جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اهل بیت(ع)

حوزه/ نشست تخصصی سیره زندگی اهل بیت(ع) در بخش حوزوی بیست و ششمین نمایشگاه قرآن کریم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» توسط حوزه علمیه خراسان نشست تخصصی «نشست تخصصی تبین سیره زندگی اهل بیت(ع)» در بخش حوزوی بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

دکتر فشارکی از اساتید دانشگاه در این نشست اظهار داشت:  آنچه در دانشگاه و حوزه تدریس می شود عموما دروس تاریخ اسلام است و در آن حرفی از سیره آن گونه که باید بیان نمی شود.

وی افزود: اکنون این سؤال مطرح است که چگونه می توان از دل تاریخ، سیره ائمه(ع) را استخراج  نماییم و از ان به عنوان الگو استفاده کنیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه می خواهیم بدانیم در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی اگر امامان ما بودند چگونه رفتار می کرند، توضیح داد: وقتی می توانیم سیره را به درستی احصاء کنیم که با دانستن فضای جامعه عملکرد آن ها را بررسی و تطبیق نماییم و اینگونه تاریخ برای ما به یک فرمول تبدیل می شود.

فشارکی ادامه داد: امروزه در عموم مردم حتی اقشار تحصیل کرده وقتی می خواهیم در مورد امامی صحبت کنند، یا بی اطلاع اند یا در حد اطلاعات شناسنامه ای می دانند، لذا در جامه مواجه هستیم با یک فقر و دوری از معارف و سیره اهل بیت و اگر می خواهیم آن را برطرف کنیم ناچاریم به منابع موجود با همه نقص هایی که دارند رجوع کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما منبعی داریم که کمتر از آن به عنوان منبع سیره و تاریخ استفاده می کنیم، عنوان کرد: قرآن کریم تاریخ اسلام را با زبان وحی بیان کرده.

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اگر نقطه عطف های تاریخی را شناسایی کنیم مطالعات تاریخی ما عمیق تر می شود، افزود:  با استفاده از قرآن پایه و بنای سیره اهل بیت(ع) را بر مبنای یک منبع وحیانی می توان دسته بندی کنیم و سپس می توان به روایات مراجعه داشت.

وی با بیان اینکه باید بتوانیم سیره اهل بیت را با توجه به فضای زمان درک کنیم، ابراز کرد: اگر کل دوران امامت را به مثابه یک انسان در نظر بگیریم که عمر طولانی دارد، رفتار های اهل بیت(ع) به همانند رفتار هایی می ماند که در موقعیت های مختلف رفتار متفاوتی از خود نشان دادند.

فشارکی  مطرح کرد: اولین فرد روی  کره زمین یک پیامبر(ص) است که این نشان می دهد خدا برای آینده بشر برنامه دارد و این برنامه باید توسط رهبری الهی اداره شود.

وی به سیر تحولی در انبیا اشاره کرد و افزود: پیامبر خاتم کار اختصاصی داشت که انبیاء  قبل نداشتند و ان دعوت جهانی بوده؛ این سیر تحولی که در انبیاء است در میان امامان نیز وجود داشته است.

این کارشناس و محقق تصریح کرد:  تمدن آن گونه که پیامبر(ص) در زمان خود می خواستند محقق نشد و کامل شده آن در زمان امام زمان(ع) محقق خواهد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha