جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سواد رسانه اي؛ مدرسه علميه الزهرا(س) جويبار

حوزه/ با توجه به کمبود میزان سواد رسانه ای در ایران، می طلبد همانند نهضت سواد آموزی که به ریشه کنی بیسوادی اهتمام دارد، نهضت آموزش سواد رسانه ای نیز در کشور ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» در مازندران، حسین اعتصامی، کارشناس و پژوهشگر رسانه در دومین همایش «آسیب شناسی فضای مجازی با رویکرد سوادرسانه ای» ضمن برشمردن انواع سواد از نظر یونسکو و تعریف هر کدام از آن ها، بیان کرد: آمار میزان تبادل اطلاعات در فضای مجازی و هرم آموزش سواد رسانه ای(رژیم مصرف رسانه ای، تفکر انتقادی، رسانه شناسی و تولید) صعودی است.

وی با اشاره به توضیح قوانین و جرم ها در فضای مجازی و تفاوت های مجرمین سایبری با مجرمین سنتی، تصریح کرد: با توجه به کمبود میزان سواد رسانه ای در ایران، می طلبد همانند نهضت سواد آموزی که به ریشه کنی بیسوادی اهتمام دارد، نهضت آموزش سواد رسانه ای نیز در کشور ایجاد شود.

این پژوهشگر رسانه در ادامه  به رسالت طلاب در جهت تنویر افکار عمومی برای رفع  شبهاتی مبنی بر دریافت اطلاعات گوشی در صورت استفاده از پیام رسان های داخلی، تصریح کرد: دسترسی به اطلاعات افراد در پیام رسان های داخلی فقط با حکم قضایی و موردی امکان پذیر است.

وی اضافه کرد: بهترین راهبردجهت تشویق مردم برای استفاده از پیام رسان های داخلی، جذاب سازی و توسعه خدمات و اعتماد سازی بین مردم بوده که در درازمدت استفاده از این پیام رسان ها، به نفع کسب وکارهای داخلی خواهد بود.

اعتصامی با اشاره به  گام های لازم جهت دستیابی و کسب مهارت در سواد رسانه ای گقت: تعریف رژیم مصرف رسانه ای(چه کسی؟ از چه چیزی؟ چه مقداری؟ چه وقتی؟ چه جایی؟)، تبدیل شدن به یک مخاطب فعال در تجزیه و تحلیل رسانه ها موضوعاتی نظیر" هدف از ارسال  این پیام چیست؟ برای جلب توجّه مخاطب از چه فنونی استفاده شده است؟چطور درک دیگران از یک پیام، با درک من متفاوت است؟ این پیام چه ارزش ها، سبک زندگی، و عقایدی را ترویج  یا مسخره می کند؟ چه کسی این پیام را تولید کرده است؟" و تجزیه و تحلیل فرستنده پیام از جمله این مراحل است.

وی با اشاره به قابلیت ها و ویژگی های پیام رسان های ایرانی(سروش، بیسفون، گپ، آی گپ، ایتا و بله) اعلام کرد: مخاطبین فضای مجازی و شبکه های اجتماعی که سرور آنها از خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران هدایت می شود، معایب استفاده از این فضا را مورد توجه قرار داده و از پیام رسان های داخلی استفاده کنند.

کارشناس فناوری اطلاعات به ضرورت فیلتر در ایران اشاره و تاکید کرد: عمده ترین دلیل فیلترینگ، اختلال در اقتصاد کشور و ضرر اقتصادی افراد جامعه است؛ لذا  راه ساده برای فیلترینگ تلگرام،گفتگوی صادقانه با مردم در جهت افزایش آگاهی از مضرات استفاده از تلگرام است.

وی با اشاره به گسترش فضای مجازی در بین کودکان خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی نمی توان کودکان را از فضای مجازی منع نمود، بلکه باید آن را مدیریت کرده و با نصب فایل "کنترل فرزند" برروی گوشی فرزندان و والدین، جستجوهای آنها را کنترل و یا بر روی گوشی  قابلیتی ایجاد کرد تا فایل جستجوی غیر اخلاقی برای آنها  باز نشود.

انتهاي پيام۳۱۳/۴۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha