پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله العظمی مظاهری

حوزه/ ارتباط انسان با همتای قرآن نیز از سطوح معرفت و محبّت قلبی به آن بزرگواران آغاز می‌شود و سپس در سطوح مودّت و ابراز محبّت، ادامه و استمرار می‌یابد و آنگاه به سطوح متابعت از آنان و مشابهت رفتاری با سیرۀ آنان، ارتقاء پیدا می‌کند؛ و اینجا نقطۀ عطف تلاقیِ «عمل به قرآن کریم» و «پیروی از عترت طاهره» است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله العظمی حسین مظاهری، در پیامی به آیین افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان که شامگاه شنبه برگزار شد، بر لزوم انس با قرآن و تدبّر و تفکّر در آیات الهی تاکید کردند.

متن پیام معظم له بدین شرح است:

بِسْمِ  اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم

قال‌الله تَعالی:

«قَدْ جاءَكُمْ مِنَ‏ اللَّهِ‏ نُورٌ وَ كِتابٌ مُبين‏، يَهْدي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ سُبُلَ السَّلامِ وَ يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَ يَهْديهِمْ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ»

قرآن کریم، کتاب جاودانی و جامع الهی است که تربیت و هدایت انسان به سوی نور و روشنایی در ظلمت‌کدۀ عوالم مادّی و دنیایی را تأمین و تضمین ساخته است.

این ویژگی بارز قرآن، وقتی برای انسان به منصّۀ ظهور خواهد رسید که ارتباط انسان با قرآن در یک چارچوب معیّن و تعریف‌شده، به درستی ترسیم و برقرار گردد.

انس و ارتباط آدمی با کتاب الهی، از سطوح قرائت و حفظ آیات آن آغاز می‌گردد و سپس در سطوح تدبّر و تفکّر در این آیات بیّنات، ادامه و استمرار می‌یابد و آنگاه به سطوح عمل و بکارگیری آن آیات نورانی، ارتقاء پیدا می‌کند.

به تعبیر دیگر: همۀ سطوح آغازین و میانی ارتباط با قرآن، مقدّمه‌ای برای عمل به این کتاب انسان‌ساز و جامعه‌پرداز است تا از این طریق، سربلندی و تکامل انسان در همۀ ابعاد زندگی تأمین گردد.

در این میان، عترت طاهره«علیهم‌السّلام» نیز که عِدل و همتای قرآن کریم است، به حکم حدیث شریف ثقلین، در کنار قرآن و مفسِّر و روشنگر یگانۀ معارف تابناک این کتاب عظیم‌الشّأن است و از این‌رو تنظیم صحیح ارتباط انسان با قرآن جُز از مسیر ارتباط با عترت و استمداد از آنان، امکان‌پذیر نخواهد شد.

ارتباط انسان با همتای قرآن نیز از سطوح معرفت و محبّت قلبی به آن بزرگواران آغاز می‌شود و سپس در سطوح مودّت و ابراز محبّت، ادامه و استمرار می‌یابد و آنگاه به سطوح متابعت از آنان و مشابهت رفتاری با سیرۀ آنان، ارتقاء پیدا می‌کند؛

و اینجا نقطۀ عطف تلاقیِ «عمل به قرآن کریم» و «پیروی از عترت طاهره» است.

قرآن و عترت، این هر دو ثقل عظیم، از آستان رفیع پروردگار مهربان، در این عالم مادّه و برای ما انسان‌ها تجلّی یافته‌اند تا ما با عمل به آنها، به سر منزل سعادت دست یابیم. از این‌رو همۀ برنامه‌ها و فعّالیت‌های مربوط به قرآن و عترت، باید به‌گونه‌ای تنظیم گردد که این سطوح ارتباطی انسان با قرآن و عترت را هرچه بهتر و بیشتر، تبیین و تعمیق سازد و در نهایت، به اجراءِ ایدۀ بلند «بازگشت به قرآن و عترت» در جامعۀ انسانی، به نحو مطلوب کمک نماید.

نمایشگاه قرآن و عترت نیز که به برکت ماه مبارک رمضان ـ ماه نزول قرآن و ماه آشنایی با معارف قرآن ـ برگزار می‌گردد، یکی از فرصت‌های مغتنمی است که اگر به نحو شایسته به ترسیم و نهادینه‌سازی این سطوح ارتباطی، مدد رساند، به هدف متعالی خود دست یافته است. امید که با لطف الهی چنین باشد.

از همۀ متصدّیان و مسئولان محترم سازمان‌ها و نهادهایی که در جریان برگزاری پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت در اصفهان، همّت و تلاش کرده‌اند، قدردانی و تشکّر می‌کنم و از خداوند تعالی توفیق و تأیید آنان را در همۀ مراحل زندگی مسألت می‌نمایم و امیدوارم حاصل تلاش و سعی مشکور آنان در برگزاری این نمایشگاه، ارتقاء سطوح ارتباطی مخاطبان گرامی با قرآن کریم و عترت طاهره«علیهم‌السّلام» و در نتیجه، بهبود هرچه بهتر زندگی فردی و اجتماعی آنان و رشد فرهنگی و تعالیِ اخلاقیِ جامعۀ اسلامی باشد. ان‌شاء‌الله.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha