پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه ما در روز قیامت باید در مقابل خدا مسئول باشیم نه مردم، گفتند: بنده در تمام فتاوا برخلاف آنچه دروغگویان می گویند و ما هم هر روز نمی توانیم به دفتر بگوییم تکذیب کنند، سعی می کنیم کار مردم آسان شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه شنبه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، در ادامه بحث نقش ارکان تأثیرگذار در شخصیت جوانان، اظهار کردند: برای اینکه جوانان به عنوان سرمایه های عظیم انسانی، سالم و در خدمت جامعه باشند، سه رکن خانواده، نهادهای آموزشی و رسانه ها مسئولیت دارند.

ایشان تصریح کردند: رسانه های اجتماعی شامل مطبوعات، صداوسیما، فضای مجازی، سینما، تئاتر و کتاب ها می شود.

معظم له با بیان اینکه رسانه ها ابزاری برای اطلاع رسانی آسان و ساده هستند، تصریح کردند: در گذشته، اطلاع رسانی مثل امروز گسترده و آسان نبود؛ امروز می شود یک خبر را به آسانی به تمام دنیا رساند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه رسانه ابزار خوب و مهمی است اما نباید فراموش کنیم که در نقش تیغ دو دمه است، افزودند: از یک سو می توان از این ابزار، بهترین بهره برداری را داشت و علوم مفید و مطالب ارزشمند نظیر تقویت ایمان، اخلاق، احساس مسئولیت و وظیفه شناسی به جامعه تزریق کرد و از سوی دیگر می توان انواع مفاسد را هم در جامعه به وسیله آن منتشر کرد.

*باید درباره صاحبان رسانه بررسی کرد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه ما باید هوشیار باشیم و بدانیم چه کسی عهده دار مدیریت رسانه است، تصریح کردند: انرژی اتمی امکان بسیار خوبی است اما اگر دست افراد ناصالحی باشد، تبدیل به بمب اتم می شود و شهرهای ژاپن را ویران می کنند و به هزاران نفر آسیب می رساند اما گاهی هم از آن برای تولید برق بهره برداری می شود و همه جا را روشن می کند و کارخانه ها را به کار می اندازد.

*عقل می گوید دسترسی به رسانه ناسالم محدود شود

ایشان افزودند: بنده پرسش می کنم اگر دیدیم یک رسانه خاص در فضای مجازی در دست یک صهیونیستی است که می گوید من همه اخبار شما را می توانم به هر صورت منعکس کنم و وقتی وارد فضای من شدید، اختیارات شما به دست من است نه به دست خودتان و در بستر آن شاهد انواع توهین ها به مقدسات ما هستیم و انواع تصاویر و فیلم های مستهجن و فسادانگیز منتشر شده و گاهی هم زمینه ساز ایجاد آشوب می شود، عقل برای برخورد با این رسانه چه می گوید؟

معظم له تصریح کردند: آیا عقل می گوید در کنار این بدآموزی ها به دلیل اینکه می توانی مقداری کار تجاری در آن انجام دهی و اطلاعات خوبی هم می تواند بدهد، تسلیم باش؛ یا عقل می گوید برو این رسانه را حذف کن و چند رسانه سالم درست کن و اطلاعات خوب را بده و مفاسد در آن نباشد تا همه بتوانند استفاده کنند؛ عقل می گوید دسترسی به رسانه سالم را آسان و دسترسی به رسانه ناسالم را دشوار کن؛ این مسئله مانند دودوتا چهارتاست.   

این مرجع تقلید در ادامه با بیان اینکه مطبوعات اگر دست افراد سالم باشند، با انگیزه های صحیح درباره بسیاری از مسائل زندگی اطلاع رسانی می کنند، تصریح کردند: البته با کمال تأسف در بعضی از جراید ما، آسیب هایی وجود دارد؛ بعضی رسانه ها مسائل مربوط به جنایت های زشت و بد را برای جلب توجه منتشر می کنند؛ گاهی نام شخصی را منتشر می کنند که هنوز اتهامش در دادگاه ثابت نشده و حتی قاضی دادگستری هم در این راه می ماند چه حکمی بدهد، چراکه این شخص را در جراید آن قدر متهم کرده اند که اگر گفته شود مدرکی بر اثبات اتهام وجود ندارد و او تبرئه است، پذیرفته نمی شود.

*صداوسیما امر سادگی در زندگی را تبلیغ کند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با تأکید بر اینکه صداوسیما می تواند به طور مستقیم و غیرمستقیم در جامعه تأثیرگذار باشد، ابراز کردند: صداوسیما با پخش تصاویر و فیلم هایی درباره سادگی یک زندگی و ازدواج های آسان، می تواند مردم را به این امر تشویق کند.

ایشان با بیان اینکه برنامه های طنز سیما نیز می تواند به طور غیرمستقیم مؤثر باشد، گفتند: رسانه در همه برنامه ها باید هدف داشته باشد، طنز هم به نوعی مسائل مثبت را به مردم تعلیم دهد.

*رسانه باید راهبر باشد نه دنبالهرو!

معظم له با اشاره به اینکه میان رسانه های کشور با رسانه های غربی باید تفاوت باشد، افزودند: رسانه غربی مقید به هیچ چارچوبی نیست و هرچه مخاطب بپسندد، پخش می کند و می گوید پیرو و دنباله رو باشید اما ما می گوییم رسانه باید راهبر باشد نه دنباله‌رو؛ ممکن است جامعه درباره موضوعی اشتباه کند و ما باید راهنمایی کنیم تا از آن اشتباه خارج شوند.

*رسانه ها احکام را سخت و پیچیده نشان ندهند

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرمایش نبی مکرم اسلام مبنی بر اینکه شریعت من آسان است؛ تصریح کردند: از مسائل مهمی که رسانه ها به آن توجه داشته باشند، پرهیز از پیچیده و سخت نشان دادن احکام دین است.

حضرت آیت الله مکارم تصریح کردند: به ما می گویند دکتر گفته روزه نگیر و ما هم می گوییم اگر دکتر مورد اعتماد گفته، حتماً نباید بگیرید؛ همان خدایی که گفته روزه بگیرید، همان خدا می گوید در صورت بیماری و در هنگام مسافرت روزه نگیرید.

*سعی ما این است در فتاوا کار مردم را آسان کنیم  

ایشان افزودند: یک خانمی در استفتائات به ما نوشت چهل سال است من در ترتیب غسل، طرف چپ را بر راست مقدم می کنم؛ غالب فقها فتوا می دهند تقدم راست بر چپ واجب است و بنابراین نمازهای این فرد باطل و روزه هایش خراب است؛ بنده دیدم  اینجا وظیفه دارم مطالعه بیشتری کنم بلکه راه حل پیدا کنم و بر اساس مدارک شرعی معتبر به این نتیجه رسیدم که این ترتیب، مستحب است و واجب نیست و چهل سال کار این خانم را آسان کردم.

معظم له تصریح کردند: بنده در تمام فتاوا برخلاف آنچه دروغگویان می گویند و ما هم هر روز نمی توانیم به دفتر بگوییم تکذیب کنند، سعی می کنم کار مردم آسان شود.

این مرجع تقلید افزودند: در حج مشکل بزرگ رمی جمرات وجود داشت و عده ای زیر دست و پا تلف می شدند؛ فتوا این بود که باید ستون را هفت سنگ زد؛ ما دیدیم هرکسی شاید نتواند به ستون سنگ بزند و بر این اساس بعد از مطالعه و پیدا کردن مدارک، یک کتاب نیز منتشر کردیم که جمرات محل سنگ ریزه هاست نه ستون.

*سعی ما بر آسان نشان دادن شریعت است          

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: در مسائل مختلف سعی ما بر این است که شریعت آسان نشان داده شود و حالا دیگران هرچه می خواهند بگویند و دروغ خیلی رواج دارد.

ایشان با تأکید بر اینکه ما در روز قیامت باید در مقابل خدا مسئول باشیم نه مردم، افزودند: اگر کارمان با خدا باشد، می گوییم اینجا را آسان گرفتیم و اگر اشتباهی هم کردیم ما را ببخشید؛ ما بر اساس مدارک احکام حرکت می کنیم و از خود، چیزی نمی گوییم.  

انتهای پیام/313/33

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha