شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام طاهری

حوزه/ حجت الاسلام طاهری گفت: حضرت خدیجه(س) می تواند مصداق بارز و الگوی بی بدیلی باشد که باقدرت اختیار و اراده خود در کانون شرک به نحوی عمل کرد که خانه او محل نبوت و وجود مبارکش محل تولد یگانه بی بی دو عالم هستی حضرت فاطمه الزهرا(س) باشد.

حجت الاسلام مهدی طاهری در  گفت وگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان، به مناسبت رحلت بانوی مکرم اسلام حضرت خدیجه کبری(س) اظهار کرد: ابعاد شخصیتی حضرت خدیجه(س) را می توان به دو قسمت قبل از اسلام و پس از اسلام تقسیم بندی کرد.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه در دوران قبل از اسلام در مکه و اعراب قریش آنچه که مورد توجه بود، وضعیت ظاهری و اجتماعی این بانوی مکرم مطرح است، گفت: حضرت خدیجه(س) را به عنوان یکی از تجار فاخر عرب  می شناختند و لذا مورد توجه بسیاری از سران اعراب آن دوران بود و خواستگاران زیادی داشتند.

استاد حوزه عنوان کرد: نکته ای که مهم بوده، علت رد همه خواستگاران در آن دوران است، یکی از مطالب مهم دراین رابطه آن است  که حضرت در دوران قبل از ظهور اسلام اطلاعات کاملی نسبت به کتب آسمانی و ادیان داشتند. لذا در همین رابطه به حضرت خدیجه لقب ملکه بطحا هم از جهت مال فراوان  و هم از جهت هوش و فراست بالایی که داشتند، داده بودند، البته ثمره عقل و هوش و ذکاوت ایشان ثروت و تجارت بود.

حجت الاسلام طاهری بیان کرد: قبل از ظهور اسلام لقب های دیگری هم به آن حضرت نسبت می دادند  چون ام الیتامی(مادر یتیمان)، ام الصعالیک(مادر بینوایان) نیز داشتند که همگی این موارد از جمله ارزش های حضرت خدیجه(س) است.

وی عنوان کرد: هوش و ذکاوت و اطلاعات بالای آن بانو در زمینه کتب آسمانی ومعنویت باعث می شد که تن به ازدواج با افراد عادی اعراب آن زمان و خواستگاران خود ندهد، لذا پیوند این بانوی اسلام با پیغمبر آخر الزمان که سرچشمه معنویت بودند برقرار شد.

حجت الاسلام طاهری تاکید کرد: در دوران قبل از ظهور اسلام  که اعراب به بت پرستی روی آورده بودند و قبیله پرست بودند، فردی چون حضرت خدیجه(س) رشد پیدا می کند، به نحوی که بعد از اسلام لقب نخستین حامی رسالت و نبوت و از آن مهمتر ام الزهرا(س) را به او دادند.

وی بیان کرد: حضرت خدیجه(س) می تواند مصداق بارز و الگوی بی بدیلی باشد که باقدرت اختیار و اراده خود در کانون شرک به نحوی عمل کرد که خانه او محل نبوت و وجود مبارکش محل تولد یگانه بی بی دو عالم هستی حضرت فاطمه الزهرا(س) باشد.

استاد حوزه ابراز کرد: درسی که این ایام می شود از آن حضرت خاصه برای بانوان گرفت، این است که تجملات، ثروت و اموال دنیایی علی رغم اهمیتی که دارد، ولی می تواند در برابر هدف والا فنا شوند تا زمینه رسیدن به خیرات و برکات زیادی باشد.

وی اضافه کرد: حضرت خدیجه(س) به محبت ورزی و مهروزی به عام و خاص شهره بود، به قدری که حتی مورد حسادت زنان قریش هم قرار می گرفته، آن حضرت(س) تمام اموال و ثرورت خود در راه اسلام و پیامبراسلام(ص) داد و خداوند به پاس این پاداش بهترین و عالی ترین مقام در کنار عصمت را به ایشان عطا کرد، به گونه ای که همسر پیامبر خاتم و ام المومنین مادر حضرت زهرا(س) شدند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha