پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام سیدتوفیق رضایی

حوزه/ معاون تهذیب مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان قروه با اشاره به جایگاه رفیع شب های مقدس قدر در دین مبین اسلام، گفت: نزول قرآن در شب های قدر بر بزرگی و معنویت این شب می افزاید.

به  گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام سیدتوفیق رضایی صبح امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان قروه با اشاره به لیالی قدر، اظهار داشت: شب قدرجایگاه رفیع در دین مبین اسلام دارد. در این شب ها قرآن بر رسول اکرم(ص) نازل شد و عملا دین اسلام وارد مرحله جدیدی شد.

معاون تهذیب مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان بیجار گفت: خداوند متعال در قرآن آورده است که «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی اُنْزِلَ فیهِ الْقُرْانَ»رمضان ماهی است كه در آن قرآن نازل شده، لذا این آیه اهمیت این شب های پربرکت را به عینه می رساند.

این استاد حوزوی ادامه داد: نزول قرآن در شب های قدر بر بزرگی و معنویت این شب می افزاید، البته نزول قرآن کریم بر رسول خدا(ص) نزول دفعی است بر قلب رسول گرامی اسلام، نه نزول تدریجی كه آغاز آن با آغاز بعثت یعنی بیست و هفتم رجب همراه است.

حجت الاسلام رضایی ادامه داد: قدر در ادبیات معناهای بسیاری دارد، ولی آن چیزی که مستندتر می باشد این است که قدر به معنای بزرگی و ارج می باشد زیرا در این شب ها قرآن بر خاتم الانبیاء نازل شد و بر عظمت این شب افزود، حتی در قرآن کریم درباره جایگاه رفیع این شب آمده است: «ما قَدَرُوا اللهَ حَقَّ قَدْرِهِ»؛ قدر ندانستند و نشناختند خدا را آنگونه كه حقّ عظمت او بود.

معاون تهذیب مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان قروه ادامه داد: شب های قدر، مناسک و برنامه های خاص خود را دارد که در کتب دینی به عینه به آن اشاره شده است.

این استاد حوزوی با اشاره به اینکه در این شب مومنان خالص خداوند بهره معنوی خود را از این فرصت به دست آمده می برند، افزود: در بحارالانوار روایتی آمده كه: «هر كس در شب‏ قدر، از روی ایمان و محاسبه(و اخلاص) نماز گزارد، خداوند گناهان گذشته او را می‏بخشد.»

وی افزود: امامان و اهل بیت علیهم السلام درباره اهمیت شب قدر احادیث و روایات بسیاری دارند، امام جعفر صادق(ع) درباره لیالی القدر می فرمایند:« التَّقْدیرُ فی لَیْلَةِ الْقَدْرِ تِسْعَةُ عَشْرٍ، وَالاِْبْرامُ فی لَیْلَةِ اِحْدی وَ عِشْرینَ وَالْاِمْضاءُ فی لَیْلَةِ ثَلاثَ وَ عِشْرینَ» تقدیر امور و سرنوشت‌ها در شب قدر، یعنی شب نوزدهم، تحكیم آن در شب بیست و یكم، و امضا ‏آن در شب بیست و سوم صورت می ‏گیرد.

معاون تهذیب مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان قروه ادامه داد: امام رضا(ع) نیز با اشاره به جایگاه رفیع شب های پرفیض و برکت قدر در ماه مبارک رمضان، می فرمایند: « یُقَدَّرُ فیها ما یَكُونُ فی السَّنَةِ مِنْ خَیْرٍ اَوْ شَرٍّ اَوْ مَضَرَّةٍ اَوْ مَنْفَعَةٍ اَوْ رِزْقٍ اَوْ اَجَلٍ وَ لِذلِكَ سُمِّیَتْ لَیْلَةُ الْقَدْر» در آن شب(قدر) آنچه كه در سال واقع می‏ شود، تقدیر و اندازه‌‏گیری می‏ شود، از نیكی و بدی و سود و زیان و روزی و مرگ. به همین جهت نیز شب قدر شب اندازه‌گیری نامیده شده است.

حجت الاسلام رضایی ادامه داد: رسول خدا(ص) درباره جایگاه شب های قدر می فرمایند: «تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَالرُّوحُ فیها بِاِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ اَمْرٍ» ملائكه و روح در آن شب با اذن پروردگارشان برای تقدیر هر كاری نازل می‏ شوند.»

 این استاد حوزوی در ادامه سخنان خود به حدیث حضرت علی درباره شب های قدر اشاره کرد و گفت: علی(ع) می فرمایند «به حقیقت شب قدر در هر سال وجود دارد و امر سال در آن شب نازل می‏ شود و به راستی برای آن امر صاحبان امری است. عرضه شد آنان چه كسانی هستند؟

وی با اشاره به حدیثی از امام جعفر صادق(ع) درباره جایگاه شب های قدر، اظهار داشت: امام صادق(علیه‏ السلام) می فرمایند: «التَّقْدیرُ فی لَیْلَةِ الْقَدْرِ تِسْعَةُ عَشْرٍ، وَالاِْبْرامُ فی لَیْلَةِ اِحْدی وَ عِشْرینَ وَالْاِمْضاءُ فی لَیْلَةِ ثَلاثَ وَ عِشْرینَ» تقدیر امور و سرنوشت‌ها در شب قدر، یعنی شب نوزدهم، تحكیم آن در شب بیست و یكم، و امضا ‏آن در شب بیست و سوم صورت می‏ گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha