جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شیخ ماهر حمود دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مقاومت

حوزه/ شیخ ماهر حمود گفت: امام خمینی رویکرد سیاسی و نوآوری دینی را در کنار هم جمع کرد و سال‌های رهبری امام خامنه ای نیز پر از خیر و برکت است.

شیخ ماهر حمود رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت در گفتگو با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» گفت: امام خمینی خواستار وحدت سیاسی و وحدت در موضع گیری سیاسی در قبال آمریکا و کسانی است که بر سرنوشت جهان اسلام مسلط می شوند. متن گفتگو بدین شرح است:

 

حوزه: دیدگاه و نظر شما در مورد شخصیت امام خمینی چیست؟

بدون شک شخصیت امام خمینی، یک شخصیت برجسته است که احیاگر اسلام سیاسی است و با این عملکرد خود ثابت کرد که اسلام می تواند یک نظام معاصر بر اساس ساز و کار های قرن بیستم تأسیس کند و مهم تر اینکه این مرد بزرگ در شخصیت خود زهد در دنیا، ارتباط با خداوند را جمع کرد و پیوسته به یاد خدا بود.

با وجود اینکه علما در فقه کار کشته و متخصص می شوند، اما نمی توانند در خصوص حوادث پیرامون وارد بشوند و نظر بدهند، در حالی که سیاستمداران با تجربه دیده ایم که هیچ دانشی در دین ندارند.

شخصیت امام خمینی که در بردارنده رویکرد سیاسی و نوآوری دینی یا تعمیق در دین است، یک شخصیت برجسته است که از قدرت رهبری برخوردار است؛ این قدرت را غربی ها سحر می نامند؛ چرا که ایشان می تواند با یک سخنرانی یا موضع گیری جمع زیادی از مردم را جمع کند یا آنان را برای شهادت در تظاهرات علیه شاه آماده کند.

 

حوزه: دیدگاه ها و اندیشه امام خمینی در مورد مسائل اسلامی به ویژه وحدت بین مسلمانان، فلسطین و مبارزه علیه دشمنان امت اسلامی را چگونه ارزیابی می کنید؟

اندیشه اسلامی امام خمینی، از ابتدا یک اندیشه واحد و مشخص بود. ایشان به وحدت دعوت کرده و قدس را قبله جهاد و رمز وحدت مسلمانان قرار دادند. امام خواستار وحدت سیاسی و وحدت در موضع گیری در قبال آمریکا و کسانی که بر سرنوشت جهان اسلام مسلط می شوند، هستند.

امام خمینی در وصیت خویش علما و اندیشمندان را به مطالعه مذهب جعفری برای تقریب اندیشه بین مذاهب دعوت کرد، لذا کاری که امام انجام داد نتیجه تجربه جهان اسلام طی قرن های متمادی بود.

موضوع فلسطین از اولین روز ها در ذهن امام خمینی وجود داشت؛ از زمانی که امام در نجف اشرف بود و فتوا به تحویل خمس و زکات به انقلاب فلسطین داد و گفت امروز ایران و فردا فلسطین را آزاد می کنیم.

هر مسئول یا رهبری در جهان اسلام شعاری در حمایت از فلسطین داده، بیش از ده سال دوام نیاورده است، امّا امام خمینی و امام خامنه ای همچنان پای اولین شعار خود ایستاده اند و هیچ تغییری در آن بوجود نیامده است.

 

حوزه: شخصیت و رهبری امام خامنه ای بعد از امام خمینی چگونه است؟

امام خامنه ای کمتر از امام خمینی نیستند، جز اینکه قدرت امام خمینی در تأسیس حکومت بی نظیر بود و هیچ جایگزینی برای آن وجود نداشت، امّا قدرت امام خامنه ای نیز همگی را شگفت زده کرد و هیچ کس انتظار این همه وضوح در دیدگاه، سخنرانی ملاطفت آمیز و تواضع را از ایشان ندارد. امام خامنه ای در جمعی گفتند که نمی خواهند از کسی به خاطر اهانت به خود، انتقام بگیرند  بلکه تلاش کردند که به ایمان و گفتگو دعوت کنند.

من این مرد را بسیار دوست دارم و همچنان انتظار دستاورد های بزرگی از ایشان دارم.

به نظر بنده سال هایی که امام خامنه ای ایران را رهبری کردند، پر بود از برکت، تولید، استقرار، استقامت و تداوم راه امام خمینی.

 

حوزه: انقلاب اسلامی چه تأثیری بر کشور های منطقه و جهان اسلام داشت؟

انقلاب اسلامی تأثیر بسیار بزرگی در جهان اسلام داشته است و بسیاری تلاش کردند که به آن ضربه بزنند اما نتوانستند. این انقلاب تأثیر بزرگی در مقاومت لبنان، فلسطین، عراق، یمن و تمامی نقاط جهان اسلام داشته است به گونه ای که برخی از افراد موسوم به نخبه های کشور های حاشیه خلیج فارس گفتند که خطر از جانب ایران می آید نه از طرف اسرائیل و این اندیشه در اظهارات سیاسی عربی خودش را نشان داد.

آمریکا برنامه های بزرگی را در دست اجرا دارد و میلیارد ها دلار هزینه کرده تا بتواند این افکار را در ذهن مردم و قشر بزرگی از سیاستمداران عرب  جای دهد، امّا به اذن خداوند امور مطابق خواسته آنان نخواهد بود.

یک شعار در رسانه های ایرانی دیدم که نوشته بود بوش پسر عراق را به ما داد، اوباما سوریه را و ترامپ فلسطین را به ما خواهد داد. این شعار برای من بسیار خوشایند و مورد پسند بود و منظورش از آن شعار این است که توطئه هایی که علیه انقلاب اسلامی صورت می گیرد، نتیجه عکس می دهد و موجب شکست توطئه گران و پیروزی شعار های انقلاب می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha