پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه رسانه ها برای ترویج نظام ارزشی مبتنی بر اخلاق و انسانیت در جامعه تلاش کنند، گفتند: اگر رسانه ها هم به دنبال ثروت بیشتر و مقام بالاتر و تجمل فزاینده بیفتند، اوضاع جامعه خراب می شود اما اگر نظام ارزشی مبتنی بر اخلاق و انسانیت باشد و خدمت به خلق را یک ارزش عبادی بداند، محصول جامعه، تربیت افراد شایسته می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه جمعه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، با اشاره به نقش رسانه ها در تربیت نسل برومند، آگاه و مسئولیت پذیر، اظهار کردند: رسانه های اجتماعی شامل مطبوعات، صداوسیما، فضای مجازی، سینما، تئاتر و کتاب ها تا اصلاح نشوند، مشکل جامعه و به خصوص نسل جوان پر ارزش ما حل نخواهد شد.

ایشان در ادامه به بیان حدیثی از پیامبراکرم(ص) پرداختند و گفتند: نبی مکرم اسلام می فرماید: «علم ودیعه و امانت خدا در زمین است و علما و دانشمندان امانت‌دار آن هستند، پس کسی که به علمش عمل می‌کند و آنچه را آموخته در زندگی اجتماعی پیاده می کند، ادای امانت کرده و کسی که به علمش عمل نکند، نامش در دفتر خائنان ثبت می شود.»

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: بنابراین، مطابق آموزه های اسلامی، ما علم را امانت خدا می دانیم و باید از آن امانتداری شود؛ هم صاحب آن علم، عمل کند و هم در اختیار جامعه بگذارد و هم احساس مسئولیت کند.

ایشان با اشاره به حدیثی از پیامبراکرم(ص) مبنی بر اینکه دانشمندان، عالمان و آگاهان سه گروه هستند، اظهار کردند: گروه نخست کسانی هستند که هم خودشان از علم خود استفاده می کنند و هم مردم؛ این گروه در برابر جامعه احساس مسئولیت می کنند و مورد رضایت پروردگار قرار دارند.

معظم له افزودند: گروه دوم، کسانی هستند که علم خود را در اختیار دیگران می گذارند اما خودشان به آن عمل نمی کنند و خود را تباه و فاسد می کنند؛ این افراد به دیگران می گویند مواد مخدر بد است و دخانیات و مشروبات الکلی منشأ انواع بیماری ها هستند اما خودشان عمل نمی کنند.

این مرجع تقلید تصریح کردند: گروه سوم، کسانی هستند که خودشان از علم خود استفاده می کند اما به دیگران نمی آموزند و آنان هم از نظر اسلام تباه هستند.   

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با تأکید بر اینکه بدون تردید، رسانه ها تأثیرگذار هستند، اظهار کردند: مجموعه رسانه هایی که مورد اشاره قرار گرفت، می توانند شخصیت ها را دگرگون کنند.

ایشان با بیان اینکه یک نظام ارزشی در هر جامعه ای وجود دارد و جامعه برای آن، ارزش قائل است، تصریح کردند: در زمان جاهلیت نظام ارزشی این بود که افراد غارت کنند و درآمد بیشتری داشته باشند و فقط با افراد قوم و قبیله خود همراهی کنند و اعتنا به دیگران نداشته باشند؛ محصول این نظام ارزشی، ابوسفیان، ابولهب و ابوجهل بودند.

معظم له با تأکید بر اینکه پیامبراکرم(ص) در نخستین اقدام خود، نظام ارزشی جاهلی را تغییر دادند، ابراز کردند: نظام ارزشی نبی مکرم اسلام مبتنی بر «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ
اللَّهِ أَتْقَاكُمْ» پایه‌ریزی شد؛ در این نظام، پست و مقام، ثروت، جاه و جلال و قبیله و عشیره ارزش نبودند و فقط تقوا مورد ارزش قرار گرفت؛ محصول آن هم سلمان، ابوذر، مقداد، عماریاسر و مالک اشتر شدند.

این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه رسانه ها برای ترویج نظام ارزشی مبتنی بر اخلاق و انسانیت در جامعه تلاش کنند، افزودند: اگر رسانه ها هم به دنبال ثروت بیشتر و مقام بالاتر و تجمل فزاینده بیفتند، اوضاع جامعه خراب می شود ؛اما اگر نظام ارزشی مبتنی بر  اخلاق و انسانیت باشد و خدمت به خلق را یک ارزش عبادی بداند، محصول جامعه تربیت افراد شایسته می شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان خاطرنشان کردند: ماه رمضان فرصت مناسبی است تا درباره مسائل اصولی و بنیادین، اندیشه کنیم، بلکه بتوانیم نظام ارزشی مبتنی بر اخلاق و انسانیت ایجاد کنیم.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha