پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه مصداق خیر کثیر حضرت زهراست، تصریح کردند: چه خیر کثیری بالاتر از اینکه یازده فرزند از نسل حضرت زهرا(س)، عهده‌دار امامت شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی شامگاه شنبه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه دو سیما پخش شد، با اشاره به آیه «إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ»، اظهار کردند: این آیه درباره حضرت زهرا(س) است و خطاب به پیامبر می فرماید «ما به تو کوثر دادیم»؛ کوثر در لغت عرب به معنای خیر کثیر است و اگر به انسانی خیر بسیاری برسد، کوثر می گویند.

ایشان با اشاره به مصداق کوثر در سوره کوثر، گفتند: کسانی که دور از تفسیر هستند گاهی نبوت، قرآن، نهری در بهشت یا حوض بزرگی در بهشت را مصداق کوثر عنوان کرده و اقوال زیادی را در این باره نقل می کنند، البته همه اینها مصداق کوثر است ولی باید دید مقصود از کوثر در سوره کوثر چیست؛ هیچکدام از این مصداق ها با ظاهر آیه تطبیق نمی کند.

معظم له به شأن نزول سوره کوثر اشاره کردند و افزودند: در شأن نزول نوشته اند عاص بن وائل با پیامبر اکرم(ص) در مسجد سخن می گفت؛ اتفاقاً در همان ایام، یکی از فرزندان رسول اکرم(ص) وفات یافته بود؛ هنگامی که سخنان وی با پیامبر(ص) تمام شد، به نزد قریش رفت و گفت با فردی که ابتر است، صحبت می کردم؛ یعنی در حقیقت بعد از خود وارث و جانشینی ندارد، چون از نظر آنان، جانشین عبارت از پسر است و پسر پیامبر از دنیا رفته بود.  

این مرجع تقلید افزودند: با توجه به شأن نزول بیان شده باید تأکید کرد که مقصود از خیر کثیر، اولاد است؛ پیامبر اکرم(ص) از طریق حضرت زهرا(س) اولاد کثیری پیدا کرد و اگر چنین معنا کنیم، با اول و آخر آیه هم سازگار است؛ در پایان آیه می فرماید آن کسی که تو را دشمن بوده و در حقیقت تو را به مسخره گرفته، ابتر است؛ البته می گویند «عَمر» فرزند او بوده اما تاریخ می گوید «عَمر» فرزند او نبوده است.

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: حضرت زهرا(س) مبدأ این همه خیرات است و این برکاتی که از جانب ایشان در آل البیت پیدا شده است، قابل قیاس با هیچ چیزی نیست؛ امروز در سراسر دنیا، میلیون ها فاطمی در جهان است.    

ایشان با بیان اینکه مصداق خیر کثیر حضرت زهراست، تصریح کردند: چه خیر کثیری بالاتر از اینکه یازده فرزند از نسل حضرت زهرا(س)، امامت را به عهده دارند.

معظم له افزودند: طبق نقل صحاح، پیامبر اکرم(ص) فرمودند که این دین تا زمانی دارای عزت و مناعت و برتری است که در میان آنان، دوازده خلیفه است.

این مرجع تقلید تصریح کردند: این دوازده خلیفه ای که عزت اسلام به آنان وابسته است، هرچه جست وجو کنند نمی توانند در میان امویان و عباسیان پیدا کنند، زیرا آنان نه تنها دارای عزت نبودند بلکه مایه ننگ اسلام هم بودند؛ آنان در دوران خود، رجال و مصلحان و بزرگان بسیاری را کشتند اما دوازده امامی که شیعه اثناعشری بر آن معتقد است، جهان به وجود آنان افتخار می کند.

حضرت آیت الله سبحانی افزودند: فخر رازی در تفسیر این آیه می گوید: مردم بنگرید چقدر از اهلبیت(ع) در جهان کشته شده؛ با اینکه از فرزندان حضرت زهرا(س)، این همه کشته اند، اما جهان پُر از فرزندان ایشان است؛ از بنی امیه کسی باقی مانده که به آن اعتنا کنیم، بنی امیه از بین رفت اما ذریه حضرت زهرا(س)، جهان را پر کرده است؛ در ذریه حضرت زهرا(س)، دانشمندان بزرگی نظیر امام باقر(ع)، امام صادق(ع)، امام کاظم(ع) و امام رضا(ع) وجود داشته است.

ایشان در تفسیر آیه «فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ»، گفتند: قرآن می فرماید در مقابل این خیر کثیر، برای پروردگارت نماز بخوان؛ اگر خلاق متعال نعمتی داد باید شگرگزار باشیم و نبی مکرم اسلام مأمور می شود به عنوان شکرگزاری نماز بخواند.

معظم له در پایان خاطرنشان کردند: «وَانْحَرْ» را مفسران به صورت مختلف معنا کرده اند اما براساس فرمایش امام باقر(ع) و امام صادق(ع) یعنی دست را کنار گوش ببر و بگو الله اکبر؛ این کار نشان توجه به خدا و پشت سر انداختن و بی توجهی به دنیاست.

انتهای پیام/313/33

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محبوب علی IN ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    0 0
    آیا صفت کوثر را می توان براے غیر معصوم استعمال کرد