جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نهج البلاغه

حوزه/ انسان وقتى قسمتى از مال خود را از دست مى ‏دهد، غمگين و افسرده مى ‏شود و به خاطر مال از دست رفته، غصه مى ‏خورد؛ زيرا معمولا اينطور تصور مى ‏شود كه مالى كه از كف رفت، بيهوده تلف شده است و ديگر جبران نخواهد شد؛ اما حقيقت اين است كه ...

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، هیأت تحريريه بنياد نهج ‏البلاغه در قالب کتاب «پندهاى كوتاه از نهج البلاغه» به جمع آوری بخشى از كلمات و جملات این کتاب ارزشمند و ارائه شرح مختصری از آن پرداخته که تقدیم می شود.

* اينچنين مالى از دست نمي رود

لم يذهب من مالك ما وعظك

* ترجمه

مالى كه از دستت رفت و تو را پندى آموخت، از دست رفته مپندار.

* شرح

انسان وقتى قسمتى از مال خود را از دست مى ‏دهد، غمگين و افسرده مى ‏شود و به خاطر مال از دست رفته، غصه مى ‏خورد؛ زيرا معمولا اينطور تصور مى ‏شود كه مالى كه از كف رفت، بيهوده تلف شده است و ديگر جبران نخواهد شد.

اما حقيقت اين است كه مال از دست رفته، به كلى تلف و نابود نمى‏ شود؛ بلكه با از بين رفتن آن، نتيجه و فايده‏ اى براى صاحبش به جاى مى ‏ماند، كه گاهى ممكن است بيش از آن مال ارزش داشته باشد و اين نتيجه و فايده، تجربه‏ اى است كه شخصى، در برابر از كف دادن مال خود به دست مى ‏آورد.

اينكه بسيارى از مردم، تجربه را گرانبهاتر و باارزش‏تر از مال مى ‏دانند، براى آن است كه مال هر اندازه هم كه باشد، براى هميشه باقى نمى ‏ماند و بالاخره روزى تمام مى ‏شود، ولى تجربه، سرمايه‏ اى است كه هرگز تمام نمى ‏شود و هميشه و در هر حالى هم در دسترس قرار دارد و مى ‏توان از آن استفاده كرد.

پس اگر ما نيز مالى را از دست داديم، ولى در كارى كه مال خود را بخاطر آن از كف داديم، تجربه اى به دست آورديم، بايد بدانيد كه آن مال را بيهوده و رايگان از دست نداده ‏ايم؛ بلكه بجاى آن، سرمايه گرانبهاترى به دست آوريم كه چه بسا در طول زندگى، بسيار بيشتر از آن مال به دردمان خواهد خورد.

اما آنچه كه در خور تأمل است اين است كه انسان نبايد هيچ كارى را بدون فكر و دقت انجام دهد؛ زيرا بالاخره از دست دادن مال موجب ضرر و دليل كم دقتى است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha