پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم توسط آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت‎الله سبحانی بیان کردند: اعتماد به جوانان مومن کشور ما را از شر دشمنان رها می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت‎الله سبحانی ظهر امروز در درس تفسیر خود در مدرسه حجتیه(مجتمع عالی فقه)، گفتند: خداوند در آیه « لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ فِي مَوَاطِنَ كَثِيرَةٍ وَيَوْمَ حُنَيْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنْكُمْ شَيْئًا وَضَاقَتْ عَلَيْكُمُ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّيْتُمْ مُدْبِرِينَ» سوره برائت به نکات بسیار جالبی در عرصه یاران پیامبر اشاره می کند.

ایشان افزودند: اولین نکته ای که در خصوص جنگ های پیامبر باید بدانیم آن است که غزوات پیامبر عموما دفاعی بود؛ پس از فتح مکه ایشان در آن شهر حضور داشتند که خبر رسید دو قبیله قصد دارند، به مدینه حمله کنند.

معظم له اظهارکردند: پس از قطعیت این خبر پیامبر اکرم(ص) پیش دستی کرده و این دو طایفه را در وطن خود گرفتار کرد و سپاه منظم 12 هزار نفری را به سوی این دو قبیله فرستاد؛ پیامبر اکرم(ص) فرماندهی این جنگ را به یک جوان دادند و دستوراتی دادند که محافظت از همه به خوبی صورت گیرد.

حضرت آیت الله سبحانی با ذکر این مطلب که اسلام ارزان به دست ما نرسیده، عنوان کردند: دشمنان در پی یک نقشه غافلگیرانه برآمدند و سعی کردند پیامبر(ص) و یاران ایشان را در یک وادی و تنگه گرفتار کنند که از چند سوی ایشان را با تیر و سنگ و شمشیر هدف قرار دادند.

ایشان گفتند: همین مساله باعث شد که بسیاری از یاران ایشان از معرکه بگریزند و پیامبر(ص) را در میانه میدان تنها بگذارند؛ پس از ترک جنگ از بین 12 هزار نفر تنها 9 نفر که از جمله آنها می توان به امام علی(ع) و چند نفر از وابستگان خانوادگی ایشان اشاره کرد پیامبر به جناب عباس فرمان دادند که با بانگی رسا از آنها بخواهد که به صحنه بازگردند.

حضرت آیت الله سبحانی بیان کردند:در همین حین پیامبر دعایی مشهور و خاص را قرائت کردند و خداوند نیز دعای ایشان را مستجاب کردند؛ با رشادت امام علی(ع) که به همراه آن یاران باوفا پروانه وار گرد پیامبر چرخیدند، سپاه اسلام پیروز از این جنگ بیرون آمد.

ایشان گفتند: خداوند در این زمینه بیان می کنند که تصور نکنید که جمعیت کثیر همیشه پیروزی آفرین است؛ بلکه آنچه کارساز است ایمان به هدف است که اگر چنین شد، هر یک نفر معادل 10 یا 20 نفر است؛ در سال 1320 ارتش روس از جانب ارس وارد تبریز شد و کل منطقه پر از سرباز بود، ولی هیچ سربازی مقاومت نکرد، زیرا به نظام خود ایمان نداشتند؛ تنها در ابتدای ارس چند نفر کشته شدند.

این مرجع تقلید شیعیان با اشاره به درس های قرآنی اظهار کردند: به همین دلیل اگر بخواهیم این کشور را از شر دشمنان حفظ کنیم، باید افراد جوان مومن به هدف بر سر کار باشند، زیرا افراد مومن به هدف می توانند مشکلات را حل کنند.

معظم له گفتند: در عین حال این که مسلمانان صدر اسلام را عزیز می شماریم، باید به نقاط ضعف آن زمان نیز اشاره کنیم؛ عقب نشینی همراه با تاکتیک درست است، ولی عقب نشینی و بازگشت پس از پیروزی کاردرستی نبود؛ خداوند نیز پس از این مساله سکینه خود را ارزانی داشت؛ برخی از مفسران سکینه را به معنی آرامش قلبی برداشته اند، ولی این درست نیست؛ زیرا سکینه به معنی قلب الهی است که جز خدا در آن نباشد است.

ایشان اظهارکردند: سکینه شامل حال همه 12 هزار نفر نمی شد، بلکه تنها شامل حال همان 9 نفری بود که همراه با رسول خدا ایستادند و گرد پیامبر به شکل پروانه وار گشتند و ایشان را حفظ کردند و به همین دلیل است که سکینه شامل حال همین افراد است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    0 0
    انسان برده نفس است و کمترکسی یافت میشود که نفس سرکش و ویرانگر خودرا مهار کند. جوانان ما منافع خودرا در تظاهر به انقلابیگری و دفاع از نظام میدانند و کمتر فردی یافت میشود که بدون منفعت کاری برای انقلاب کند. دوران باورهای طلایی ایثار و شهادت طلبی گذشته و نفاق در اوج اقتدار خود به تخریب دین و باورهای عمومی مشغول است.