جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه امامت با نبوت هم‌سان است و فاصله‌ای میان آن وجود ندارد، گفتند: روزی که رسول خدا به نبوت مبعوث است و مردم را به نبوت و رسالت دعوت می کند، همان روز هم مسئله امامت منعقد شده است؛ بنابراین، اگر می گوییم امامت یکی از ارکان اسلام است، یکی از ادله‌اش همین مسئله است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی شامگاه یکشنبه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه دو سیما پخش شد، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت علی(ع) و با بیان اینکه امیرمؤمنان در رأس اهلبیت(ع) است، اظهار کردند: حضرت علی(ع) در سال سی اُم عام الفیل به دنیا آمد و در هنگامی که رسول خدا(ص) مبعوث شد، ده ساله بود.

ایشان با اشاره به اینکه در ده سال پیش از بعثت، امیرمؤمنان چهارسال در منزل ابوطالب و شش سال در منزل پیامبراکرم(ص) بود، تصریح کردند: وقتی قحطی در مکه پیش آمد، پیامبراکرم(ع) با عباس صحبت کردند که هریک از ما، یکی از فرزندان ابوطالب را بگیریم تا هزینه او کمتر شود؛ پیامبراکرم(ص)، حضرت علی(ع) را برگزید و عباس هم جعفر را انتخاب کرد و از خانه ابوطالب به خانه خود آوردند.

این مرجع تقلید افزودند: البته این عامل ظاهری است اما عامل باطنی این است که پیامبراکرم(ص) از طرف خدا مأمور است، امیرمؤمنان را از دوران کودکی در خانه خود تربیت کند؛ بنابراین، یکی از افتخارهای حضرت علی(ع) این است که از چهارسالگی در منزل رسول خدا بودند و در نزد ایشان تربیت یافتند.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه افتخارهای حضرت علی(ع) زیاد است، تصریح کردند: در نخستین روزی که پیامبر(ص) مبعوث به رسالت شد، نخستین کسی که از مردان به حضرت ایمان آورد، حضرت علی(ع) و نخستین زن نیز حضرت خدیجه(س) بود؛ پنجاه نفر از علمای اهل سنت نوشته اند اولین کسی که ایمان آورد، حضرت علی(ع) است.

ایشان افزودند: عفیف کندی نقل می کند: من تاجر عطر بودم، روزی وارد مکه شدم و اوضاع مکه را دگرگون دیدم، در حالی که خورشید به وسط آسمان رسیده و ظهر بود، ناگهان دیدم جوانی آمد و مقابل کعبه ایستاد و مشغول نماز شد، چند لحظه بعد دیدم نوجوانی آمد و در طرف راست او ایستاد و سپس چند لحظه نگذشت که بانویی را دیدم آمد و پشت سر آن دو نفر به نماز ایستاد؛ عباس بن عبدالمطلب از دوستان من بود و از او درباره این جریان پرسش کردم که پاسخ گفت: «آن مردی که مقابل کعبه ایستاده و نماز می خواند برادرزاده من است، می گوید من رسول خدا هستم و آئینی برای بشریت آوردم و دارای معجزه است، زنی که به او اقتدا کرده همسر او خدیجه است که یکی از زنان شریف قریش است و جوانی که اقتدا کرده یکی از برادرزاده های من علی بن ابی طالب است؛ روی زمین و زیر آسمان خدا جز این دو نفر به دین این مرد ایمان نیاورده اند».

معظم له افزودند: حضرت علی(ع) می فرماید: «بعد از بعثت پیامبر اکرم(ص)، هفت سال با ایشان نماز خواندم و غیر از من و خدیجه(س) کسی نبود که به پیامبر(ص) اقتدا کند»؛ من به دنبال پیامبر(ص) بودم مانند فرزندی که به دنبال مادر است.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه ۲۱۴ سوره شعراء «وَأَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ»، اظهار کردند: نبی مکرم اسلام، سه سال مخفیانه مردم را به رسالت و توحید دعوت می کرد؛ ایشان،  مهمانی ترتیب داد و اقوام خود را گردهم آورد و از رسالت خود و مبعوث شدن از طرف خداوند سخن گفت و بستگان خود را به توحید دعوت کرد، از بین آن جمع کسی جز حضرت علی(ع) پاسخ نداد؛ این کار سه بار تکرار شد؛ رسول اکرم(ص) فرمودند: «تو برادر و وصی و وزیر و وارث و خلیفه پس از من هستی».

حضرت آیت الله سبحانی افزودند: امامت با نبوت هم‌سان است و فاصله‌ای میان آن، وجود ندارد؛ روزی که رسول خدا(ص) به نبوت مبعوث است و مردم را به نبوت و رسالت دعوت می کند، همان روز هم مسئله امامت منعقد شده است؛ بنابراین، اگر می گوییم امامت یکی از ارکان اسلام است، یکی از ادله‌اش همین مسئله است.

این مرجع تقلید تصریح کردند: در روایات بسیاری نقل شده که وقتی پیامبر اکرم(ص) به غار حرا جهت عبادت می رفت، حضرت علی(ع) هم همراه ایشان بود؛ هنگامی که جبرئیل امین آمد و پیامبر اکرم را به مقام رسالت منتسب کرد، امیرمومنان(ع) هم صدای جبرئیل را شنید؛ پیامبراکرم(ص) به حضرت علی(ع) فرمود: آنچه را که من میشنوم تو میشنوی و آنچه را که من می بینم تو می بینی با این تفاوت که من پیامبر هستم و تو پیامبر نیستی؛ ایشان از نظر کمال روحی و ارتقای معنوی به میزانی می رسد که صدای برزخی جبرئیل امین را بشنود و او را مشاهده کند.

حضرت آیت الله سبحانی در پایان با اشاره به اینکه شب های قدر دارای اعمالی است، اظهار داشتند: مردم عزیز ان‌شاءالله نسبت به اقامه دورکعت نماز شب قدر که در آن، بعد از قرائت سوره حمد، هفت مرتبه سوره توحید خوانده می شود، توجه داشته باشند.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha