام بود.

حجت‌الاسلام حسن جمشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان، با اشاره به سالروز ارتحال حضرت ام‌المؤمنین خدیجه کبری (س) با بیان اینکه یکی از نیازهای اساسی ما انسان‌ها، نیاز به حمایت است و اصلاً چون ما موجودی به‌شدت نیازمند هستیم به‌شدت نیازمند حمایت نیز هستیم، اظهار داشت: از آغاز خلقت تا پایان حیات ما در دنیا، ما در نیازهای حمایتی فراوانی قرار داریم و اولین نیاز حمایتی مستحکمی که ما در آغاز خلقت در آن قرار داریم، خانواده است.

این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه با اشاره به آیه 28 سوره مبارکه نسا تصریح کرد: انسان زمانی که متولد می‌شود تا چشم‌باز می‌کنیم، دست‌ها ضعیف‌اند، پاها ضعیف‌اند، هیچ کاری را نمی‌توانیم خودمان به‌تنهایی انجام بدهیم و در اوج ضعف و نیاز، لطف خدا شامل حال ما می‌شود و مادر، به‌عنوان اولین حامی و همیشه و هرلحظه، کنار ماست.

وی با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین ظلم‌هایی که غرب به بشریت کرد این بود که مهم‌ترین نیاز حمایتی بشر را که توسط خداوند تعبیه‌شده بود، یعنی خانواده را تضعیف کرد، افزود: تعداد کثیری از غربی‌ها، پدر مشخصی ندارند و معمولاً در شناسنامه نام مادر ثبت‌شده است و آیا مادر به‌تنهایی می‌تواند حمایت‌های لارم را از فرزند خود داشته باشد؟

حجت‌الاسلام جمشیدی با بیان اینکه اخیراً یکی از تئوریسین‌های غربی وقتی ایران آمده بود برای بررسی و بلکه براندازی جمهوری اسلامی ایران، گفته بود اگر ما بخواهیم با ایران مقابله کنیم، باید مقدس بودن مادر را از چشمان مردم ایران بیندازیم، خاطرنشان کرد: زمانی که زن و شوهر و فرزندان، در خانواده، حمایت مالی، عاطفی و جانی نشوند، نقطه آغاز شکست جوامع بشری است غربی‌ها در این حوزه درست تشخیص دادند.

وی با اشاره به اینکه چگونه نظام سرمایه‌داری، نیاز حمایتی خانواده را ضعیف کرد؟ افزود: گاهی به بهانه حقوق زن، گفته‌اند که حق زن است که به کار برود و بعد پست‌ترین کارها را به زنان دادند و مردان را نسبت به زنان بی‌مسئولیت بار آوردند؛ اخیراً برخی از غربی‌ها فهمیدند نفقه مردان به زنان، چه حکم پیشرفته‌ای هست و غربی‌ها زن را نابود کردند.

این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه غربی‌ها گاهی حرمت پدر را به بهانه حقوق کودکان شکستند، گفت: در غرب یک خط مستقیم تلفن گذاشتند و به بچه‌ها گفتند هر وقت، احساس کردید پدر و مادر شما را اذیت می‌کنند کافی است به این شماره زنگ بزنید تا دست‌بسته پدرتان را ببریم و این ضربه بزرگی به نیاز حمایتی خانواده بود و پدری که حرمت نداشته باشد، زن نمی‌تواند از ناحیه او احساس حمایت کند و فرزندان نمی‌توانند احساس حمایت کنند.

وی با اشاره به اینکه دختر به‌شدت نیاز به حمایت عاطفی پدر دارد و دختری که از حمایت عاطفی پدر، بهره‌مند نباشد، در جامعه آسیب‌پذیر خواهد شد، تصریح کرد: البته حمایت از فرزندان توسط پدر یا مادر باید حساب‌شده باشد و حمایت زمانی اثر مثبتی دارد که به‌جا و به‌موقع باشد وگرنه حمایت‌های بی‌جای پدر یا مادر، هم آسیب‌زننده خواهد بود.

حجت‌الاسلام جمشیدی گفت: از این نگاه غرب، نظام خانواده که نظام حمایتی بود را از بشریت گرفت و خود را به‌عنوان حامی معرفی کرد و آن‌ها به‌خوبی می‌دانند این بشر که نمی‌تواند بدون حامی زندگی کند و خود را به‌عنوان حامی معرفی کرد.

وی با بیان اینکه مادر بدون کمترین چشم‌داشت، عالی‌ترین حمایت‌ها را نسبت به فرزندان ارائه می‌کند، بیان کرد: هرچقدر که انسان‌ها بزرگ‌تر می‌شوند نه‌تنها نیاز آن‌ها به حمایت کم نمی‌شود بلکه نیازهای آن‌ها بزرگ‌تر می‌شود و نیاز به حمایت‌های بزرگ‌تری دارند؛ تا یک جایی پدر و مادر می‌توانند از آدم حمایت مالی، عاطفی، جانی کنند.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به آیه شریفه «إِنَّ اللَّهَ یدافِعُ عَنِ الَّذینَ آمَنوا» با بیان اینکه ما نیاز به حمایت خداوند متعال داریم و نگاه به حامی، به انسان آرامش می‌دهد، گفت: چقدر لذت‌بخش است زمانی که در تلاطم‌های زندگی، یک‌نفری هست که هوای تو را دارد و تو حامی داری و تنها نیستی.

وی تصریح کرد: زمانی که مشاهده می‌کنید امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، با دل‌قرص و محکمی می‌فرمایند «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» اگر از آن‌ها بپرسید شما با چه محاسبه‌ای این‌قدر محکم بر این عقیده استوار هستید، خواهند فرمود که «تکیه‌گاه و پشتوانه ما گرم حمایت خداست».

حجت‌الاسلام جمشیدی با بیان اینکه ما نیاز به حمایت اولیای خدا داریم و یک جلوه حمایت اولیای خدا از ما، شفاعت می‌شود، افزود: وقتی بچه‌ای تا پدر و مادر خود را می‌بیند شیر می‌شود زیرا پشتوانه خوبی برای دفاع دارد.

وی با بیان اینکه یکی از کارکردهای والدین، حمایت است و نمی‌گذارند کسی یا چیزی به تو ضرر بزند، گفت: امام جامعه هم در برخی از موارد در پیشبرد اهداف جامعه نیازمند حمایت البته حمایت مردمی است و در آیه 62 سوره انفال «هُوَ الَّذِی أَیدَک بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِینَ» اشاره‌شده است که امام جامعه که خود و بزرگ‌ترین حمایت گر و حامی است بدون حمایت نمی‌تواند کاری را از پیش ببرد.

این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه نقش حضرت خدیجه (س) نقش حامی برای رسول خدا (ص) بود، تصریح کرد: در جریان خواستگاری از حضرت زهرا (س) زنان رسول خدا (ص) یادی از حضرت خدیجه (س) کردند و گفتند یا رسول‌الله (ص) ای‌کاش خدیجه (س) زنده بود ویروسی دختر خود را می‌دید؛ تا خانم‌ها یاد حضرت خدیجه (س) را کردند رسول خدا (ص) شروع به گریه کردند و فرمودند که کسی مانند حضرت خدیجه (س) نمی‌شود زمانی که همه من را تکذیب کردند او من را به نبوت تصدیق کرد و مرا در راه خدا حمایت کرد و با مالش به من کمک کرد.

وی افزود: ما مسلمانان و مؤمنین مدیون ام‌المؤمنین حضرت خدیجه (س) هستیم و اگر حمایت مالی، عاطفی و جانی حضرت خدیجه (س) نبود، امروز معلوم نبود ما مسلمان بودیم یا نه؟ رسول خدا (ص) فرمودند که «اسلام با دو چیز پیش رفت؛ با مال خدیجه و شمشیر علی (ع)»؛ لذا اوج مقام حضرت خدیجه (س) اینجا قابل‌درک است که وقتی همه او را رها کردند او پیغمبر را یاری کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha