پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امیرالمومنین علی (ع)

حوزه/امیرالمومنین(ع) تنها متعلق به مسلمانان نیست و برای ترویج فرهنگ علوی در جامعه باید تلاش بسیاری صورت گیرد، تا تمام ابعاد شخصیتی مولای متقیان(ع) به همه مردم شناسانده شود.

به گزارش خبرنگار «حوزه» در بیرجند؛ شب های قدر در اسلام از اهمیت و فضیلت بالایی برخوردار هستند. شب هایی که تلاوت هر آیه برابر است با، ثواب ده ها آیه در ایام و شب های دیگر. احادیث بسیاری در رابطه با فضیلت و اهمیت این شبها نقل شده است، که در بخشی از آن امام صادق (ع) به اهمیت این شبها تاکید بسیار دارند.

امام صادق(ع) قلب ماه رمضان و آغاز سال یعنی حسابرسی اعمال را «لیلة القدر» دانسته اند و فرمودند که شب نوزدهم برآورد اعمال، شب بیست و یکم تصویب اعمال و شب بیست و سوم زمان تنفیذ اعمال است.

                       

راز ماندن در مکتب حضرت علی(ع) صیقل دادن دل ها از گناه است

حجت الاسلام محمدرضا بابایی ماهانی امام جمعه فردوس در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» ضمن تسلیت ایام شهادت امیرالمومنین(ع) و شب های قدر، اظهار کرد: اگر قرار است در مکتب مولای متقیان باشیم باید دل‌های زنگار زده خود را در شب‌های قدر صیقل دهیم و دوری از گناه و تقوا را در خود تقویت کنیم.

وی با تاکید بر این که فضیلت و اهمیت ماه مبارِک رمضان بایستی برای همه تبیین شود، تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان، نفس کشیدن و خواب هم عبادت محسوب می‌شود و دوری از گناه بایستی بهترین دستاورد این ماه باشد.

تقوا و دوری از گناه، مهم‌ترین دستاورد ماه مبارک رمضان است

امام جمعه فردوس با بیان این که باید فضیلت ماه مبارک رمضان را درک کنیم، چرا که دوری از گناه و تقوا، مهم‌ترین درس این ماه است، یادآور شد: ماه مبارک رمضان فرصت طلایی برای بندگان خدا محسوب و در این ماه درهای جهنم به روی بندگان بسته می‌شود.

حجت الاسلام بابایی ماهانی با اشاره به این مهم که باید روحیه شب‌زنده‌داری در راستای بهره گیری از فیوضات معنوی در این ماه تقویت گردد، خاطرنشان کرد: دهه پایانی ماه مبارک رمضان به دلیل واقع‌شدن شب‌های قدر دارای فضیلت بیشماری است که باید قدر دانسته شود.

وی با بیان اینکه تمام شب های سال باید برای ما شب قدر باشد، عنوان کرد:به دلیل مخفی بودن شب قدر، در گذشته بعضی از بزرگان همه ماه رمضان را برای درک این شب احیا می داشتند و این شب به دلیل نزول قرآن و ملائک دارای اهمیت زیادی است و باید سعی کنیم در تمام شب های سال همانند شب قدر عمل کنیم.

تبلیغ دین به ماه رمضان محدود نشود

امام جمعه فردوس با بیان ترویج فرهنگ اسلامی در جامعه اظهار کرد: باید مبلغان و طلاب تنها تبلیغ دین اسلام را محدود به مناسبت ها و ماه مبارک رمضان نکنند بلکه باید دین خدا را در حدّی که می توانند، در گوشه،‌گوشه جامعه گسترش دهند.

شخصیت امیرالمومنین(ع) تنها متعلق به مسلمانان نیست

حجت الاسلام بابایی همچنین با تسلیت به مناسبت شهادت مولای متقیان،مطرح کرد: برای ترویج فرهنگ علوی در جامعه باید تلاش بسیاری صورت گیرد، تا تمام ابعاد شخصیتی امیرالمومنین(ع) به همه مردم شناسانده شود.

امام جمعه فردوس با بیان اینکه شخصیت امیرالمومنین(ع) تنها وابسته به مسلمانان نیست،‌افزود: امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(ع) در میان همه آحاد مردم جهان عاشق و دلباخته دارد. چه بسیار غیر مسلمانانی که به امام علی(ع) عشق می ورزند؛ به او احترام می کنند.

شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است

وی از ماه مبارک رمضان به عنوان بهترین فرصت برای خودسازی یاد کرد و افزود: در این ماه مبارک که ماه مهمانی خداوند است بایستی انسان در خود نوسازی ایجاد کرده و به اصلاح شیوه زندگی گذشته خود بپردازد.‌

امام جمعه فردوس با اشاره به فضیلت شب‌های مبارک قدر،متذکر شد:آنچه مسلم است آن است که در تمام سال، شبی به خوبی و فضیلت شب قدر نمی‌رسدچراکه نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و روح نیز نام گرفته است.

حجت الاسلام بابایی ماهانی با بیان این که عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است، اذعان داشت: در این شب، مقدرات یک سال انسان‌ها و روزی‌ها، عمرها و امور دیگر مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: شب قدر، شب عبادت و طلب مغفرت است و در این شب‌ها بایستی افراد به جبران کوتاهی‌های سال گذشته پرداخته و بهترین مقدرات را برای سال آینده خود رقم بزنند.

                   

افطاری ساده در ماه مبارک رمضان، در روایات سفارش شده است

امام جمعه فردوس خواستار حضور هرچه بیشتر جوانان در مراسم شب قدر شد و اظهار داشت: انسان با بهره‌‌گیری صحیح از این شب‌های پرفضیلت می‌تواند به اندازه تمام عمر خود از این مجالس استفاده کند.

حجت الاسلام بابایی ماهانی در ادامه صحبت هایش با اشاره به ثواب اطعام و افطاری دادن در این ماه، یادآور شد: پیامبر اکرم(ص) درآخرین جمعه ماه شعبان سفارش زیادی در بحث ماه رمضان وافطاری دادن در این ماه پرداخته اند و خطاب به یارانشان سفارش کرده اند که "افطاری بدهید ولو به نصف یک خرما باشد".

وی با تاکید بر این که باید فرهنگ درست افطاری دادن در جامعه ترویج یابد، مطرح کرد: ترویج فرهنگ ازدواج آسان، احترام به بزرگترها، رعایت حال نوجوانان که روزه اولی هستند، از جمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

افطارهای ماه مبارک رمضان صرف نیازمندان و مستمندان شود

امام جمعه فردوس با اشاره به این مهم که اگر افطارهای ماه مبارک رمضان صرف نیازمندان و مستمندان شود، ثواب آن دو برابر می‌شود، گفت: ماه رمضان نباید تنها به نخوردن و نیاشامیدن خلاصه شود بلکه بایستی چشم وگوش، زبان ما هم روزه دار باشد.

حجت الاسلام بابایی ماهانی متذکر شد: یکی از اعمالی که در این ماه سفارش زیادی شده است، قرائت قرآن است، چرا که خواندن قرآن اثرات روحی و آرامش روانی را به دنبال دارد و باید از این فرصت الهی، برای خودسازی استفاده کنیم .

                   

شب قدر،‌شب خودسازی انسان هاست

مولوی خالقی امام جمعه اهل سنت درمیان در گفت و گو باخبرنگار «حوزه» در بیرجند ضمن اشاره به فضیلت و عظمت شب‌های پر خیر و برکت قدر در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: بر کسی پوشیده نیست که قرآن کریم با تمام قدر و منزلتش در شب‌های مبارک قدر بر پیامبر اکرم (ص) نازل شده است.

وی افزود: یکی از الطاف بزرگ خدای متعال نسبت به امت رسول الله(ص)،قراردادن ماه پربرکت رمضان است، که در آن شب پر فضیلت و سرشار از خیر و برکت را ،برای خودسازی انسان‌ها و زدودن گناهان و پلیدی‌ها قرار داده است.

شهادت مولای متقیان امام علی(ع)،بار سنگینی بر جامعه اسلامی بود

امام جمعه اهل سنت درمیان تصریح کرد: شهادت مولای متقیان امام علی(ع)، بار سنگینی بر جامعه اسلامی بود، چرا که با شهادت ایشان دروازه حکومت اسلامی بسته می شود و بعد ایشان خلیفه ای نه در شیعه و نه در سنی وجود ندارد و تزلزل و افراطی گری جایگزین برنامه های اسلامی می شود.

شب زنده داری اهل سنت در سوگ شهادت امام علی(ع)

مولوی خالقی اضافه کرد: مسلمان شیعه و سنی شب شهادت مولا علی(ع) را به عنوان شب زنده داری در مساجد و تکایا می گذرانند و یاد مولا می کنند.

وی با بیان این که پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) عبادت های اختصاصی برای شب های قدر بیان کرده اند، ابراز کرد: بر اساس روایات،"کسی که شب قدر را به نیت ثواب شب زنده داری کند مومن محسوب شده و اعمالش در این شب چند برابر می شود."

                      

عبادت و شب زنده داری در دهه آخر ماه مبارک رمضان برابر با هزار شب عبادت است

امام جمعه اهل سنت درمیان به اهمیت اعتکاف در شب‌های قدر نیز اشاره کرد و یادآور شد: شب زنده‌داری، خواندن قرآن و نماز، دعا برای آمرزش گناهان و توبه کردن به درگاه پروردگار، از جمله سنت‌های ارزشمند در ماه رمضان به خصوص لیالی قدر است.

مولوی خالقی ادامه داد: براساس مستندات و آنچه که در قرآن کریم آمده است، عبادت و شب زنده داری در دهه آخر ماه مبارک رمضان که شب قدر در یکی از آن شب‌ها قرار گرفته است، برابر با هزار شب عبادت و بندگی در دیگر ایام سال است.

علت پنهان بودن شب قدر، روی آوردن مومنان به دعا و عبادت است

وی تبیین کرد: از دیدگاه اهل سنت شب قدر در یکی از شب‌های فرد، دهه آخر ماه مبارک رمضان است و علت این پنهان بودن روی آوردن مومنان به دعا و عبادت در این ایام مبارک است همان طور که مرگ پنهان شده است و مومنان همیشه و همه حال باید آماده و پذیرای آن باشند.

امام جمعه اهل سنت درمیان مطرح کرد: همه مقدرات و مقدورات بندگان خدا در طول یک سال آینده در این شب پر خیر و برکت رقم می‌خورد.

مولوی خالقی ضمن اشاره به سنت حسنه افطاری دادن در ماه رمضان، اذعان داشت: افطاری دادن دارای ثواب بیش بسیار فراوان است، چنانچه در روایات نیز ارزش افطاری دادن با آزادکردن برده یکسان ذکر شده است و روایات بسیار زیادی نیز در این مضمون وجود دارند.

مولوی خالقی با بیان این که افطاری دادن عملی کاملا خداپسندانه و به عنوان یک اصل است،عنوان کرد: بایستی تلاش کنیم حواشی این عمل را نیز خداپسندانه کنیم.

وی با اشاره به این مهم که اگر چه افطاری دادن ثواب دارد اما اسراف نیز حرام است، متذکر شد: در این میان نوع افرادی که به افطاری دعوت می شوند مهم است و باید توجه شود بحث خودنمایی و تجملات وجود نداشته باشد.

                     

قرائت قرآن، یکی از بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان

وی به اعمال این ماه نیز اشاره کرد و گفت: یکی از بهترین اعمالی که در این ماه باید انجام می شود قرائت قرآن است چرا که قرائت هر آیه از کلام وحی در این ماه معادل ختم قرآن است و ثواب زیادی دارد.

امام جمعه اهل سنت درمیان اظهار داشت: رسیدگی به فقرا و کمک مالی و معنوی به مومنان و مظلومان از جمله اعمال سفارش شده در این ماه است؛ کسب رضای الهی و انجام اعمال خداپسندانه در این ماه بایستی بیشتراز گذشته مورد توجه مومنان قرار گیرد.

شب قدر، خلاصه ماه رمضان است

حجت الاسلام و المسلمین شیدایی، استاد حوزه علمیه رضویه بیرجند در گفتگو با خبرنگار حوزه و در خصوص اهمیت شب های قدر اظهار کرد: آنچه باعث اهمیت ماه مبارک رمضان شده است، نزول قرآن می باشد.

وی ادامه داد: شب قدر نیز شبی است که قرآن در آن نازل شده و به طور کلی می توان گفت، چکیده برکت ها و خلاصه ماه رمضان همین شب قدر است.

استاد حوزه علمیه رضویه بیرجند خاطر نشان کرد: قرآن کریم می فرماید، " و ما ادراک ما لیله القدر( و تو چه میدانی که شب قدر چیست)" اهمیت این آیه زمانی مشخص می شود که ببینیم گوینده این جمله خداوند و مخاطب آن نیز افضل پیامبران است.

حجت الاسلام شیدایی تصریح کرد: از اهل بیت در خصوص تعدد شب های قدر سوال کردند که فرموده اند، تعدد شب های قدر به این دلیل است که تسهیلی برای بندگان باشد، زیرا شاید افرادی یک شب را از دست بدهند و زمان جبران داشته باشند.

وی ضمن اشاره به تقارن شهادت حضرت علی(ع) با شب های قدر، ادامه داد:ما می توانیم با اقتدا به مولای متقیان بیشتر از این شب ها استفاده کنیم زیرا حضرت علی(ع) سید الاوصیا هستند و بعد از پیامبر دارای جایگاه و مقامی می باشند که کمترین کسی می تواند به آن نزدیک شود.

حضرت علی(ع) در قله خوبی ها قرار دارند

 استاد حوزه علمیه رضویه بیرجند افزود: این تقارن ایام می تواند این نگرش را در ما ایجاد کند که اگر بخواهیم به سمت خوبی ها حرکت کنیم، حضرت علی(ع) را در قله ببینیم و خود را با او بسنیجیم.

حجت الاسلام شیدایی بیان داشت: ما می توانیم حضرت علی(ع) را در عبادت، جهاد و شهادت، در اجتماع، در مسند خلافت، در برخورد با کودکان و منافقان و مستکبران الگو قرار دهیم.

وی در خصوص اعمال شب قدر نیز گفت: بیدار بودن و نخوابیدن، خود یعنی تکریم و بزرگ داشتن این شب الهی ولی این عمل در حداقل فضیلت قرار دارد و هنگامی به اوج خواهد رسید که همراه با خواندن قرآن، ادعیه و طلب مغفرت باشد.

استاد حوزه علمیه رضویه بیرجند یادآور شد: یکی از مهمترین اعمالی که می توانیم در شب های قدر به آن بپردازیم این است که خودمان را به خدا نزدیک کرده و به اعمالی که یاد خدا را در دل هایمان روشن تر می کند توجه کنیم که سمبل همه ی آن ها دعا و عبادت است.

                     

درک مفاهیم دعای جوشن کبیر  راز سعادت است

حجت الاسلام شیدایی با اشاره به اینکه در خواندن دعا باید به معانی آن دقت بیشتری کرد گفت: به دلیل طولانی بودن دعای جوشن کبیر، برخی ها به سرعت از معانی پر از مفهوم آن می گذرند، که متاسفانه نه گوینده دریافت درستی دارد و نه شنونده به عمق آن پی می برد و این مناسب نیست.

وی ابراز داشت: این گونه نیست که دعای جوشن کبیر را به هر شکلی که بخواهیم تلاوت کنیم بلکه بهتر است، درک کنیم که با چه کسی حرف می زنیم و از او چه می خواهیم.

استاد حوزه علمیه رضویه بیرجند عنوان کرد: شب های قدر فرصتی است تا در کنار خواندن ادعیه خودمان را نیز مورد ارزیابی قرار دهیم و با استغفار، قلب و جان خود را تطهیر کنیم.

حجت الاسلام شیدایی افزود: واسطه قرار دادن ائمه اطهار به خصوص حضرت علی(ع) در شب های قدر نیز می تواند بر بخشش گناهان و استجابت دعا ها تأثیرگذار باشد.

عبادت و بندگی در شب قدر بسیار ارزشمند است

مولوی سید احمد عبداللهی، امام جمعه اهل سنت درمیان نیز در گفتگو با خبرنگار حوزه و در رابطه با فضیلت شب قدر اظهار داشت: همانطور که خداوند فرموده است، ما قرآن را در شب قدر نازل کرده ایم و عبادت در این شب از عبادت 100 ماه بالاتر است، لذا این شب برای مسلمین اهمیت ویژه ای دارد.

وی افزود: در شب قدر مسلمانان باید تمامی سعی و تلاش خود را انجام دهند، تا در باب عبادت و شب زنده داری کوتاهی نکنند و از ثواب این شب بزرگ محروم نمانند.

امام جمعه اهل سنت درمیان با اشاره به اینکه در پیشگاه خداوند عبادت و بندگی در شب قدر بسیار ارزش دارد، خاطر نشان کرد: قبولی دعا و استجابت آن، مشخص شدن مقادیر رزق، اعمال و عمر انسان ها نیز از دیگر ویژگی های این شب عزیز محسوب می شود.

مولوی عبداللهی تصریح کرد: بیدار بودن و انجام ندادن عبادت و طاعت پروردگار، آن فضیلت بالا را نخواهد داشت، بلکه زمانی فضیلت به اوج خود خواهد رسید، که قرآن خواندن، نافله ها، دعا، ذکر و اذکار خداوند گفته و انجام شود.

وی ادامه داد: برخی از اهل سنت بر این اعتقاد دارند، که شهادت حضرت علی(ع) در 19 ماه رمضان اتفاق افتاده و برخی دیگر نیز بر این اعتقاد هستند، که حضرت علی(ع) در 19 ماه رمضان ضربت خورده و 21 ماه رمضان شهید شده اند.

                       

شهادت حضرت علی(ع) در مسجد، فضیلت بسیار بزرگی برای ایشان است

امام جمعه اهل سنت درمیان  در پایان با بیان اینکه شهادت حضرت علی(ع) در مسجد و محراب، فضیلت بسیار بزرگی برای ایشان است، گفت: حضرت علی(ع) مورد احترام و تکریم تمام مسلمانان جهان هستند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha