جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی در پاسخ به شبهه کسانی که می‌گویند حضرت محمد(ص) مبعوث بر عرب بود نه بر عجم، گفتند: جهانی بودن آیین پیامبراکرم(ص) یعنی شریعت اسلام دربرگیرنده عرب و عجم است و قرآن نیز می فرماید «آیین اسلام برای همه جهانیان مبشر و منذر است».

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی شامگاه دوشنبه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه دو سیما پخش شد، با اشاره به آیه ۴۰ سوره احزاب «مَا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِنْ رِجَالِكُمْ وَلَكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا»، اظهار کردند: جهانی بودن و خاتم بودن آیین اسلام دو ویژگی شریعت پیامبر اکرم(ص) است.

ایشان با بیان اینکه جهانی بودن با خاتم بودن تفاوت دارد، تصریح کردند: پیامبراکرم(ص) هنگامی که مبعوث شد، بر همه جهان مبعوث شد نه بر قوم یا بر منطقه خاصی.

معظم له با بیان اینکه بعضی انبیا، آیین جهانی دارند و بعضی آیین منطقه‌ای، ابراز کردند: آیین های حضرت موسی و عیسی جهانی است اما برخی از انبیا، آیینی منطقه‌ای برای قوم خودشان داشتند.

این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه پیامبر اکرم(ص) آیین جهانی دارد، تصریح کردند: قرآن می فرماید: آیین رسول اکرم(ص) برای همه جهانیان مبشر و منذر است.

حضرت آیت الله سبحانی در پاسخ به شبهه کسانی که می گویند حضرت محمد(ص) مبعوث بر عرب بود نه بر عجم، اظهار کردند: جهانی بودن آیین پیامبر اکرم(ص) یعنی شریعت اسلام دربرگیرنده عرب و عجم است و قرآن نیز می فرماید «آیین اسلام برای همه جهانیان مبشر و منذر است»؛ همچنین در آیه ۱۹ سوره انعام، به پیامبر خطاب شده است که «بگو اين قرآن به من وحى شده تا به وسيله آن، شما و هر كس را كه اين پيام به او برسد، هشدار دهم».

ایشان با بیان اینکه خاتم بودن بالاتر از جهانی بودن است، تصریح کردند: گاهی میان این دو ویژگی تفاوت قائل نمی شوند در حالی که جهانی بودن ملازم با خاتم بودن نیست؛ آیین حضرت موسی(ع) و حضرت عیسی(ع) جهانی بوده اما خاتم نبوده است.

این مرجع تقلید افزودند: آیین نبی مکرم اسلام، ضمن اینکه جهانی است و همه اقشار بشر را از عرب و عجم در برگرفته است، پایان بخش نبوت‌هاست.

حضرت آیت الله سبحانی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا خاتم بودن آیین نبی مکرم اسلام به معنای ناقص بودن شریعت حضرت موسی و حضرت مسیح(ع) است، اظهار کردند: خیر، هر سه شریعت کامل بوده اما شریعت حضرت موسی(ع) و عیسی(ع) کامل به عصر خودشان بوده اند.

ایشان تصریح کردند: کمال شریعت حضرت موسی(ع) و عیسی(ع) نسبی بوده اما شریعت پیامبر اکرم(ص)، کامل ترین شریعت تا روز قیامت است.

این مرجع تقلید همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیین ثابت چگونه می تواند مجتمع متغیر و دگرگون را اداره کند، گفتند: قوانین اسلام به دو گونه ثابت و متغیر هستند؛ قوانین ثابت مطابق با فطرت انسان است؛ فطرت انسان تا روز قیامت، ثابت و مستمر است؛ مثلاً نیاز بشر به ازدواج، اداره مجتمع به وسیله عقل و عدالت و مبارزه با ظلم و ستم همواره ثابت و مستمر است؛ بنابراین، قوانینی که مطابق فطرت انسان است تا روز قیامت ثابت است،

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه «قوانین» در طول زمان ثابت هستند اما «مقررات»، متغیر است، تصریح کردند: اسلام درباره مقررات صحبت ندارد چراکه آنها تابع زمان است؛ دین توصیه به علم آموزی کرده اما کیفیت و روش آموزش، تابع مقررات زمان است و اسلام درباره آن نظری نداده است.

ایشان در پایان خاطرنشان کردند: بنابراین قوانینی که مطابق فطرت انسان است، تغییرپذیر نیستند، اما مقررات تابع زمان است و اسلام هم با زمان تطبیق می دهد.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha