جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
انتقاد

حوزه/ از هشدار و انتقاد سازنده ناراحت نشو؛ بلكه خوشحال و متشكر باش زيرا انتقاد بجا، انسان را متوجه اشتباه خود ميكند و باعث برطرف شدن عيب و ايراد مي گردد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، هیئت تحريريه بنياد نهج ‏البلاغه در قالب کتاب «پندهاى كوتاه از نهج البلاغه» به جمع آوری بخشى از كلمات و جملات این کتاب ارزشمند و ارائه شرح مختصری از آن پرداخته که تقدیم علاقمندان می شود.

* هشدار، مژده است

من حدرك، كمن بشرك

* ترجمه

كسى كه تو را هشدار مي دهد مانند كسى است كه به تو مژده مى ‏دهد.

* شرح

گاهى پدر و مادرها، و بزرگترها، و دوستان خوب و دلسوز، از روى خيرخواهى، و براى آن كه ما را از انجام كارهاى بد باز دارند، مجبور مي شوند به جاى نرمش و ملايمت، با لحنى تند و درشت، هشدار دهند و ما را از كارى كه مى ‏خواهيم انجام دهيم، بر حذر و بيمناك سازند.

ممكن است بعضى افراد، اينگونه بر حذر داشتن را خوش نداشته باشند، و از لحن تند و هشدار دهنده كسى كه با درشتى از انجام كار بد آنها جلوگيرى مي كند، ناراحت شوند.

ولى، فرزند عزيز، اين را بدان كه: وقتى كسى با درشتى و تندى، به تو هشدار مي دهد و از انجام كارهاى بد تو جلوگيرى مي كند، مثل كسى است كه بالحنى ملايم و مهرآميز، به تو مژده‏ اى را مي دهد.

به عنوان مثال: وقتى كسى تو را از تنبلى در مدرسه و بازيگوشى در خانه باز مي دارد، و بالحنى تند مي گويد: ((در خواندن درسهايت تنبلى نكن، چون بيسواد و بيكاره بار مى ‏آيى و بدبخت مي شوى))، مثل كسى است كه به تو مژده مي دهد و مي گويد: ((شاگرد اول شده ‏اى و بزرگترين جايزه نصيب تو شده است)).

پس، از هشدار و انتقاد سازنده ناراحت نشو؛ بلكه خوشحال و متشكر باش زيرا انتقاد بجا، انسان را متوجه اشتباه خود ميكند و باعث برطرف شدن عيب و ايراد مي گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha