چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حقوق های نجومی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

کفش ها در بروکسل علیه اسرائیل قیام کردند

فعالان حقوق بشر در بلژیک در اقدامی نمادین در حمایت از شهدای فلسطینی تعداد ۴۵۰۰ جفت کفش را مقابل ساختمان مقر شورای اتحادیه اروپا در شهر بروکسل قرار دادند.کریستوف اسکات، رئیس کمپین "آواز" در این باره گفت: ما امروز در اینجا هستیم تا نشان دهیم جان فلسطینی‌ها برای ما حائز اهمیت است. من در برابر ۴۵۰۰ جفت کفش ایستاده ام. هر جفت نماد جان یک فلسطینی است که طی دهه گذشته کشته شده اند. از میان این کفش ها، بیش از هزار جفت آن به کودکان تعلق دارند.اسکات در ادامه افزود: ما یک درخواست آشکار از اروپا داریم: اسرائیل را تحریم کنید، زیرا ما فکر می‌کنیم آن‌ها پایشان را از گلیم شان درازتر کرده اند. ما فکر می‌کنیم تحریم‌ها آخرین امید و آخرین ابزار ما هستند. برای سال‌ها و دهه‌ها ما به هر دری زدیم، از هر مجرای دیپلماتیک وارد شدیم، سعی کردیم دو طرف را به پای میز مذاکره بیاوریم، اما این کار کمکی نکرد. خشونت شدیدتر شده است، شهرک‌های (یهودی نشین) متوقف نشدند. بنابراین، اروپا باید در مقابل دوستش و متحدش اسرائیل بایستد و بگوید: دیگر کافی است.

 

کمیته دخانی،پشت پرده شرکت های بزرگ دخانی در کشور را افشا کرد

عضو کمیته سیاستگذاری کنترل دخانیات با انتقاد از روند تاسیس شرکت‌های دخانیاتی در کشور گفت: ۱۷ شرکت از ۱۸ شرکت بزرگ دخانی دنیا توانسته‌اند با ترفندهای مختلف در ایران کارخانه تولید دخانیات راه‌اندازی کنند. وقتی بازار کشوری به روی آنها بسته است، خودشان سیگار تولیدی خود را به آن کشور قاچاق می‌کنند. بعد از آن با دولت وارد مذاکرده می شوند و می‌گویند محصولات من در کشور شما مصرف می‌شود، اما چون به صورت قاچاق است، دولت عایدی از آن ندارد. پس اجازه دهید داخل کشور شما کارخانه راهاندازی کنم و از تولید خود به شما مالیات بدهم. عضو کمیته سیاستگذاری کنترل دخانیات همچنین اضافه کرد: ۱۷ شرکت از  ۱۸ شرکت بزرگ دخانی دنیا با همین ترفند توانسته‌اند داخل ایران کارخانه خود را راهاندازی کنند. چند سال پیش انحصار صنعت دخانیات از دولت گرفته شد و به بخش خصوصی اجازه فعالیت دادند؛ این موضوع اشتباه استراتژیکی بود که در حوزه قانونگذاری از سوی سیاستگذاران ارشد در ایران انجام شد. بخش خصوصی کارخانه‌های اصلی دخانیات هستند که کارخانه‌های خود را داخل کشور راه اندازی کردهاند.  آذری‌پور افزود: توتون معطر و تنباکوی معسل ۱۵ سال پیش وارد کشور شد. در ایران الگوی مصرف قلیان در نواحی خاصی مانند جنوب کشور و در گروه سنی خاصی مانند سالمندان رواج داشته است. در ۱۵ سال اخیر با آمدن تنباکوهای میوه‌ای این الگو تغییر کرده و به تمام پهنه سرزمینی ایران گسترش پیدا کرده است. در واقع  صنعت دخانیات برای خود در میان جمعیت نوجوانان و زنان،  بازار مصرف ایجاد می‌کند.عضو کمیته سیاستگذاری دخانیات با اشاره به تلاش این صنایع برای ورود چرخه تولید دخانیات به  کشور، ادامه داد: این صنعت سعی می‌کند چرخه تولید خود را به داخل ایران منتقل کند تا قیمت تمام شده برای او کاهش پیدا کند. از طرفی برای عده‌ای نیز شغل ایجاد می‌کند. با توجه به اینکه در کشور مشکل اشتغال داریم و دولت برای حل این مساله باید سالی یک میلیون شغل ایجاد کند، اگر بخواهید کارخانه دخانیات را تعطیل کنید یا نوع کشت مزرعه توتون را تغییر دهید، می‌گویند شغل را از بین می‌برید.

 

حقوق های نجومی،مدارس را هم آلوده کرد

به رغم آنکه مسئولان آموزش و پرورش عنوان می‌کنند که حداکثر شهریه در مدارس غیردولتی حدود ۱۰ میلیون تومان است، اما شهریه‌هایی که برخی خانواده‌ها می‌پردازند دو برابر یا چندین برابر این میزان است.قاسم احمدی لاشکی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار کرده است که «۲۳ نوع مدرسه در ایران داریم که می‌توان به مدارس نمونه مردمی، شاهد و ... اشاره کرد این در حالی است که در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست».زینی‌وند گفت: در تهران میانگین افزایش شهریه ۱۳ درصد است که میانگین افزایش شهریه در ابتدایی ۱۵ درصد، در متوسطه اول ۱۳ درصد و متوسطه دوم ۱۱ درصد است.البته مدارس غیردولتی در تهران با ویژگی بسیار متفاوتی از مدارس سایر استان‌های کشور قرار دارند؛ احمدی لاشکی نیز عنوان کرده است که «در شهرستان‌ها، مدارس غیردولتی با شهریه یک میلیون و تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فعالیت می‌کنند».مادر دانش‌آموز دیگری نیز گفت: من فرزندم در پایه اول دبستان در منطقه یک درس می‌خواند و برای شهریه آن ۲۵ میلیون تومان پرداخت کردیم البته این غیر از حواشی و برنامه‌های جداگانه بود.وی با بیان اینکه کمتر از ۱۰۰ مدرسه غیر دولتی هستند که تخلف از قانون دارند، گفت: ما اجازه نمی‌دهیم این افرادی که عدول از قانون دارند چهره مقدس مسئولان مدارس غیر دولتی و خیرین مدرسه‌دار مخدوش کنند و در برخورد با این مدارس کوتاهی نمی‌کنیم.اما احمدی لاشکی خطاب به معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تخم مرغ دزد شتر مرغ دزد می‌شود، گفت: برگرداندن شهریه کافی نیست و باید با مدارس متخلف برخورد شود اگر ما این کار‌ها را به خوبی در کشور انجام می‌دادیم اکنون «سه هزار میلیارد، هزار میلیارد» از کشور خارج نمی‌شد باید با کسی که تخلف کرده برخورد شود.

 

قانون،بدهکار بزرگ بانکی را از دست داد

حدود ۸ سال از کشف یک فساد کلان بانکی که حکایت از کلاهبرداری هزار و ۴۰۰ میلیاردی اعضای یک خانواده از ۸ بانک دولتی و خصوصی دارد، می‌گذرد اما تعلل در رسیدگی به این پرونده تا جایی طول کشید که متهم از کشور گریخت. 18 شهریور سال 92 بود که دادسرای ویژه امور اقتصادی تهران برای یکی از بدهکاران بزرگ بانکی که با استفاده از اسناد مجعول و فک‌ رهن‌های جعلی از هشت بانک دولتی و خصوصی تسهیلات گرفته بود، کیفرخواست صادر کرد؛ کیفرخواستی که هنوز به جایی نرسیده است و غارتگران بیت‌المال به‌دور از دستان عدالت در امن و امان به‌سر می‌برند.این پرونده در مجموع 10 متهم دارد که «م.الف» و «و.الف» که رابطه پدر و پسری با هم دارند، دو متهم اصلی آن به شمار می‌روند و اتهامات‌شان مشارکت در کلاهبرداری با استفاده از اسناد مجعول از هشت بانک دولتی و خصوصی جمعاً به‌ مبلغ حدود یک‌هزار و 400 میلیارد ریال است. نکته تاسف‌بار این است که متهم ردیف دوم این پرونده یعنی «م.الف»  از تعلل دادگاه در رسیدگی به موضوع که شاید در میان فسادهای چند هزار میلیاردی سال‌های اخیر به چشم نیاید، از فرصت استفاده کرده و بنابر اطلاعات واصله به همراه همسر خود از کشور فرار کرده است.بررسی‌ها نشان می‌دهد این متهم به طور قانونی از کشور خارج نشده زیرا آخرین خروج قانونی وی به سال 88 باز می‌گردد که به لندن رفته بود. پیشتر نیز «الف.ح.س.» متهم ردیف نهم پرونده به هلند گریخته است

 

ناجا،قفل پلاژهای ساحلی را برای عموم باز کرد

جانشین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت که شهرک ها و پلاژهای خصوصی ساحلی که به صورت عمومی پذیرای مسافران هستند ، حریم خصوصی محسوب نمی شوند و باید پاسخگوی حوادث و مشکلات اجتماعی و اخلاقی باشند. جانشین فرمانده نیروی انتظامی همچنین با اشاره به اهمیت تامین امنیت مسافران و گردشگران در سواحل دریای خزر ، گفت که این نیرو با برهم زنندگان امنیت اخلاقی و عمومی در سواحل برخورد می کند. سردارمومنی همچنین از شناسایی 158 نقطه حادثه خیز در سواحل دریای خزر خبر داد و گفت : درخواست ما از مسافران این است که برای سلامت خود در این نقاط بیتوته و شنا نکنند و حریم طرح های سالم سازی را برای این منظور انتخاب کنند. طرح سالمسازی دریا امسال از ساعت 8 صبح تا 8 شب در سواحل مازندران اجرا می شود.این طرح همچنین در روزهای چهاردهم تا شازنزدهم ماه خرداد جاری به خاطر همزمانی با مناسبت های مذهبی و ایام قدر تعطیل است.مازندران 338 کیلومتر از سواحل دریای خزر را در اختیار دارد و امسال بنا بر اعلام رسمی ستاد اجرایی طرح سالمسازی 95 طرح برای شنا و ارائه خدمات به گردشگران در این محدوده فعال شده است.

 

بی هویت های پایتخت،دو رقمی شدند

معاون اجتماعی و سیاسی استاندار تهران از ثبت هفتگی آمار 10 زایمان نوزادان بی هویت در بیمارستان های تهران خبر داد و افزود: این نوزادان با مشکل دریافت شناسنامه مواجه هستند. به گفته حسن بیگی، این زنان مدرک قانونی از جمله شناسنامه و کارت ملی ندارند و اظهارات آنان در مورد مشخصات سجلی خودشان نیز قابل استناد نیست و اغلب اطلاعاتی که ارایه می دهند غلط است. معاون استاندار تهران با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد مشخص نیست این نوزادان ایرانی یا اتباع سایر کشورها هستند اضافه کرد: در صورتی که هویت مادر مشخص شود و هویت پدر مبهم باقی بماند شناسنامه فقط به نام مادر صادر و در غیر اینصورت موضوع برای تصمیم گیری به دادگاه ارجاع می شود. استاندار تهران نیز در این نشست گفت: مشکل صدور شناسنامه برای نوزدانی که به علت وجود نداشتن پدر در لحظه تولد با مشکل هویتی مواجه بودند با برگزاری جلسات موثر رفع شده و امروز برای آنان شناسنامه صادر می شود. محمد حسین مقیمی اعلام کرد: با رویکرد جدید، برای نوزادانی که پدر و مادر از هویت نوزاد اظهار بی اطلاعی کنند هم شناسنامه صادر می شود.

 

ناجا ترمز طرح ریالی را کشید

سازمان وظیفه عمومی ناجا از توقف اجرای طرح جریمه ریالی سربازی در سال آینده خبر داد، موضوعی که رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح دلایل آن را تشریح و عنوان کرده است که متقاضیان واجد شرایط برای پرداخت جریمه ریالی تنها تا پایان امسال فرصت دارند.سردار موسی کمالی درباره چرایی توقف طرح جریمه ریالی برای مشمولان دارای حداقل هشت سال غیبت از سربازی اظهار کرد: اجرای طرح جریمه ریالی مشمولان غایب برای تحقق دو هدف بود. یکی اینکه افرادی که بیش از هشت سال غیبت کرده‌اند و تکلیف قانونی خود را انجام نداده‌اند بتوانند با توجه به شرایط سنی که ممکن است برای برخی از آنان ایجاد شده یا موارد دیگر جریمه این هشت سال غیبت را پرداخته و از انجام خدمت سربازی معاف شوند.وی افزود: هدف دوم نیز برای دیگر مشمولان غایب بود که بتوانند هر چه زودتر تکلیف سربازی خود را روشن کرده و به سربازی اعزام شوند.رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه در سال نخست اجرای طرح جریمه ریالی سربازی بیش از 190 هزار نفر با پرداخت جریمه ریالی از سربازی معاف شده و از این طرح بهره‌مند شدند، گفت: اما در سال‌های بعد روند بهره‌مندی از این طرح کاهش یافت و افراد کمتری اقدام به پرداخت جریمه ریالی کردند.

 

ایست قلبی،اماکن عمومی را مجهز کرد

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره مرگ‌های ناگهانی نیز گفت: در منابع علمی عنوانی به نام مرگ ناگهانی وجود دارد که یکی از عوامل قابل توجه مرگ است؛ یعنی فردی سالم و بدون سابقه بیماری به طور ناگهانی فوت می‌کند که این اتفاق بیشتر در جوانان رخ می‌دهد و شایع‌ترین علتش بیماری‌های قلبی است؛ به طوریکه برخی سکته‌های قلبی رگ قلب را می‌بندند و باعث می‌شوند که خون به عضله نرسد یا اینکه برخی از عروق اصلی قلب می‌توانند منجر به مرگ ناگهانی شوند. یکی از روش‌های جلوگیری از این موضوع نصب دستگاه‌های شک قلبی در اماکن عمومی است. در این زمینه پیگیر ابلاغ و اجرای آئین‌نامه‌ای در این حوزه هستیم؛ چرا که ثابت شده نصب این دستگاه‌ها می‌تواند فرد را نجات دهد. بنابراین پیگیریم تا این دستگاه‌ها را در اماکنی مانند اماکن ورزشی و عمومی نصب کنیم.حریرچی در پاسخ به سوالی درباره حذف دفترچه بیمه در حوزه بستری گفت: در این زمینه آمادگی‌های لازم وجود دارد. البته مردم همچنان دفترچه‌هایشان را دارند، اما سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت اقداماتی انجام دادند تا بحث حذف دفترچه بیمه بدون هیچ مشکلی پیش رود.

 

تابستان،دفترچه بیمه را از دور خارج کرد

مدیرکل دفتر مدیریت خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران از اجباری شدن پذیرش بیماران در حوزه بستری از طریق سامانه استحقاق‌سنجی و با حذف دفترچه بیمه از تیر ماه خبر داد.دکتر حنان حاج‌محمودی ‌با اشاره به برنامه حذف دفترچه‌های بیمه در بیمارستان‌ها، گفت: بستر زیرساختی برنامه حذف دفترچه‌های بیمه در حوزه بستری با هماهنگی وزارت بهداشت در بیش از ۲۰۰ بیمارستان و بیش از ۲۹ استان فراهم شده و در حال پیگیری است.وی با بیان اینکه البته هنوز این موضوع اجباری نشده است، افزود: بنابراین اگر در مقطعی سامانه قطع شد، اینطور نیست که بیمار با دفترچه بیمه‌اش پذیرفته نشود، اما برنامه ما این است که از ابتدای تیر ماه پذیرش بیماران در حوزه بستری از طریق سامانه و با حذف دفترچه بیمه در کشور اجباری شود و حتما افراد کد دریافت کنند. زیرا در این صورت همپوشانی‌های بیمه‌ای هم چک و برطرف می‌شود. بنابراین همپوشانی بیمه‌ای که ممکن است میان بیمه‌شدگان رایگان و سازمان تامین‌اجتماعی یا سایر سازمان‌های بیمه‌ای باشد، از طریق سامانه استحقاق‌سنجی شناسایی می‌شوند. بنابراین فعلا به صورت آزمایشی اتصال سامانه‌ها را انجام می‌دهیم.

 

موج خرده‌فرهنگ «کارتن‌خوابی» فاجعه آفرید

معاون پیشگیری بهزیستی استان تهران اظهارکرد: بیکاری در اثر اعتیاد و بی اعتمادی کارفرما، بنیه اقتصادی یک جامعه را تضعیف کرده و مشکلات بسیار زیادی به همراه خواهد داشت.دکتر حمیدرضا شمس با اشاره به تفاوت فرهنگی میان کارتن خواب ها و معتادین متجاهر، گفت: خرده فرهنگ "کارتن خوابی" در یک دهه اخیر به جمعیت کشور ایران اضافه شده است، به طوری که این خرده فرهنگ افراد معتاد را به تناسب بیشتری از جامعه عادی، پذیرش می‌کند.وی با اشاره به این که فرد با مصرف مواد مخدر  از سوی خانواده خود طرد می‌شود، اظهار کرد: درگیری و تنشهای موجود در خانواده باعث می شود یک فرد معتاد به سمت خیابان گرایش پیدا کرده و به اصطلاح جذب خیابان شود.معاون پیشگیری بهزیستی استان تهران با اشاره به این که برخی افراد معتاد به خاطر مصون ماندن خانواده از آسیبهای ناشی از مصرف مواد مخدر به فرد گرایی و تنهایی روی میآورند، اشاره کرد که وظیفه غربال معتادان متجاهر بر اساس قانون بر عهده سازمان بهزیستی است.وی با بیان این مطلب افزود: سازمان بهزیستی کشور از اسفند ماه سال ۹۵ تا امروز حدود ۱۲ هزار نفر از معتادان متجاهر را غربال کرده است.شمس با اشاره به این که حدود ۸۵ درصد کارتن خواب های سطح شهرها معتاد متجاهر هستند، عنوان کرد: بی اعتمادی جامعه نسبت به فرد معتاد باعث می‌شود یک فرد معتاد در روند بازگشت به زندگی عادی با مشکلات زیادی مواجه شود.

 

رابطه جیوه با اوتیسم کشف شد

جدیدترین مطالعات نشان می‌دهد شواهد کافی در تایید تاثیر مصرف ماهی در دوران بارداری و افزایش خطر ابتلای کودک به اوتیسم وجود ندارد.محققان اظهار داشتند: جیوه موجود در ماهی نمی‌تواند عامل ابتلای کودک به اوتیسم باشد. در واقع، مصرف ماهی برای رشد صحیح سیستم عصبی مفید است.در سال‌های گذشته احتمال ارتباط بین قرار گرفتن در معرض جیوه و ابتلا به اوتیسم موضوع مورد بحث بوده است. بر همین اساس گفته می‌شود که در دوران بارداری جیوه موجود در خون مادر به جنین منتقل می‌شود. جیوه همچون ماده سمی عمل می‌کند که بر رشد سیستم عصبی جنین تاثیر می‌گذارد. این ادعا نگرانی‌هایی را در مورد دو منبع اصلی جیوه به دنبال داشته است.یکی از منابع حاوی جیوه، ماهی است و این نگرانی وجود دارد که مصرف بالای ماهی به رشد سیستم عصبی آسیب بزند. هر چند شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که حاکی از تاثیرات مثبت مصرف ماهی است که به همین خاطر می‌توان از تاثیرات منفی جیوه موجود در آن چشم‌پوشی کرد.دومین منبع جیوه ترکیب تیومرسال است که به عنوان ماده نگهدارنده در برخی واکسن‌ها استفاده می‌شود و این نگرانی وجود دارد که واکسیناسیون خود می‌تواند آسیب زننده باشد. به گونه‌ای که برخی افراد معتقدند واکسن‌های حاوی تیومرسال عامل اوتیسم است.در این بررسی محققان به مطالعه روی سطح جیوه و مصرف ماهی در زنان باردار، ویژگی‌های بیماری اوتیسم و تشخیص بیماری اوتیسم در کودکان پرداختند.به گزارش ساینس الرت، محققان انگلیسی مشاهده کردند اگر چه سطح جیوه در خون مادران به دلیل مصرف زیاد ماهی بالا بوده اما مدرکی وجود ندارد که نشان دهد بالا بودن سطح جیوه خون مادر در دوران بارداری عامل بیماری اوتیسم در کودک است.

 

ایرانیان از خارج در  داخل احسان کردند

مدیرعامل ستاددیه کشور گفت: با وجود مشکلات بانکی جهت واریز مبالغ اهدایی به حساب‌های داخلی، از ابتدای سال‌جاری به همت ایرانیان خارج از کشور زمینه آزادی ۱۴ مددجوی تحت حمایت ستاد دیه فراهم شده است.سید اسدالله جولایی ضمن تقدیر از حمایت‌های معنوی و مادی خیرین در آزادی نزدیک به 114 هزار زندانی غیرعمد اظهار کرد: هرچند آمار دقیقی از ایرانیان خارج از کشور وجود ندارد اما اخبار پراکنده‌ای این جمعیت را تا هفت درصد کل جمعیت کشور مطرح کرده که آمار قابل اعتنایی است. طبق آمار رسمی لااقل بیش از 80 هزار دانشجوی ایرانی برای تحصیل در رشته‌های مختلف در خارج از ایران بسرمی‌برند.وی یادآور شد: برای بهره‌مندی از این ظرفیت و با عنایت به علاقمندی بسیاری از هموطنان در حل مشکلات ملی، ستاد دیه به عنوان تنها متولی جمع‌آوری کمک‌های نقدی جهت آزادی زندانیان جرایم غیرعمد همواره با مشکلات متعددی همراه بوده و تا به امروز اگر چه این تعامل طی یک فرآیند فرسایشی از طریق بانک واسط یا واسطه‌های شخصی برقرار بوده اما تسهیل در روابط بانکی نه فقط در حوزه این نهاد حمایتی بلکه در سطح کشوری یک ضرورت است.

 

تخلف بانک بزرگ دولتی در اعطای بی‌حساب‌وکتاب،پرونده آفرید

بانک «م» که یکی از بانک‌های بزرگ دولتی محسوب می‌شود به‌جای پرداخت وام ۳میلیارد تومانی با بازه زمانی ۶ماهه برای بازپرداخت، ۳۱میلیارد تومان وام با بازه زمانی ۱۰ساله پرداخت کرده است. ماجرا از این قرار است که فردی به‌نام "ف.ق." که مالک ملکی در شمال تهران است، ملک خود را برای تخریب و آپارتمان‌سازی طی قرارداد مشارکت در اختیار سازنده قرار می‌دهد.عملیات ساخت‌وساز پیش می‌رود تا اینکه «ج.خ.» سازنده ملک، به‌خاطر کمبود نقدینگی از مالک درخواست می‌کند اجازه دهد به‌ازای ترهین ملک نزد یکی از بانک‌های بزرگ دولتی، صرفاً تا میزان 30 میلیارد ریال (معادل 3 میلیارد تومان) وام با مهلت بازپرداخت 6ماهه و صرفاً هم به نام فرد سازنده یا شرکت متعلق به وی، دریافت کند.با موافقت مالک، وکالتنامه‌ای در دفترخانه اسناد رسمی شماره 3 تهران تنظیم می‌شود و به امضای طرفین می‌رسد و حدود و ثغور وکالت اعطایی مشخص می‌شود.در حالی که ملک در شمال تهران واقع شده بوده، سازنده به شعبه‌ای کوچک از این بانک بزرگ دولتی در جنوب تهران مراجعه می‌کند و با ارائه وکالت‌نامه، درخواست دریافت 150 میلیارد ریال تسهیلات را می‌دهد و این درخواست بدون بررسی اسناد و مدارک مذکور و بدون توجه به حدود و ثغور اختیارات وکالتی، مورد موافقت مسئولین شعبه قرار می‌گیرد.نکته جالب توجه این است که به‌رغم شرط مهلت بازپرداخت 6ماهه، بانک مبلغ مذکور را با مهلت پرداخت 10ساله در اختیار سازنده قرار می‌دهد.

 

جاده های کشور،آمار خود را بالا بردند

سخنگوی وزارت بهداشت از افزایش آمار مرگ در تصادفات جاده ای و کاهش مصدومین سوانح ترافیکی خبر داد و گفت: در آخرین آمار کشوری بیش از یک میلیون سال از عمر ایرانیها به عنوان عمر از دست رفته ثبت شده است. ایرج حریرچی در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره خسارات حوادث ترافیکی اظهار داشت: در نیمه اول دهه 80، حوادث ترافیکی دومین علت مرگ و نخستین علت مرگ زودرس در کشور بوده است ولی با اقدامات متعدد انجام شده و هماهنگی بین بخشی در طی 10 سال منتهی به سال 95 میزان مرگ ناشی از حوادث ترافیکی 31.7درصد و مرگ زودرس ناشی از این حوادث 37درصد کاهش یافته است و این کاهش پیشرفت مناسبی است ولی توجه کنیم که هم اکنون حوادث ترافیکی سومین عامل مرگ و میر در کشور و دومین عامل مرگ زودرس در ایران است. معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: نکته بسیار مهم این است که میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی از میزان بسیار زیاد 27 هزار و 755 نفر در سال 84 به میزان زیاد 15 هزار و 932 نفر در سال 96 کاهش پیدا کرده است. این کاهش چشمگیر42.5 درصدی مرگ ومیر ناشی از تصادفات در طی 12 سال علی رغم افزایش 166 درصدی تعداد خودرو و 187 درصدی موتورسیکلت و افزایش 21درصدی تعداد مصدومین دست آورد بسیار مهمی است.حریرچی گفت: تعداد مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی از 15 هزار و 932 مرگ در سال 95 به 16 هزار و 201 مرگ در سال 96 رسیده است، که نشان دهنده افزایش 1.7 درصدی موارد مرگ و میر است و در سال 96 نسبت به سال 95 با افزایش کمتر از یک درصدی در تعداد مصدومین در کشور مواجه بودیم.حریرچی تصریح کرد: همچنین در طی نوروز سال 97، بالغ بر 38 هزار و 426 نفر توسط آمبولانس‌های اورژانس به مراکز درمانی انتقال یافتند که رشد 23.7 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 1396 با اعزام 30 هزار و 874 نفر به مراکز درمانی را نشان می‌دهد.

 

قانون به جنین های اهدایی،کُد داد

سیفف الله ابوترابی با اشاره به قانون اهدای جنین  اظهار کرد: این قانون در سال 82  تصویب شد و با عنوان «نحوه اهدای جنین به زوجین نابارور» به مراکز ناباروری اجازه داده که جنین‌های حاصل از تلقیح خارج از رحم زوجین قانونی و شرعی را به رحم زنانی که به دلیل مشکل خود یا همسرشان بارور نمی‌شوند، منتقل کنند. سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: قانون، دریافت جنین اهدایی را منوط به شرایطی کرده است؛ در درجه اول زوجین بنا به گواهی معتبر پزشکی، امکان بچه‌دارشدن نداشته باشند و زن امکان دریافت جنین را داشته باشد (رحم سالمی داشته باشد). همچنین صلاحیت اخلاقی زوجین، محجور نبودن زوجین، عدم ابتلای زوجین به بیماری‌های صعب‌العلاج و اعتیاد و داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران موضوعاتی است که دادگاه بررسی می‌کند و در صورت احراز صلاحیت زوجین به آن‌ها مجوز قانونی دریافت می‌دهد.سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور همچنین در خصوص تزریق اسپرم به رحم همسر نیز گفت: در این بخش مشکلی وجود ندارد و شناسنامه به نام آن پدر و مادر صادر می‌شود.

 

ناصرخسرو در مدارس هم شعبه زد

مصرف ریتالین در شب‌های امتحان تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.ریتالین جزو داروهایی است که فروش آن بدون نسخه پزشک ممنوع است،‌اما این داروی ممنوعه به راحتی در دسترس نوجوانان و جوانان قرار می‌گیرد. راه‌های تهیه آن هم کم نیست. از داروخانه محل که با پول بیشتر حاضر است دارو را بدون نسخه بفروشد تا ناصر خسرو و حتی فروشندگان دوره‌گردی که در ایام امتحانات اطراف مدارس و دانشگاه‌ها می‌شودپیدایشان کرد. تا بدانجا که رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران و عضو سازمان نظام پزشکی می‌گوید:«‌بسیاری از کسانی که در ناصرخسرو داروفروشی می‌کنند، متأسفانه در مدارس هم داروفروشی می‌کنند.» وی با هشدار درباره اعتیاد آور بودن ریتالین می‌گوید: ما مدت‌هاست هشدار مصرف ریتالین در جامعه را داریم. دارویی که به شدت روی مغز اثر می‌گذارد. ممکن است این دارو برای مدتی از خواب جلوگیری کند،‌اما نکته مهم که نوجوان و جوان نمی‌داند این است که این دارو هم اعتیاد می‌آورد؛یعنی یا به خود دارو اعتیاد پیدا می‌کند یا زمینه‌ساز شروع سیگاری شدن فرد یا حتی روی آوردن او به مواد مخدر می‌شود. از طرف دیگر روی مغز اثر می‌گذارد و زمینه‌ساز آلزایمر است.فروتن در پاسخ به چگونگی عرضه و دسترسی به ریتالین تأکید می‌کند: داروی ریتالین فقط با تشخیص پزشک متخصص باید مصرف شود و فروش این داروها بدون نسخه پزشک مجاز نیست،‌ولی شاهد این معضل هستیم که در برخی از داروخانه‌ها این دارو به عنوان دارو آزاد با قیمت بالاتری بفروش می‌رسد.

 

اینترنت موبایل در کشور سه رقمی شد

دفتر بررسی های اقتصادی وزارت ارتباطات، آخرین آمار شاخص های مهم بخش ICT را تا پایان سال ۹۶ منتشر کرد که برمبنای آن، ضریب نفوذ موبایل در کشور ۱۱۰ درصد است و ۵۳ میلیون نفر با موبایل به اینترنت وصل می شوند. این درحالی است که تا پایان سال ۹۵ ضریب نفوذ موبایل در کشور ۱۰۴ درصد بود و ۳۳ میلیون نفر کاربر اینترنت موبایل بودند. از نظر شاخص باندپهن نیز تا پایان سال ۹۶ شمار مشترکان پهن باند سیار به ۵۳ میلیون و ۲۴۴ هزار و ۴۵۴ مشترک و شمار مشترک پهن باند ثابت نیز به ۱۱ میلیون و ۷۲۲ هزار و ۷۰۲ مشترک رسید. به این معنی که بیش از ۵۳ میلیون ایرانی از اینترنت موبایل و بیش از ۱۱ میلیون کاربر از اینترنت ثابت تحت یکی از فناوریهای ADSL ، فیبرنوری و TD LTE هستند.مقایسه مشترکان باندپهن در کشور نسبت به مدت مشابه حاکی از آن است که در سال ۹۵ شمار مشترکان اینترنت موبایل باند پهن ۳۳ میلیون و ۲۴۶ هزار و ۶۹ نفر بوده و تعداد مشترکان اینترنت باندپهن ثابت حدود ۹ میلیون و ۴۰۸ هزار و ۲۳ مشترک گزارش شده که به معنای افزایش شمار مشترکان این فناوری است.

 

نهضت جهانی کلام امام مظلوم به 33 رسید

نهضت جهانی نهج‌البلاغه‌خوانی با حضور در بیست‌‌ و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از اقشار مختلف مردم با بیانی شیوا و جذاب دعوت می‌کند تا با گنج ناشناخته پدر معنوی شیعیان آشنا شوند. جرج جرداق مسیحی تا پایان عمر خود موفق شد ۲۰۰ مرتبه نهج‌البلاغه را بخواند اما بسیاری از شیعیان گمان می‌برند مطالعه این کتاب سخت و سنگین است، بدین سبب این نهضت جهانی درصدد برآمده تا با معرفی شیواترین ترجمه‌ها و ارائه خدمات، شیعیان را با  عصاره بسیار شیرین، جامع و پر اثر از دانش گسترده امام علی(ع) که از آن غفلت شده است را دریابیم.نهضت مردمی نهج‌البلاغه خوانی در حال حاضر در ۳۳ کشور جهان فعال شده و شعار و چشم‌انداز آن نیز آسان بودن خواندن نهج‌البلاغه است. بدین سبب راهکارهایی را برای این امر معرفی کرده است.نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی برای مطالعه جمعی نهج البلاغه نیز روش و ارائه خدمات در نظر گرفته است به نحوی که ابتدا از افراد علاقه‌مند دعوت می‌کند تا اعضای خانواده، دوستان و علاقه‌مندان را در گرد هم‌آورد و با همان ترتیبی که در روش فردی ذکر شد توسط همه اعضای جلسه، شمرده شمرده روخوانی نهج‌البلاغه صورت گیرد تا شیرینی کلام به دل همگان نشسته و خود را مخاطب حضرت بیایند.نهضت جهانی مردمی نهج‌البلاغه خوانی معتقد است در دور اول  بیش از ۷۰ درصد نهج‌البلاغه بر خلاف آنچه گمان می‌کردیم برای همگان حتی نوجوانان و عوام قابل فهم است.

 

صدای کامیون داران،روی میز مجلسی ها رسید

نمایندگان مجلس که بارها در شنیدن صدای اعتراض شهروندان عملکرد قابل قبولی نداشته اند و آنچنان که باید برای حل مشکلات شهروندان بموقع اقدام نکرده اند، در رابطه با اعتراضات دامنه دار کامیون داران نیز دوباره رفتار مشابه خود را تکرار کردند. آنها اکنون در حالی برای حل مشکل کامیون داران کمیته تشکیل داده اند که اعتراضات بعد از سال ها نشنیده ماندن، به اوج رسیده و حواشی آفریده است. رانندگان و کامیون داران کشور در اعتراض های گذشته خود که در آن تأکید داشتند حرکتشان سیاسی نیست و صرفاً به دنبال تحقق مطالبات صنفی خود هستند، موضوع تبعیض در اعلام بار و نوبت دهی در پایانه ها را مورد اشاره قرار می دادند و از افزایش هزینه های نگهداری کامیون در برابر درآمد ثابت و ناچیزشان شکایت می کردند.کامیون داران در اعتراض های پیشین خود آورده بودند که فساد مالی در پایانه ها و مراکز بارگیری به حداکثر ممکن رسیده و در حالی که برخی رانندگان علی رغم روزها انتظار، امکان بارگیری ندارند، برخی رانندگان به راحتی و بدون نوبت بارگیری خود را انجام می دهند. برخی افراد صاحب نفوذ در پایانه ها با خرید کامیون و استخدام چند راننده، فرصت های عالی حمل و نقل جاده ای را از آن خود می کردند و امکان بهره مندی رانندگان و کامیون داران عادی را از فرصت ها به حداقل می رساندند.نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی گفت: در این نشست، افزایش 20درصدی کرایه های حمل و بار بررسی شد و نمایندگان وزارت راه و شهرسازی اعلام کردند اکنون این افزایش نرخ کرایه خودروهای سنگین در برخی استان ها نیز به زودی اجرایی خواهد شد.

 

طوفان 112کیلومتری، سیستان را زمین گیر کرد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان وبلوچستان:طوفان شدید وشرایط بدو ناسالم 160نفر ازمردم شهرهای. زابل. زهک. هیرمند ونیمروز را راهی مراکز بهداشتی درمانی کرد که 35 نفر به دلیل وخامت حال بستری ومابقی پس از معاینه ودرمان سرپایی مرخص شدند. مدیرکل مدیریت بحران سیستان وبلوچستان گفت: ازصبح امروز بدنبال وزش طوفان شدید باسرعت 112کیلومتر در ساعت و افزایش غلظت ذرات معلق درهواکه به 38برابر شرایط ناسالم وحد مجاز رسید تعداد80 نفر به مراکز بهداشتی ودرمانی مراجعه کردند که 10نفر به دلیل وخامت حال بستری ومابقی بصورت سرپایی مداوا ومرخص شدند.اربابی بااشاره به تداوم طوفان وکاهش دید درمنطقه زابل به 300متر و درزهک به صدمتر گفت: هم اکنون بیش از 10اکیپ امداد ونجات شامل راهداری و هلال احمر مشغول ارائه خدمات ازجمله توریع ماسک بین مردم وماسه روبی درمناطق مختلف شهرهای شمال سیستان وبلوچستان هستند مدیرکل مدیریت بحران استان سیستان وبلوچستان گفت: تاکنون بیش از20هزار ماسک بین روستاییان شمال استان به علت شرایط بد و ناسالم هوا و ذرات معلق در هوا توزیع شده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha