پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه ما باید آثار اسلامی و قبور انبیا و اولیا و علما را حفظ کنیم تا نشانه عظمت و تراث ما باشد، گفتند: اگر بر اثر نفهمی، ندانیم معنای توحید چیست و خیال کنیم مراقبت از این آثار با توحید سازگار نیست، به نام توحید، ریشه توحید را قطع کرده ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی شامگاه دوشنبه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه دو سیما پخش شد، با بیان اینکه اسلام، آیینی جهانی، جاودانی و ابدی است، اظهار کردند: اسلام فقط برای یک قرن و چند قرن نیامده است؛ تا زمانی که قیامت برپا نشده، اسلام آیین الهی است؛ شاید تا روز قیامت، صدها قرن دیگر هم باشد که فقط رسالت خدا و پیامبر(ص) است.

معظم له افزودند: آیینی که می خواهد تا روز قیامت باقی بماند باید تمام آثارش محفوظ باشد؛ تمام آثاری که یک نوع ارتباطی به آورنده این نوع آیین دارد یا کسانی که نسبت به این آیین، امامت و خلافتی داشتند، باید محفوظ باشد.

ایشان تصریح کردند: اگر همه آثار مربوط به پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) را از بین ببریم، در آینده ممکن است این اسلام برگردد و حالت افسانه ای به خود پیدا کند و آیندگان ممکن است بگویند اسلام هم افسانه ای مانند لیلی و مجون بوده است؛ همه آثار باید محفوظ باشد تا آیندگان نسبت به اسلام بدبین نباشند و بدانند واقعیت دارد.

این مرجع تقلید افزودند: امروز اگر به جهان مسیحیت بنگریم، بخشی از جوانان در ظاهر مسیحی هستند اما قلباً مسیحی نیستند و بسیاری از آنان نسبت به آیین مسیح تردید دارند که آیا واقعاً مسیح و مریم و انجیل وجود داشته است؟

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: از آنجا که آثار ملموسی از آنان باقی نمانده است و نه جایگاهی برای مسیح هست و نه قبر حضرت مریم و حواریون مشخص است و نه کتاب معینی دارد (۲۴ انجیل وجود دارد)، مسئله مسیحیت برای برخی از جوانان کم تحقیق به صورت افسانه درآمده است.

ایشان افزودند: اگر خدای ناکرده همین کار را ما هم انجام دهیم و آثار رسالت را از بین ببریم، اسلام برای آیندگان به صورت افسانه در می آید و می گویند از کجا معلوم مردی از قریش ادعای رسالت کرده است؛ اما اگر بگوییم بیست قرن قبل کسی که ادعای رسالت کرده اینجا مزار او، مادرش، همسرش و یارانش است و منطقه نبردها و حتی خانه ای را که برای اولین بار مهمان شده حفظ کنیم، به بقای اسلام و توحید کمک کرده ایم.

معظم له تأکید کردند: اگر بر اثر نفهمی، ندانیم معنای توحید چیست و خیال کنیم مراقبت از این آثار با توحید سازگار نیست، به نام توحید، ریشه توحید را قطع کرده ایم.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به آیه ۳۶ سوره نور«فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ»، اظهار کردند: بر اساس این آیه، خداوند می فرماید: مأمورید آن خانه هایی را که انبیا و اولیا و مردان بزرگ در آنجا نماز خوانده اند، ترفیع کنید؛ ترفیع عبارت از بالا بردن شأن آنجاست؛ یا ترفیع معنوی باشد احترام کنیم، یا ترفیع مادی باشد، اجازه ویران شدن ندهیم؛ اتفاقاً قبر پیامبر اکرم(ص)، خانه ایشان است؛ اگر وهابیت بخواهد خانه پیامبر(ص) را از بین ببرد، برخلاف این آیه است.

ایشان، یکی از عوامل تضمین ابدیت اسلام را تلاش برای حفظ و مراقبت از آثار اسلامی عنوان کردند و افزودند: پیامبر اکرم(ص) سال ها در خانه خود نماز خوانده و خداوند می فرماید این قبور را باید حفظ کنید. همچنین قبور ائمه اهلبیت(ع) که در بقیع به خاک سپرده شده و برخی از قبور ائمه معصومین(ع) نظیر مزار امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) در حقیقت، خانه آنان بوده است.

معظم له با بیان اینکه ملت های متمدن تمام آثار گذشتگان خود حتی ظروف کوچک را حفظ می کنند و آن را نشانه تمدن می دانند، تصریح کردند: ما مسلمانان از نظر تمدن بالاترین تمدن را داشتیم و تمدن کنونی غرب مرهون تمدن مسلمانان است و علم و طب و تاریخ را از مسلمانان گرفتند.

این مرجع تقلید افزودند: ما باید آثار اسلامی و قبور انبیا و اولیا و علما را حفظ کنیم تا نشانه عظمت و تراث ما باشد.

حضرت آیت الله سبحانی با ابراز تأسف از اینکه در این چند سال اخیر به عناوین مختلف، آثار رسالت را در مکه و مدینه از بین برده اند، گفتند: به عنوان توسعه مسجد، تمام آثار را از بین بردند و فقط یک اثر مولد النبی باقی مانده است که آن را هم ویران کرده بودند اما با درایت مرد خردمندی، آنجا کتابخانه شد و اکنون نیز گاهی می خواهند به عنوان توسعه راه، آن را هم از بین ببرند اما ما باید مولدالنبی را حفظ کنیم.

ایشان افزودند: باید غار حرا را هم حفظ کنیم، نه اینکه به کسانی که از آنجا بازدید می کنند، بگوییم مرتکب بدعت شده اند؛ آنان عشق به پیامبر(ص) دارند و می خواهند ببینند رسول خدا در چه منطقه ای مبعوث به رسالت شده و متوجه شوند ایشان در ظاهر اینجا بودند اما روحشان در عالم والا بوده است.

حضرت آیت الله سبحانی در پایان خاطرنشان کردند: بنده به دوستان و سرانی که در مکه و مدینه هستند، پیام می دهم که این موضوع در یک مجلس عمومی با حضور علما و بزرگان مسلمانان مطرح شود و در آنجا کنار هم بیاییم و این آثار از بین رفته را بار دیگر احیا کرده و ثابت کنیم حفظ این آثار، حفظ توحید است و ارتباطی به شرک ندارد.

انتهای پیام/313/33

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha