شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم

حوزه/ مدیر مدرسه عالی کریمه اهل بیت (س) گفت: هدف کلیدی از ایجاد مجتمع حوزه ای صدر(مشکات) تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در زمینه تحول در حوزه می باشد .

حجت الاسلام و المسلمین محمد حاج ابوالقاسم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» با بیان این که مجتمع حوزوی صدر(مشکات) سال 1388 با هدف تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تلاش در زمینه تحول در حوزه تاسیس شد، اظهار داشت: در حال حاضر این مجتمع حوزه ای دارای 7 مدرسه علمیه در سراسر کشور است و از لحاظ مالی نیز با موافقت رهبر معظم انقلاب، موقوفه ای به این مجتمع اختصاص داده شده که تولیت آن ها با حجت الاسلام و المسلمین محمدی عراقی است.

عضو خبرگان رهبری همچنین در خصوص مهم ترین اهداف و برنامه های مجتمع حوزه ای صدر(مشکات) گفت: رسالت مهم این مجموعه، ایجاد و اداره حوزه ای متناسب با اقتضائات روز جمهوری اسلامی و نیازهای جوامع اسلامی است که با تربیت فضلایی کار آمد در عرصه هایی چون تهذیب ،آموزش، پژوهش، تبلیغ و سایر فعالیت های مرتبط با رسالت حوزویان مشغول به فعالیت است.

مدیر مدرسه عالی کریمه اهل بیت(س) اضافه کرد: در این راستا، تربیت محققان و فضلای مهذب و کارآمد در حد اجتهاد به منظور تولید و توسعه علوم دینی آن هم در جهت نظریه پردازی رسالت مجموعه، همچنین تلاش به منظور ارتقای فرهنگ دینی جامعه از طریق آموزش و تربیت مبلغان موثر و کارآمد در عرصه تبلیغ های نوین از جمله اهداف تاسیس این مجتمع حوزه ای می باشد.

عضو هیئت امنای مجتمع حوزه ای صدر همچنین بیان داشت: از دیگر اهداف تاسیس این مجتمع می توان به مواردی چون تربیت مدیران فاضل و متعهد در جهت رفع نیاز های حوزه و نظام و نیز الگوسازی برای اجرای طرح های تحولی در حوزه های علمیه اشاره کرد.

وی گفت: در حال حاضر داوطلبان دانشگاهی ما در چهار مدرسه واقع در تهران، قم، اصفهان و کرمانشاه، داوطلبین دیپلمه در مدرسه علمیه صدر بازار تهران و داوطلبانی که از سیکل وارد حوزه می شوند در مدرسه امام جواد(ع)قم می توانند مشغول به تحصیل در مشکات شوند.

حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم ادامه داد: همچنین مدرسه عالی کریمه اهل بیت(س) قم مرکز تخصصی این مجموعه است؛ لذا طلابی که می خواهند در رشته های تخصصی تحصیل کنند وارد این مدرسه می شوند که در سالهای نخست با حضور در درس های خارج فقه و اصول و تشکیل حلقه های استاد و شاگردی بنیه فقهی آنها تقویت می شود و در سالهای بعد نیز وارد رشته های تخصصی فقهی همچون فقه ارتباطات، فقه اقتصاد و فقه تربیت می شوند.

وی افزود: این رشته ها در هیات امنای مجتمع حوزه ای صدر(مشکات) به تصویب رسیده اند و ما به دنبال آماده سازی زمینه برای برگزاری مطلوب آنها هستیم.

مدیر مدرسه عالی کریمه اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: در طرح آموزشی مشکات، چه در دوره های ابتدایی و چه دوره های اختصاصی، پایه و اساس رهنمود های مقام معظم رهبری است، ضمن آن که به هر حال اهتمام به قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) جزو برنامه های اصلی این مجموعه به شمار می رود.

وی گفت: مساله مهم دیگر در این مجتمع ناظر به لزوم استفاده از کتب درسی جدید است که بزرگانی تدوین کرده بودند و متاسفانه از آن ها به آن صورت استفاده نشده بود.

عضو خبرگان رهبری همچنین با بیان این که کوتاه شدن مدت تحصیل در مقطع سطح از دیگر شاخصه های این مجتمع است، ابراز داشت: طبق نظام آموزشی مشکات که مورد تایید مدیریت سابق حوزه نیز قرار گرفته و شورای عالی هم آن را پذیرفته است، دوره سطح در هفت سال به اتمام می رسد.

وی افزود: نکته حایز اهمیت دیگر توجه ویژه به دانشجویانی است که وارد حوزه علمیه می شوند و ما دروس آنها را مناسب سازی کرده ایم به این خاطر که این ها طبیعتاً بخشی از مقدمات را طی کرده اند و ما آن را در آزمون ورودی به ارزیابی گذاشته ایم و بعد هم که وارد حوزه می شوند، با توجه به توانایی های فقهی که دارند می توانند برخی دروس را با سرعت بیشتری بخوانند.

مدیر مدرسه عالی کریمه اهل بیت(س) در خاتمه گفت: به هر حال مجتمع حوزه ای صدر(مشکات) به دنبال تربیت طلبه ای است که پس از کسب اجتهاد یا تخصص لازم در یکی از این سه مسیر گام بر می دارد؛ یا در مسیر تولید نظریات نظام ساز باشد یا در مسیر تبیین و تبلیغ این نظریات بوده و یا این که در جهت تحقق و اجرای این نظریات در ساحت های مدیریت کلان کشور گام بردارد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha