پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی

حوزه/ رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: ارتحال حضرت امام خمینی (ره) که انسانی مخلص، عارف و فقیهی بزرگ به حساب می آید، برای ملت مصيبتي اندوه بار با ابعاد اجتماعی وسیع و استثنائی بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در مراسمی که به مناسبت ماه مبارک رمضان برگزار شد، در جمع طلاب و فضلا در سخنانی، بیان داشت: حضرت امام راحل  بر اساس نگاه الهی، عرفان و اتکای خود به خداوند متعال، انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی رساند و اکنون این نعمت بزرگ انقلاب در اختیار ما می باشد.

روز قدس

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی همچنین روز قدس و آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان را نیز یکی دیگر از ایام الله دانست و گفت:  روز قدس به عنوان یکی از ابتکارات حضرت امام راحل، از ایامی است که  مسلمانان جهان را با محوریت قدس به هم  مرتبط می سازد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار داشت: قدس در نسل ها و تاریخ های گذشته تا به امروز  مربوط به مسلمانان بوده و در شرایط کنونی توجه بیشتر پیدا کردن به قدس و به فراموشی نسپردن آن، از ایام الله می باشد.

وی شب های قدر، ایام 14 و 15 خردادماه و آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را از ایام الله دانست و گفت: وظائف ما در قبال ایام الله تذکار، تعظیم، بازسازی، شکرگزاری و استفاده مناسب از فرصت است.

کلمات اضافه شده به الله در ادبیات دینی

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در ادبیات دینی و قرآنی ما گاهی کلماتی مانند ایام، عباد، ماه، عیال، بیت، کرامت، ضیافت و...  به خداوند اضافه شده، گفت: این اضافه از اهمیت نسبت این کلمات به خداوند و کارکردهای مهم ناشی از این نسبت حکایت می کند.

این استاد حوزه با اشاره به این که کلمات اضافه شده به الله در قرآن و نصوص دینی زیاد نیستند؛ بلکه موارد محدود و معدودی را تشکیل می دهند، گفت: اضافه شدن کلماتی به الله در ادبیات دینی جایگاه مهم و معناداری دارد، به گونه‌ای که می‌توان از این موارد، از یک طرف اندیشه های مهمی  را استنتاج، و از طرف دیگر کارکردهای اجتماعی مهمی را  انتزاع نمود.

وی افزود:  از ویژگی‌های "موارد اضافه کلماتی به الله"، کلان بودن، حیاتی بودن  و اندیشه  زا بودن  این موارد است. حقیقت این است از این موارد کلان می توان چارچوب‌ها، خط‌مشی‌ها، ارزش‌ها، اندیشه‌ها، راهکارها و نسخه های زندگی را (البته با دقت و استنباط و تحلیل) به دست آورد.

اهمیت و کارکردهای ایام الله

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی مبلغی با اشاره به آیه 5 سوره ابراهیم "ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُور" خاطرنشان کرد: ایام و زمان در ادبیات انسانی و دینی خاستگاه و ظرف تحول و حرکت است به همین  جهت است که مدیریت زمان اهمیت ویژه ای پیدا کرده است و به استفاده بهینه و موفقیت آمیز از فرصت ها منتهی می شود.

وی گفت: ايام الله فهم جامعه را نسبت به فرصت های زمانی  ویژه ارتقا می بخشد  و جایگاه  معنوی، دینی، اجتماعی، انسانی  جامعه را تقویت می کند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد:  وقتی ایام که خاستگاه تحول و تکامل است به خداوند اضافه می شود (و از آن به ایام الله تعبیر می گردد) ارزش افزوده هایی را از حیث دینی، تکاملی، معنوی، اجتماعی و اخلاقی تولید و توزیع می کند  و میان یک ملت یا امت انسجامی جدی را در چارچوب توجه به این ارزش افزوده ها خلق می نماید.

وی با اشاره به وظیفه ما نسبت به ایام الله گفت: در قبال ایام الله باید به صورت دائم، تعظیم تذکار داشت و ضمن تذکر و یادآوری به خود، نسبت به بازسازی آنها تلاش کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: ایام الله منبع تولید معرفت است و ما نباید نسبت به آنها تنها به برگزاری بزرگداشت اکتفا کنیم، بلکه باید نسبت به آنها تحلیل داشته باشیم و با مرتبط کردن آنها به گذشته و حال، معنویت، فکر و معرفت را از  این ایام الله بگیریم.

وی با بیان اینکه ایام الله، جهت آینده انسان را مشخص می کند، گفت: ما برای رسیدن به هدف باید در این مسیر با صبر، شکیبایی و به صورت مستمر جلو برویم و به همین جهت در آیه شریفه بعد از امر به یادآوری نسبت به ایام الله سخن از انسان های صبور و شکور به میان آمده، این بدان معنا است که تنها این انسانها می توانند از ایام الله بهره بگیرند و در بازسازی آن حضور به هم برسانده و ایفای نقش کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی همچنین شکرگزاری، استفاده فکری و تحلیل منتهی به تفکر و معنویت وتوجه دادن به آن را از دیگر وظایف ما نسبت به ایام الله دانست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha