جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی گفتند: ویژگی های و فضایل ناب امیرالمومنین علی(ع) را باید از طریق آیات نورانی قرآن و روایات اهل بیت(ع) به خصوص کلام پیامبر(ص) بشناسیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله سبحانی، شنبه شب طی سخنانی در مراسم ضیافت افطاری دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) که با حضور اساتید و شخصیت های مطرح حوزوی همچون آیات حسینی بوشهری و غروی برگزار شد، با تاکید بر لزوم شناخت ابعاد مختلف شخصیت و خدمات و برکات امیرالمومنین (ع) از منظر آیات و روایات اظهار داشتند: برای شناخت مولی الموحدین علی (ع) گاهی نیاز به مراجعه به آیات نورانی قرآن وجود دارد و گاهی نیز باید به روایات اهل بیت(ع) و نیز به خصوص فرمایشات حضرت رسول اکرم(ص) در وصف ایشان مراجعه کنیم.

ایشان با اشاره به این که بعد از رسول الله (ص) ، علی بن ابیطالب(ع) از حیث عبادت و زهد و تقوا، سرآمدترین انسان در زمان خود و همه زمان ها به شمار می روند، افزودند: امام علی (ع) هم در عرصه عبادت خدای متعال و هم در زمینه شجاعت در جنگ ها و هم در امورات اخلاقی و فردی و مسایل خانوادگی و اجتماعی و غیره، بهترین بندگان بودند و به عنوان امیرمومنان(ع) در همه زندگی خویش هدایتگر بشریت به سمت نورانیت و سعادت حقیقی بودند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کردند: مطالعه نهج البلاغه یکی از بهترین شیوه هایی است که می توانیم به واسطه آن فصاحت و بلاغت امیرالمومنین (ع) را دریابیم و در ضمن به نکات مهم اخلاقی و اجتماعی و عبادی ایشان که در این کتاب شریف گردآوری شده ، پی ببریم.

ایشان همچنین با تاکید بر ضرورت شناخت سیمای امام علی (ع) از منظر قرآن کریم گفتند: امیرالمؤمنین (ع) اولین شخصیتی است که به پیامبر اکرم(ص) ایمان آورد و البته این به آن معنا نیست که ایشان نعوذ بالله پیش از این کافر بوده بلکه قبل از اسلام نیز طبق آئین رسول خدا (ص) رفتار می‌کرده اند.

حضرت آیت الله سبحانی در ادامه با اشاره به آیه مودت ابراز داشتند: بر اساس آیه مودت که آیه 23 سوره مبارکه شوری می باشد، اجر رسالت مودت ذی القربی بیان شده که یکی از بارزترین مصادیق آن شخص امیرالمومنین (ع) است چرا که مودت و محبت به ایشان و تبعیت از این بزرگوار، اجر رسالت شناخته شده است.

ایشان با اشاره به گفتاری از مرحوم علامه طباطبایی در وصف مقام رفیع مولی الموحدین (ع) گفتند: مرحوم علامه در این خصوص می گوید  امام علی (ع) انسانی سخن گو است که 11 هزار کلمه و خطبه و کلمه قصار از ایشان وجود دارد اما در زمان پیامبر(ص) به جهت ادب و تواضع ، ایشان حتی یک کلمه هم سخن نگفته اند که این ها هم نشانه ای بر فضیلت حضرت است چه آن که علی بن ابیطالب(ع) 23 سال بعد از رسالت نبوی همراه حضرت رسول(ص) بوده اند اما حتی یک کلمه هم در این دوران سخن نگفته اند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha