شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام تکیه ای

حوزه/ مدیر نمایندگی آستان قدس رضوی در قم از اجرای خدمات فرهنگی و محرومیت زدایی توسط خادمیاران قمی حرم رضوی در استان خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام تکیه ای عصر امروز در همایش توجیهی آموزش خادمیاران رضوی که عصر امروز در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد گفت: امام رضا(ع) فرمودند که نسبت به رفع حوایج مردم حساس باشید و غم از چهره آنها بزایید و آنها را شاد کنید که پس از واجبات و فرایض الهی هیچ چیزی مثل ادخال سرور در دل مومن نزد خدا ارزش ندارد.

وی افزود: ذیل این دستور و فرمایش امام، گردهم آمدیم که به این موضوع بپردازیم؛ سیاست کلانی که مقام معظم رهبری در حکمی که به تولیت جدید حرم رضوی اعطا کردند منشور هفت گانه ای بود که اصول و محور آن بر اساس همین فرمایش امام رضا و سایر فرمایشات حضرت است؛ دو نهضت همگانی یعنی خدمت رسانی به مستضعفین و فعالیت فرهنگی نصب العین همه فعالان این حرم است.

مدیر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان قم تصریح کرد: خدمت رسانی به مردم، توسعه مفهوم خادم و مخدوم و خدمت(در چارچوب های تخصصی)، ترویج معارف اهل بیت(علیهم السلام) و گفتمان سازی فرهنگ انقلاب اسلامی و ظرفیت سازی مشارکت مومنانه مردمی از جمله محورهای تخصصی فعالیت های حرم مطهر رضوی است.

وی گفت: محرومیت زدایی و توانمند سازی محرومین در قالب اردوهای محرومیت زدایی، کارآفرینی، اطعام و حمایت از محرومان، مشاوره و خدمات روانشناختی، فعالیت های ستادی از جمله فعالیت هایی توسط این خادمیاران انجام می شود؛ روستاهای اطراف قم به دلیل مهاجرت هایی که به دلیل مشکلات اقتصادی است هر روز خالی تر می شوند.

حجت الاسلام تکیه ای بیان کرد: به مدد ظرفیت خادمیاران که اعلام آمادگی کرده اند می توانیم این رشد را معکوس کنیم؛ به دنبال احیای ظرفیت های خدمت رسانی برای این مردم هستیم؛ اردوهای جهادی با توکل به خدا و توکل به سرمایه های مردمی انجام می شود؛ با توجه به آسیب های اجتماعی که در جامعه وجود دارد؛ در این عرصه نباید منتظر بودجه های بزرگ و کارهای بزرگ باشیم بلکه باید به دنبال کار های جدی و جهادی باشیم.

وی افزود: در زمان جنگ مملکت ما بدون سرمایه های مادی رونق داشت زیرا روحیه عمومی جامعه، روحیه خدمت مداری بود و خادمان امام رضا می توانند با 140 خدمتی که می توانند عرضه کنند این کار را انجام دهند؛ عرصه های خدمتی در قالب تجمع های موضوعی و محله ای در اقصی نقاط استان شکل میگیرند؛ جماعت هایی تحت عنوان خادم یاری(کانون) شکل می گیرد که می تواند متشکل از دانشجویان و طلاب و اهل محلات باشد.

مدیر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان قم تصریح کرد: فعالیت های خادمیان در گروه های مختلفی انجام می شود، مثلا یک پزشک می تواند فعالیت هایی چون چون تقبل هزینه بیماران، ویزیت رایگان، مشاوره رایگان، حضور در اردوهای جهادی، برنامه های آموزشی بهداشتی و.. را انجام دهند؛ در عرصه آموزشی نیز فعالیت ها می تواند در عرصه های مختلف آموزشی سامان یابد؛ همچنین این خدمات در عرصه های دیگر توسعه می یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha