پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله ناصری

استاد حوزه گفت: یکی از خصوصیات ماه مبارک رمضان، این است که رحلت وصی همه پیغمبرها از حضرت آدم گرفته تا خاتم علیهم السلام- در ماه مبارک بوده است، رمضان اسم خدا است «رمضان آمد و رمضان رفت»، بی‌احترامی به این ماه است.

به گزارش خبرگزاری ««حوزه» از اصفهان، آیت الله محمد علی ناصری  در  جمع  مردم  روزه دار در راستای سلسله جلسات اخلاق اظهار کرد: در چند روایت است که انسان نباید بگوید: رمضان آمد و رمضان رفت.(من لايحضره الفقيه،ج 2، ص 172.) باید بگوید: ماهِ رمضان آمد؛ چون رمضان اسم خدا است و خدا نمی‌آید و نمی رود

وی با بیان اینکه آمدن و رفتن، از حوادث است و حضرت حق، قدیم است؛ حادث نیست که بیایید و برود و همیشه هست، تصریح کرد: در روایت دارد که اگر کسی بگوید: رمضان آمد و رمضان رفت، به عنوان کفاره، صدقه بدهد و روزه بگیرد.(بحارالأنوار ، ج 93، ص377. )

استاد اخلاق عنوان کرد:  در قرآن و دعاها از ماه مبارک رمضان باعظمت اسم برده می‌شود و معمولاً با «شهر رمضان» از آن یاد می‌شود، ما هم در صحبت کردن باید رعایت احترام آن را بکنیم، اینکه بعضی مرتب می‌گویند: رمضان آمد و رمضان رفت، بی‌احترامی به این ماه است.

وی افزود: نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هم در خطبه‌ای به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان، فرمودند: ایها النَّاسُ! إِنَّهُ قَدْ أقْبَلَ إِلَيْكُمْ شَهْرُ اللهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللهِ أفْضَلُ الشُّهُورِ ....(ای مردم! ماه خدا با بركت و رحمت و آمرزش به شما رو كرده است؛ ماهى كه پيش خدا بهترين ماه است و روزهايش بهترين روزها و شب‌هايش بهترين شب‌ها و ساعاتش بهترين ساعات است؛ آن ماهى است كه در آن به مهمانى خدا دعوت شديد و اهل كرامت خدا هستید.

آیت الله  ناصری اذعان کرد: آیات و روایات متعددی درباره عظمت و جایگاه ماه مبارک رمضان وجود دارد؛ از جمله پیامبر خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: ای مردم! این ماه، ماهی است که خدا فقط به شما اختصاص داده است و آقای همه ماه‌ها می‌باشد، در آن، شبی است که از هزار شب بهتر است. در این ماه، درهای جهنم بسته می‌شود و درهای بهشت باز می‌گردد. هرکس وارد این ماه شود و خدا او را نیامرزد، از رحمت خدا دور شده است.

وی افزود: یکی از خصوصیات ماه مبارک رمضان، این است که رحلت وصی همه پیغمبرها از حضرت آدم گرفته تا خاتم علیهم السلام- در ماه مبارک بوده است که یا به شهادت رسیده‌اند و یا فوت کرده اند،آثار عجیبی برای این ماه است.

استاد اخلاق خاطرنشان کرد: ماه رمضان، ماه ضیافت و مهمانی خدا است، معنای ضیافت چیست؟ ضیافت به معنای بایگانی کردن پرونده‌ها، عفو و بخشش گناهان و نزول رحمت و برکات الهی و کنترل شدن شیطان است، یگانه ماهی که شیطان در آن، غل ‌و زنجیر می‌شود، ماه مبارک است، شیطان و بچه‌هایش را غل‌ و زنجیر می‌کنند که سراغ مومنین نروند.

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha