شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام مدنی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین مدنی در بازدید از غرفه خبرگزاری حوزه در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن، گفت: ما همان گونه که محتوای فاخر نیاز داریم مهارت عرضه را نیز به صورت فاخر نیاز داریم و این رویکرد را جزو مسائلی اصلی خودمان در جامعه الزهرا(س) قرار داده ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود مدنی، مدیر جامعه الزهرا(س) از غرفه خبرگزاری حوزه در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن بازدید کرد.

وی در این بازدید در سخنانی به بررسی جایگاه حوزه های علمیه به ویژه حوزه های علمیه خواهران در بسط و گسترش فرهنگ قرآن و عترت پرداخت و خاطرنشان کرد: به عقیده بنده اگر یک نگاه جهانی داشته باشیم در مجموعه جهان امروز چیزی که بتواند بیش از چند میلیارد انسان را دور یک محور جمع کند مثل قرآن پیدا نخواهد شد.

وی افزود: این ظرفیت فوق العاده قرآن است که اگر به درستی استفاده کنیم می توانیم تمام مذاهب اسلامی و مسلمانان را حول یک محور کاملا منسجم و چارچوب شده جمع کنیم. چیزی که مشابه آن حتی در ادیان دیگر وجود ندارد چرا که کتب آسمانی آن ها این چارچوب، نظام، جذبه و پیروان را ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه به عنوان متولی اصلی حوزه معارف دینی طبیعتا بالاترین مسئولیت را در حوزه قرآنی دارند، این واقعیت یعنی فهم قرآن و ثقلین را به عنوان وظیفه ذاتی خودمان می دانیم. عرضه قرآن و حدیث را به عنوان رسالت های اصلی حوزه می شناسیم و طبیعتاً این فهم و عرضه مراحل مختلفی دارد و حوزه های علمیه خواهران نیز مسلما این رسالت و وظیفه را در تمامی حوزه ها به ویژه حوزه بانوان و خانواده دارند.

مدیر جامعه الزهرا(س) درباره خروجی حوزه های علمیه خواهران برای خدمت به جامعه نیز اظهار کرد: واقعیت این است که فعالیت خواهران به لحاظ برخی مسائل کم دیده می شود. واقعیت دیگر این است که حوزه های علمیه به مهارت عرضه توجه شایسته نکرده اند.

وی ادامه داد: ما همانگونه که محتوای فاخر نیاز داریم مهارت عرضه را نیز به صورت فاخر نیاز داریم و ما این رویکرد را جزو مسائلی اصلی خودمان در جامعه الزهرا(س) قرار داده ایم تا طلابی که در سطح 3 و 4 قرار می گیرند حتما مهارت های عرضه این معارف به جامعه را هم داشته باشند. یعنی یا اهل قلم، نویسندگی و پژوهش باشند، یا توانایی تبلیغ در عرصه های مختلف را داشته باشند و یا توانایی مدیریت های مناسب با خواهران و مدیریت فرهنگی را داشته باشند و ظرفیت خودشان را در این دوره عرضه کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی عنوان کرد: در حال حاضر دوره های تربیت مشاور را داریم که با بالاترین سطوح علمی و معیارهای پذیرفته شده در نظام آکادمیک انجام می شود. این ها برنامه ریزی ها شده و دنبال می شود. در حال حاضر دوره های تربیت مشاور، محقق، مبلغ و... در جریان است که امیدواریم در سال های آینده ثمرات آن را ببینیم.

وی درباره نقش جامعه الزهرا(س) در مدیریت فرهنگی بانوان بیان کرد: مسلما مشکلات اجتماعی به صورت منشور چند وجهی است و اشتباه این است که از یک وجهه به آن توجه کنیم و از وجوه دیگر غافل شویم. بنده مشکلات اجتماعی حوزه بانوان مانند مسائل حجاب و... را یک منشور چند بعدی می دانم که حل آن نیز با توجه همه جانبه امکان پذیر است.

مدیر جامعه الزهرا(س) تصریح کرد: برای مثال ما ایجاد اشتغال را به عنوان یک نقطه مهم در حل مسائل فرهنگی می دانیم. همان گونه که رهبر معظم انقلاب حمایت از کالای ایرانی را مطرح کردند، این تنها یک مسأله اقتصادی نیست، بلکه ابعاد فرهنگی هم دارد و جامعه الزهرا(س) در حد ظرفیت خود مسلما حساسیت لازم را نسبت به حوزه فرهنگی بانوان دارد و امیدواریم تأثیرگذاری شایسته را از طریق تربیت نیروی انسانی و تزریق آن به جامعه داشته باشیم.

وی یادآور شد: دنیای غرب تجربه تلخی را دارد که پس از انقلاب صنعتی توجه ها به کارخانه ها و بازارها جلب شد و این نگاه ها چرخید، ولی هیچ گاه این نگاه به خانواده نشد. امروز غرب در آستانه فروپاشی خانواده ها است که می توان در این باره به مسائل اخلاقی، رشد منفی جمعیت، فرزند و... اشاره کرد. این نشانه غفلت از حوزه زن و خانواده است.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی اظهار کرد: البته از زن در حوزه تبلیغات کالاها استفاده ابزاری کرده اند که این نشانه تأثیرگذاری زن است. ما می خواهیم نگاه مثبت آن را در نظر بگیریم و به کانون خانواده به عنوان اصلی ترین کانون تأثیرگذاری اجتماعی توجه کنیم. خانواده حتی از حوزه های بزرگی همانند رسانه ها، دانشگاه ها و دبستان ها مهم تر است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha