پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شیخ مهدی صمیدعی مفتی اهل سنت عراق

اختصاصی خبرگزاری حوزه/ شیخ مهدی صمیدعی مفتی اهل سنت و جماعت عراق گفت: شخصیت امام خمینی به گونه ای بود که اوضاع جامعه ایران را تغییر داد و یک حرکت اصلاح گرانه را بر در تمامی ابعاد رهبری کرد.

شیخ مهدی صمیدعی مفتی اهل سنت و جماعت عراق در گفتگو با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»  گفت: امام خمینی ایران را به جمهوری اسلامی تبدیل کرد و این یک تغییر مثبت در زندگی ملت ایران بود که به بسیاری از کشور های عربی و اسلامی انتقال یافت.

متن گفتگو به شرح زیر است:

 

حوزه: دیدگاه شما در خصوص شخصیت امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران چیست؟

شخصیت امام خمینی به گونه ای بود که اوضاع جامعه ایران را که مدت طولانی در سایه بردگی، خودکامگی و استبداد حکومت شاه به سر می برد، تغییر داد.

انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی زندگی مردم ایران را از حالت سکولاریسم به احیای میراث شیعه تغییر داد، به گونه ای که عدالت، ارزش ملت ها و تاریخ آنان مورد توجه قرار گرفت و امام خمینی حکومت را بر اساس بنیان بزرگ اسلام تأسیس کرد و نام آن از ایران به جمهوری اسلامی ایران تغییر یافت. این یک تغییر مثبت در تاریخ ایران است که به بسیاری از کشور های عربی و اسلامی انتقال یافت.

 

حوزه: دیدگاه ها و اندیشه امام خمینی (ره) را در خصوص مسائل اسلامی به ویژه وحدت میان مسلمانان، فلسطین و مبارزه علیه دشمنان امت اسلامی را چگونه ارزیابی می کنید؟

امام خمینی یک حرکت و تفکر اصلاح گرانه را در تمامی ابعاد رهبری کردند و ابتدا به تحول اندیشه اسلامی توجه کرده و آن را از حالت خصمانه به اندیشه تسامح و مدارا تغییر داد و بر مشترکات میان مسلمانان که همه را زیر کلمه "لا اله الّا الله" جمع می کند، تاکید کرد.

در مرحله بعدی مسئله فلسطین را به جهان عرب و اسلام صادر کرد و من معتقد هستم و در این خصوص تعارف نمی کنم، این یک حقیقت است که تنها کشوری که در جهان عرب و اسلام به مسئله فلسطین اهمیت می دهد و برای آن همایش زیادی برگزار می کند، در واقع ایران است.

 

حوزه: آیا امام خامنه ای شیوه و راه امام خمینی (ره) را ادامه می دهند؟

ما هیچ تغییری ندیدیم؛ همان ارزش ها و اهداف امروز جریان دارد و امام خامنه ای امروز به شکل مشهود به این نقش عمل می کند و پروژه وحدت اسلامی که بین کشور های عراق، سوریه، مصر و دیگر کشور های عربی و اسلامی مشترک است به اعتقاد بنده در راستای راه امام (ره) و تکمیل کننده همان راه است.

 

حوزه: انقلاب اسلامی چه تأثیری بر کشور های منطقه و جهان اسلام داشته است؟

در منطقه دشمنانی از یهود و صلیبی ها هستند که با اسلام مبارزه می کنند و همچنین برخی کشورهای اسلامی و عربی هستند که از دین خداوند متعال غافل شده و از اوضاع و واقعیت جهان اسلام دور هستند.

جمهوری اسلامی برای مهار کردن این بحران بسیار صبر و تحمل زیاد به خرج داده است و امیدواریم که به این راه ادامه دهد، بماند و دست یاری دراز کند تا خداوند تمامی مسلمانان را متحد و یک دست کند.

 

حوزه: برخی از علما، به جای صهیونیست ها ایران را دشمن جهان اسلام می نامند. هدفشان از این کار چیست؟

این سخن کسی که از خداوند می ترسد، نیست و علما این‌گونه حرف نمی زنند، بلکه ممکن است برخی معممین باشند.

علمای حقیقی در پیشگاه خداوند مؤدب هستند و امیدوارم که تسامح و مدارا در میان تمامی ملت های منطقه برقرار باشد.

 

حوزه: اقدام امام خمینی در اعلام روز جهانی قدس، چه تأثیری در زنده نگه داشتن مسئله فلسطین داشته است؟

این اقدام حمایت معنوی از ملت فلسطین و حمایت از نفس هایی که است که ممکن است مریض یا ضعیف یا خیانتکار باشند.

این اقدام در حقیقت یک پروژه بزرگ است که توجهات را به خود جلب می کند و ممکن است هر سال نسبت به قبل متفاوت باشد و باعث شود خیرین تلاش بیشتری در این خصوص داشته باشند و در برپایی روز قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان حضور یابند.

ان شاء الله این اقدام موجب خیر و برکت برای تمام مسلمانان باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha