جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سریال آخرین گناه

حوزه/ "آخرین گناه" ساخته حسین سهیلی زاده اثر چندان قابل دفاعی در زمره سریال های رمضانی سیما نبوده و به خصوص از ناحیه محتوا، دچار ضعف های جدی است و در ضمن بازی هنرپیشگان نیز چندان قابل توجه و چشمگیر نمی باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حسین سهیلی زاده، کارگردان نام آشنا و نسبتاً پرکار تلویزیون، سال 85 برای شبکه دوم سیما، سریال "آخرین گناه" را ویژه شب های ماه مبارک رمضان تولید و روانه آنتن کرد؛ سریالی با بازی جمشید مشایخی، منوچهر آذر، علی دهکردی ، ليلا اوتادي ، اشكان خطيبي و حمیدرضا پگاه که البته به دلیل حاشیه های خاص مهاجرت مینا لاکانی به عنوان یکی از بازیگران اصلی اش، در طول سال های اخیر برخلاف بسیاری از سریال های رمضانی، در شبکه های مختلف تلویزیون ، بازپخش نشده است.

ماجرای این سریال از این قرار است که ؛ دكتر اكرمي با بازی جمشيد مشايخي كه فردي وارسته و با ايمان است ، پیش از مرگش وصيت مي‌كند كه قرنيه چشمش به عبدالله صدوق با بازی منوچهر آذر كه او نيز فرد متديني است برسد، اما رويا دختر دكتر اكرمي با اصرار فراوان چشم پدر را به چشم نامزدش، دكتر مودت با ایفای نقش حميدرضا پگاه كه او نيز مشكل بينايي دارد پيوند مي‌زند. به‌تدريج دکتر مودت متوجه مي‌شود كه بعد از پیوند قرنیه چشم، توانايي ديدن درونيات و نيات اطرافيانش را دارد و هر كسي را با تجسم اعمالش مشاهده مي‌كند. اين درك براي او مشكل ساز شده و فكر مي‌كند بايد افراد گناهكار را به قتل برساند، اما با رهنمودهاي شخصیت روحاني سریال با بازی علی دهکردی، پی به اشتباه بودن این کار می برد اما همچنان دچار نگرانی های خاصی است ...

 یکی از ایرادات جدی برخی از سریال های مناسبتی رمضان از جمله این سریال، شتابزدگی در تولید است که به خصوص این مساله باعث بروز و ظهور اشکالات فراوان محتوایی شده، ضمن آن که گاه به نظر می رسد که در زمینه مشاوره برای تولید سناریو، دست اندرکاران ضعیف عمل می کنند.

به عنوان مثال در این سریال چنین وانمود می شود که با پیوند صرف قرنیه چشم ، قدرت تشخیص گناهان کبیره به یک فردی که چندان تقید مذهبی هم گویا نداشته ، اعطا می شود و حال آن که قدرت باطنی فرد اگر به دست آمده باشد نیز ریشه در طینت و روح پاک او دارد و نه صرف بخشی از جسمش.

در قسمت هایی از سریال آخرین گناه، حاج صدوق که در دیالوگی بر روی برخی از گناهان به عنوان گناه کبیره صحه می گذارد و چیزهایی درباره آنها می گوید که معلوم نیست از چه منبع و مأخذی گرفته شده است.

این سریال به اعتقاد منتقدان و صاحب نظران در آن از "هفت "(Seven) ساخته دیوید فینچر، الهام گرفته شده و روایتگر داستانی بر مبنای ۷ گناه کبیره است که گویا در انجیل به آنها اشاره شده و مردی که به سراغ نمادهایی از این هفت گناه می رود و آنها را به قتل می رساند.

جالب توجه این که اساساً چنین مفهومی در دین اسلام وجود ندارد که از روی آن کپی برداری شده و در جای جای سریال به آنها پرداخته می شود. از نگاه اسلام تعداد زیادی از گناهان به عنوان کبیره معرفی شده که در دو جلد کتاب آیت الله شهید دستغیب به آنها اشاراتی شده و در نهایت در همان کتاب گفته می شود که اصولا سرپیچی از فرامین الهی گناه کبیره است و از دیدگاه عرفانی نیز کسی که به امر خداوند با اختیار عمل نمی کند و او را نادیده می گیرد و یا بر گناهی حتی کوچک اصرار می ورزد معصیتی بزرگ مرتکب شده و لذا این طور نیست که فکر کنیم معصیتش چون به اصطلاح صغیره است، کمتر مورد بازخواست خداوند قرار می گیرد.

با اینکه سریال یادشده، وجود گناهان دیگر را از اساس نفی نمی کند، اما با تاکید بر روی ۶ یا ۷ گناه خاص ، چنین باوری را در بین مخاطبان خود پدید می آورد که گویا گناهان بزرگ همین ها هستند؛ مخاطبینی که شاید خیلی هایشان هیچ گاه به سراغ کتب مذهبی نرفته اند و تمام اطلاعاتی که به دست می آورند، از این سریال ها باشد.

از سویی گرچه برخی جلوه های ویژه سریال برای نشان دادن حالت برزخی افراد جزو نوآوری های تلویزیون تا آن زمان به شمار می رود، اما بازی ها چندان یکدست و واقع گرایانه نیست به طوری که مخاطب بعد از مشاهده چند قسمت اول داستان بر این موضوع صحه می گذارد.

برخی بازیگرانی به گونه ای در این سریال ظاهر شده اند که گویا شاهد یک اثر کمیک و خنده دار و مفرح هستیم و نه یک سریال با موضوع دینی!

به هر صورت باید گفت که "آخرین گناه" اثر چندان قابل دفاعی در زمره سریال های رمضانی سیما نبوده و به خصوص از ناحیه محتوا، دچار ضعف های جدی است.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    4 0
    سریال فوق العاده ایه شما دوست نداری نگاه نکن، چندتا جمله نوشتی فکرنکن منتقدی