پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه علم منحصر به علوم اسلامی نیست، تصریح کردند: تمام فقهای ما تقریباً اتفاق نظر دارند که یادگیری علوم مورد نیاز جامعه از هر قبیل باشد، واجب کفایی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه پنجشنبه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، یکی از اضلاع مثلث تربیتی جوانان را مراکز آموزشی عنوان کردند و گفتند: اگر این نهادها، وظیفه خود را به خوبی انجام دهند، یکی از ارکان سعادت جوانان، حاصل می شود.

ایشان با بیان اینکه علم منحصر به علوم اسلامی نیست، تصریح کردند: تمام فقهای ما تقریباً اتفاق نظر دارند که یادگیری علوم مورد نیاز جامعه از هر قبیل باشد، واجب کفایی است.

معظم له افزودند: باید نگاه کنیم جامعه نیازمند چه تعداد طبیب، مهندس و دیگر کارشناسان علوم مختلف است و اگر کمبود وجود دارد، لازم است در آن علم، افراد بیشتری تربیت شوند.

این مرجع تقلید تصریح کردند: برای تمام علوم دانشگاهی احترام قائلیم و ما حوزویان نمی گوییم فقط علوم اسلامی و علوم حوزوی یادگیری شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: در آیات قرآن اشاره شده که وقتی خداوند می خواست آدم را خلق کند، فرشتگان عرض کردند چه هدفی در پی این خلقت است؛ اگر هدف تسبیح است، ما تسبیح می گوییم؛ خداوند فرمود: من چیزی می دانم که شما نمی دانید و بعد، آدم خلق شد و خداوند، علم اسماء را به آدم تعلیم کرد و او فرا گرفت و برای فرشتگان شرح داد و معلم آنان شد؛ در اینجا فهمیدند که چرا خداوند می گوید می خواهم نماینده ای در زمین قرار بدهم.

ایشان با اشاره به تفسیر مرحوم طبرسی در مجمع البیان درباره علم اسماء، اظهار کردند: این مفسر قرآن کریم می گوید: منظور از علم اسماء که خداوند به آدم تعلیم کرد تمام صنعت ها، آبادی های زمین، غذاها، داروها، استخراج معادن، غرس اشجار، کشاورزی و منافع آنان و در مجموع آنچه مربوط به آبادی دین و دنیای مردم بوده، شامل می شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: همه این علوم از نظر اسلام، محترم و مهم است و ما برای تمام این علوم مفید جامعه ارزش قائلیم.

ایشان در ادامه تصریح کردند: با نهایت معذرت از جوانان که سرمایه ما هستند و دانشجویان و استادان که مورد احترام هستند، نظام دانشگاهی ما مشکلاتی دارد.

معظم له با بیان اینکه نخستین مشکل دانشگاه را دارا بودن آب و رنگ نظام دانشگاهی غربی عنوان کردند و افزودند: برنامه ها، کتاب ها، تعلیمات و آموزش ها رنگ غربی دارد؛ یعنی فقط مسائل مادی در آن مطرح است.

این مرجع تقلید بر لزوم تقویت مسائل معنوی در دانشگاه ها تأکید کردند و گفتند: وقتی دانشجو از دانشگاه فارغ التحصیل می شود، آیا امین و صادق و راستگوست و منافع جامعه را مثل منافع خودش می خواهد و هدفش خدمت به جامعه است یا هدفش خدمت به خودش و ثروت اندوزی است؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: در دانشگاه های غربی این مسائل را نمی آموزند و فارغ التحصیلان آنان به هر طریق مشروع و نامشروع دنبال دلار و ثروت بیشتر هستند.

ایشان تصریح کردند: این روح دانشگاه های غرب است و ما باید مراقب باشیم این مسائل به نظام دانشگاهی ما منتقل نشود و در کنار آموزش های دانشگاهی، آموزش های اسلامی باشد تا دانشجویان ما «علم و تقوا»، «علم و عمل» و «علم و اخلاق» داشته باشند.

معظم له، یکی از مشکلات کشور را فرار مغزها عنوان کردند و گفتند: افرادی در مراکز آموزشی تربیت می شوند اما به خارج می روند و آنجا خدمت می کنند. چرا اینجا نمی مانند که به کشور و هم دین و هموطنان خود خدمت کنند؛ برای اینکه آن نظام آموزشی که افراد در آن تربیت می شوند، نظام آموزش بوده نه پرورش و اخلاق.

این مرجع تقلید افزودند: حضور معلمان اخلاق در دانشگاه ها و تدریس دروس اخلاقی به دانشجویان می تواند مؤثر باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر لزوم تقویت رابطه حوزه و دانشگاه تأکید کردند و گفتند: استادان و دانشجویان حوزه و دانشگاه ارتباط بیشتری داشته باشند و همایش های اخلاقی تشکیل دهند.

معظم له افزودند: همچنین در کتاب های تاریخ و علوم انسانی، مسائل اسلامی و سیره پیشوایان اسلام تصریح شود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: امیدوارم جوانان عزیزی پرورش دهیم که علاوه بر آموزش علوم، اخلاق را هم بیاموزند؛ در غیر این صورت، مشکلات ما با دانشگاهی که رنگ دانشگاه غربی داشته باشد، به تنهایی حل نمی شود.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha