چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
کتاب حمایت از کالای ایرانی

حوزه/ نویسنده کتاب حمایت از کالای ایرانی به تشریح بایسته ها و لوازم اصلی حمایت و رونق کالاهای ایرانی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب حمایت از کالایی ایرانی، به قلم حجت الاسلام حجت الله سروری در ماه مبارک رمضان رونمایی شد. این نویسنده  در شناسنامه فعالیتهای نویسندگی خود علاوه برآثار کتب تربیتی، تاریخی، اجتماعی و اخلاقی در تبیین شعار سال در سالهای گذشته از سوی مقام معظم رهبری ،کتابهای اقتصاد و فرهنگ باعزم ملّی و مدیریت جهادی، دولت و ملت همدلی و همزبانی ، اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل و اقتصاد مقاومتی تولید اشتغال،آتش به اختیار فرهنگی داشته و به رشته تحریر در آورده است و سرانجام در آخرین اثر خود در کتاب «حمایت از کالای ایرانی»، به  راهکارها و الزامات حمایت از کالای داخلی و تولید ملی  پرداخته است.

این استاد حوزه در گفت وگو با خبرگزاری حوزه گفت: کتاب حمایت از کالای ایرانی  در سه فصل براساس فصل اول:اهمیت حمایت از تولید ملی وکالای ایرانی،فصل دوم: الزمات و راهکارهای حمایت از تولید ملی وکالای ایرانی و فصل سوم: حمایت از تولید ملی و کالای داخلی از دیدگاه قرآن و اهل بیت علیهم السلام  تنظیم شده است.

نویسنده کتاب حمایت از کالای ایرانی تصریح کرد: نام‌گذاري امسال مقام معظم رهبری حفظه الله،از دوجهت بسیار هوشمندانه، خردمندانه و حکیمانه است؛ اول از اين جهت، كه پیشرفت و توسعه اقتصادي نیازاساسی كشور ماست، ولو این روند يك دهه هم طول بکشد و همچنین حمايت از کالا و توليد داخلی می تواند كشور را در جهت توسعه و رفاه نسبی به پيش ببرد  واین مهم محقق نمی شود مگر با ارق ملی و تعصب قابل توجه مردم و دولت نسبت به مصرف کالاهای داخلی  دوم اين كه در تشديد تحريم ‌هاي ظالمانه آمریکا و هم پیمانانش، حمايت از کالای داخلی و توليد ملي مي‌‌تواند خودکفایی و اشتغال ایجاد کند و كشور را از شرايط تحريم عبور دهد.

وی گفت : البته یکی از عوامل رکود اقتصادی در کشور ما متاسفانه فرهنگ غلط ترجیح دادن کالاهای خارجی بر کالای ایرانی است؛ با وجود تاکید چند ساله ی رهبر معظم انقلاب در استفاده از تولیدات و کالای داخلی اما هنوز نگاه خیلی ها بر اثر  باور نداشتن توانایی داخلی، چرخه اقتصاد تولید داخل را به پرتگاه بحران و خودباختگی اقتصادی کشانده است.

حجت الاسلام سروری افزود: بر اثر همین نگاه و فرهنگ غلط  چرخه ی دهها کارخانه کوچک وبزرگ داخلی از حرکت ایستاده و هزاران کارگر از معیشت روزمره زندگی برای خود وخانوادهایشان محروم شدهاند.

استاد حوزه یادآورشد: البته رعایت استانداردها در افزایش اعتماد مردم نسبت به تولیدات داخلی  صد در صدموثر است؛ ارایه کالاهای با کیفیت، نرخ مناسب و کارایی مطلوب از سوی صاحبان صنایع کشور سبب می شود تا مردم به جای استفاده از اقلام خارجی نمونه‏ های داخلی آن را تهیه کنند؛ واین مهم ترین نقطه وجه اشتراک بین تولید کننده و مصرف کنندگان باشد.

وی تصریح کرد: در این میان متولیان نهادهای فرهنگی با کمک از فضای مجازی فرهنگ سازی نموده و به معرفی  محصولات وکالای ایرانی با کیفیت بالا و ارزان به جای اقلام وارداتی ، مردم را به اجناس وارداتی ترغیب نماید؛ فرهنگ سازان و رسانهها باید در این زمینه به طور جدی ورود پیدا کرده و با تبلیغ و ترویج مصرف کالای داخلی، به ایجاد شغل و افزایش تولید در جامعه کمک کنند. و رسانه ی ملی صدا وسیما، مخصوصا سیما از طریق شبکه های مختلف وخصوصا شبکه ی کالا  با ساخت فیلم های کوتاه و انیمیشن گام موثری بردارد .و متاسفانه شبکه کالا فعالیتنوپای خود را آغاز نموده ، اما هنوز به جایگاه خود به عنوان یک شبکه  پربینده دست نیافته است. و نیاز به تبلیغ بیشتری دارد.

حجت الاسلام سروری در ادامه  گفت : مردم فرانسه برای حمایت از تولید داخلی کالای فرانسوی را 10 درصد گران‌تر می خرند! 50 درصد مردم این کشور بر اثر فرهنگ‌سازی صحیح که انجام شده، حاضرند که حدود 10 درصد کالاهای داخل فرانسه را گران‌تر از مشابه خارجی تهیه کنند.

وی تصریح کرد: در کشور آلمان به جای اخراج کارکنان و کارگران خود، آنها را به دوره های آموزشی اعزام کردند و در واقع به جای کار و تولید، به ازای آموزش و ارتقای مهارت به کارکنان خود حقوق پرداخت می کردند و نمونه های دیگر که در کتاب اشاره شده است.

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی بیان کرد: اگر تک تک افراد جامعه ی ما به این نقطه برسیم که حمایت از کالا و تولید ملی، رکن اصلی برای پیشرفت اقتصاد کشور است؛ حمایت از کالا و تولید داخلی یعنی؛ رونق بخشیدن به حرکت کشور، حمایت از کالای ایرانی یعنی ؛ حس وفاداری به اقتصاد مقاومتی ، حمایت ار کالا و تولید داخلی یعنی؛ حرکت به سوی استقلال و خودکفائی و خوداتکائی و رهائی از وابستگی­ها، حمایت ار کالا و تولید داخلی یعنی؛  تحکیم پیشرفت همه جانبه وعرضه بیشتر از طرف تولیدکنندگان، حمایت از کالا و تولید داخلی یعنی؛ تحقق اهداف عدالت و پیشرفت در این دهه، حمایت از کالا تولید داخلی یعنی؛  مستحکم کردن اقتصاد داخلی و شکوفا نمودن آن،حمایت از کالا و تولید داخلی یعنی؛ ساختن کشور و آباد کردن خانه خودمان قطعا راه بهتری را دنبال خواهیم کرد.

این نویسنده حوزوی گفت :تعصب و اِرق ملّی داشتن در مورد استفاده از کالای داخلی نیز باید در کل جامعه و بدنه دستگاهای دولتی به ظهور برسد. اگر مردم با تعصب ملی اسلامی خود خرید کالاهای خارجی را کم کنند و تا حد امکان از کالاهای ایرانی یا کالاهایی که بخشی از آن در ایران تولید میشود،استفاده کنند، بازار کافی برای تولیدکننده ایرانی بوجود می آید و زمینه رونق تولید داخلی فراهم خواهد شد که این به معنای ایجاد شغل بیشتر و ارتقای امنیت شغلی در جامعه است.

وی تصریح کرد: البته استفاده از کالای داخلی، تنها مسئولیتش با مردم و رسانه ها نیست بلکه خود دولت به عنوان متولی اصلی این مهم، و نهادها و سازمان های مربوط به  بدنه دولت نیز نقش موثری در تنظیم بازار دارند و می تواند معادلات بازار را به نفع تولیدکننده داخلی تغییر دهد ؛دستگاههای نظارتی باید مبارزه جدی با پدیده قاچاق کالا و ورود بی رویه کالای چینی و ترکیه ای داشته باشند.

حجت الاسلام سروری اظهارکرد: تنگ نظری بعضی مسولان در نادیده گرفتن استعداد و اختراعات و اکتشافات جوانان وعدم اجرای کردن این اختراعات در چرخه تولید  با تکیه به تواناییهای داخلی  از دیگر مشکلات این عرصه است.

نویسنده کتاب حمایت از کالای ایراین یادآورشد: تولید ملی اشتغال رهبر معظم انقلاب سالهای سال است که بر«مصرف کالای داخلی» با ابلاغ «سیاستهای اقتصاد مقاومتی» و برنامه ریزی برای «اصلاح الگوی مصرف»  تاکید دارند؛اما به نظر می رسد که به سه شرط میتوانیم وضعیت مصرف حمایت کالای داخلی را رونق بدهیم و از رکود خارج کنیم که اول تعصب و ارق ملی  و خودباوری وخود اتکایی مسولان، دوم تعصب ملی مردم نسبت به مصرف کالای داخلی با کیفیت  و سوم تعصب و ارق ملی تولیدکنندگان به تولید کالای داخلی با کیفیت و ارزان وحس رقابت با بازار های جهانی است.

وی گفت: امیدوارم همه ما  برای  حمایت از تولید و مصرف کالای ایرانی از تمام ظرفیت‌ها و توانمندی داخلی بهره گرفته و با توکل به خداوند کریم و توسل به اهل بیت عیهم السلام و با توجه و دقت به رهنمودهای حکیمانه و مدبرانه مقام معظم رهبری همه احساس وظیفه نموده و هرکسی به سهم خود قدمی هر چند کوچک  برای سربلندی و شکوفایی اقتصاد کشورمان برداریم. 

گفتنی است:این کتاب توسط انتشارات جوانان موفق  با 160 صفحه و به قیمت 6000 تومان به بازار کتاب ارائه شده است.


 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha