جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
 آیت الله اعرافی

حوزه/ حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه گفت: عقلانیت جامع اسلامی بر فقه غنی اسلام حاکم است و به‌عنوان یک اندیشه نظام­مند به تفسیر عناصر مختلف معارف اسلامی می­پردازد، در عقلانیت اسلامی میان عقل، عاطفه و احساس پارادوکسی وجود ندارد و همه ابعاد آدمی در آن سازگاری دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار با جمعی از فرهیختگان شعر و ادب حوزه‌های علمیه از قم و بیش از ده استان که در دفتر مدیریت حوزه‌های علمیه انجام شد، با اشاره به اینکه عقلانیت اسلام یک عقلانیت جامع، متعالی و یک نظریه فراگیر است، اظهار کرد: در نگاه تمدنی اسلام بسیاری از ابعاد گوناگون بشر به یک سازگاری مطلوب رسیده؛ چراکه عقلانیت اسلامی نظام‌وار و تمدنی است.

وی اضافه کرد: عقلانیت جامع اسلامی به این معناست که به تمام زوایای بشری در این عقلانیت پاسخ داده می‌شود و در این عقلانیت تعبد محض، دنیا، آخرت، اجتماع و فرد معنا می‌یابد؛ عقلانیت اسلامی با حفظ عناصر عقلانی جامع و فراگیر است و در این عقلانیت، ضلع‌هایی مانند خردورزی و تعلق به عالم قدس دارای جایگاه خاص هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه از جایگاه هنر، شعر، تخیل و پروازهای روحی در عقلانیت اسلامی یاد کرد و گفت: یک عقلانیت جامع می‌تواند فقه را مدیریت کند و به‌عنوان یک اندیشه مفصل به تفسیر عناصر مختلف بپردازد، چراکه در عقلانیت اسلامی میان عقل، عاطفه و احساس پارادوکسی وجود ندارد و همه ابعاد آدمی در آن سازگاری دارد.

وی خاطرنشان کرد: در دین، اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) به دلیل اینکه از پوسته‌ها عبور و به ملکوت اشیا توجه می­شود، ظرفیت بی‌نظیری برای جولان دادن هنر، شعر و ادب وجود دارد؛ چراکه اگر از پوسته عالم طبیعت نتوانیم عبور کنیم، دامنه تخیل و پردازش‌های ذهنی محدود می‌شود اما در دین به ویژه در نگاه عقلانی اسلام و در ذخایر بی­پایان مکتب اهل‌بیت(ع) به پوسته‌شکنی و اوج قدسی رسیده است و این پوسته‌شکنی مادی و اوج گیری متعالی باید در حوزه‌های علمیه مورد توجه قرار گیرد.

 آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه آبادسازی دنیای شعر و ادب حوزه و توسعه دستاوردها، نیازمند اتصال طلاب و حوزه‌های علمیه به ذخایر آیات، روایات، دعاها، مناجات و زیارات و نیز علوم و دانش­های عقلی و اخلاقی است، مطرح کرد: نمایان شدن شعر در حوزه نیازمند تبلور مفاهیم دینی در قالب‌های ادبی است و شاعران حوزه باید در قله­های علمی و معرفتی قرار داشته باشند.

مدیر حوزه های علمیه به سابقه درخشان حوزه در شعر و ادب فارسی و عربی و برخی زبان­های دیگر اشاره کرد و این امر را ریشه­دار در تاریخ اسلام و هدایتهای پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) دانست و به نمونه­هائی چون الغدیر اشاره کرد و مراجع بزرگ گذشته و فعلی و امام راحل(قدس سره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی را از ادیبان و راهنمایان این مسیر برشمرد.

وی یادآور شد: حوزه علمیه طی نزدیک به دو سال اخیر تغییراتی داشته است؛ در دیدگاه کلان به دنبال این هستیم تا حوزه صاحب نظریه‌های جامع و برنامه‌های راهبردی و کلان شود و در این راستا نیز ریل‌گذاری اسناد و برنامه‌های کلان انجام شده و در نخستین برنامه پنج ساله حوزه مورد توجه قرار گرفته است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: بعد از تعیین اسناد کلان نظام رشته‌ای جامع و کامل در مراحل نهائی قرار دارد.

آیت‌الله اعرافی اضافه کرد: نظام جامع آموزش طراحی شده است و طی دو ماه آینده شورای گسترش 12 حوزه دانشی را تکمیل خواهد کرد .

امام‌جمعه قم با اشاره به اینکه برای نخستین بار ادبیات در حوزه رشته‌دار خواهد شد، عنوان کرد: رشته‌های مرتبط با ادبیات در مجموعه نظام‌های جامع مورد توجه قرار گرفته است و در این راستا نیز از ظرفیت اساتید و کارشناسان مرتبط هر رشته استفاده می‌شود، و نیز به ابلاغ طرح جامع مهارتی و کاربردی و نیز طرح جامع هنر به سراسر مدارس و مراکز و توسعه کانون­های هنری در مدارس تأکید نمود.

وی با بیان اینکه انجمن‌های علمی حوزه در قم و استان‌ها توسعه و تعمیق می‌یابد، گفت: طرح­های جدید برخی از تصمیم‌گیری‌ها به عرصه شعر و ادب حوزه­ای و متناسب حوزه اختصاص می‌یابد چراکه با فراهم‌سازی زیرساخت‌ها زمینه احیای ادب و شعر قدسی و الهی و ارتقای آن فراهم می­شود.

 آیت‌الله اعرافی با تاکید بر اینکه بازآفرینی اندیشه دینی و حوزوی در آینه شعر و ادب به‌عنوان یکی از سیاست‌های کلان حوزه خواهد بود، تصریح کرد: در مرحله دوم احیا و بازیابی جایگاه شعر و ادب حوزوی را پیگیری می‌کنیم تا معارف الهی و انسانی و محتوای دینی با شعر گره بخورد و شعر و ادب متعهد و حوزه­ای باید در نظامات علمی و آموزشی و پژوهشی و تربیتی و تبلیغی حوزه تجلی یابد و زیر عرصه­های گوناگون شعر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی از تشکیل شورای هماهنگی نهادهای حوزوی یاد کرد و ادامه داد: این شورا به سمت برنامه‌ها و سندهای مشترک و خروج از فاصله‌ها در حال حرکت است و همینطور از همه شاعران و ادباء و حضار و نیز نهاد­های فعال در این زمینه و دفتر تبلیغات اسلامی تشکرکرد.

خاطرنشان می شود: در این  نشست، تعدادی از اهالی شعر ادب در سخنانی به پیشنهاد و ارائه نقد­ها و پیشنهادها و نظرات خود پیرامون مباحث ادبی در حوزه علمیه پرداختند و در پایان مقرر شد، مجمع شاعران و ادیبان حوزه و شورای آن تشکیل شود و طرح جامع شعر و ادب حوزه ارائه شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha