جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پنج کیلومتر تا بهشت

سریال "پنج کیلومتر تا بهشت" در کنار حاشیه های جنایی خاص خود ، دارای اشکالات جدی در بحث محتوایی است که به ایجاد و توسعه شبهات درباره مسایل ماورایی به خصوص بحث روح انسان دامن می زند و گویا نسبت به این مساله نظارت و دقت جدی در تلویزیون وجود نداشته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، علیرضا افخمی از جمله سریال سازان نام آشنای تلویزیون است که سال ۹۰ برای شبکه سوم سیما ، سریال "پنج کیلومتر تا بهشت" را ساخت؛ سریالی با ایفای نقش بازیگرانی چون داريوش فرهنگ، رضا توكلي، مهدی سلوکی، پریناز ایزدیار ، شهنام شهابي، شبنم قلي خاني و نفيسه روشن که در زمان پخش به علت دچار شدن به پرونده قضایی یک مرگ حتی جنجالی هم شد.

ماجرا از این قرار بود که پسربچه ای سیزده  ساله در تصمیمی ناگهانی و در بین بازی با میله بارفیکس، با تقلید از این سریال و به جهت دست یافتن به توانایی هایی که شخصیت اصلی قصه بعد از به کما رفتن به دست آورده بود، خود را حلق آویز می کند و به خاطر این مساله بر اثر مرگ مغزی جان خود را از دست می دهد.

از همین رو با شکایت والدین وی، پرونده ای در دادگستری تشکیل شد و بازپرس پرونده نیز چندی بعد اعلام کرد علت اصلی پیگیری قانونی این بوده که در تیتراژ سریال از هشدار "تماشا برای افراد زیر ۱۵ سال توصیه نمی‌شود" استفاده نشده و اینجا بود که کارشناسان اجتماعی و رسانه ای از خلأ سواد رسانه ای در تلویزیون سخن به میان آوردند و از آن به بعد البته رسانه ملی در ساخت این گونه آثار وسواس و حساسیت بسیاری به خرج داد.

قصه اصلی این سریال از این قرار است که امیرحسین با بازی مهدی سلوکی مدیر یک شرکت پخش دارویی است که متعلق به همایون فرزین با بازی داریوش فرهنگ است. امیرحسین از کودکی در خانه همایون فرزین بزرگ شده‌است و عاشق آیدا دختر فرزین است که نقش آن را شبنم قلی خانی ایفا می کند.

در این بین، پسر فرزین که از امیرحسین کینه به دل دارد و رابطه‌اش با پدرش خوب نیست و به کمک دوستانش از شرکت پدرش دزدی می‌کند که در حین آن امیرحسین سر می‌رسد و با ضربه دزدان به کما می‌رود و آن ها می کوشند تا جسد او را در مکانی دور از بین ببرند.

 شواهد و مدارک دزدی علیه امیرحسین گواهی می‌دهد، اما روح او که اکنون از جسمش جدا شده با حضور در رویاهای آیدا، دختر فرزین سعی می‌کند آنان را مطلع سازد که در گندمزاری در پنج کیلومتری بهشت زهرا(س) در حال مرگ است.

نهایتاً امیرحسین با کمک روح دختری به نام مینا که در حال زندگی نباتی است، آیدا را از محل جسدش باخبر می‌سازد و با انتقال به بیمارستان نجات می‌یابد. امیرحسین هم پس از آن که بهبود پیدا می کند پیش والدین مینا رفته و با دادن نشانی‌هایی از او آنان را قانع می‌کند که اعضای بدن دخترشان را که خودکشی کرده‌، به بیماران نیازمند اهدا کنند.

این سریال ، دومین ساخته علیرضا افخمی بود که البته به دلیل همان جنجال های رسانه ای و جنایی برایش تا حدودی دردسرساز شد.

البته با اوج گیری ساخت سریال های ماورایی در میانه دهه 80 انتقادات نسبتاً زیادی مطرح شد. از سویی در میان دینداران، تردیدی در واقعی بودن روح، وجود شیطان و یا چشم برزخی وجود نداشه و ندارد، اما انتقاد و گلایه از نوع پرداخت نویسندگان و کارگردانان تلویزیونی به این قبیل مباحث بود که چالش برانگیز می شد و خود باعث ایجاد شبهاتی در ذهن مخاطبان انبوه رسانه ملی می شد.

یکی از انتقادات جدی به سریال یاد شده ناظر به بحث عادی سازی روابط دختر و پسر بود ، ضمن این که صحنه های از این سریال از آثار غربی الهام گرفته شده بود، همچون صحنه ای که دختر جوان به امیرحسین می گوید ، اگر می خواهی به هرجا بروی چشم هایت را ببند وآنجا را تصور کن تا به آن مکان بررسی و برای کسانی که با داستان های هری پاتر در ارتباط هستند این قبیل دیالوگ ها ، آشنا هستند، یا  صحنه های رد شدن امیرحسین از بین اجسام و انسان ها نیز شباهت جالبی به رفت و آمدهای ارواح سرگردان در فیلم هری پاتر دارد.

از سوی دیگر در این سریال شبهات و سوالاتی درباره ماهیت روح و قابلیت های آن مطرح می شود که متاسفانه در این اثر تلویزیونی به خوبی به آن ها پاسخ داده نمی شود.

نکته حایز اهمیت دیگر هم این که در قسمت های نخست سریال ، هنگامی که امیرحسین به کما می رود و با دختر سرگردان به کما رفته دیگری همراه می شود، چند بار روح دختر با صراحت تمام در پاسخ به برخی مباحث تکیه کلامی را استفاده می کند مبنی بر این که"... اگر بهشت و جهنمی در کار باشد" که قطعاً این نوع صحبت و تاکید بر آن خلاف آموزه های اصیل قرآنی است.

البته بی شک قصد سازندگان سریال ایجاد تشکیک در باور به این موضوع در میان مخاطبان نبوده اما ناخودآگاه شاید برای برخی این مساله ایجاد شود که باید نسبت به این ظرافت ها در تولید یک سریال آن هم در بهترین ساعت پخش بعد از افطار توجه جدی صورت می گرفت که این گونه نشد.

خداوند در قرآن کریم می فرماید هنگامی که روح کسی را به تمامه و کامل گرفتیم او به حقیقت برزخ و قیامت آگاه می شود به همین جهت از خدای متعال می خواهد که یک بار دیگر او را بازگردانند تا گذشته تاریک خود را جبران کند.

در این بحث فرقی میان روح سرگردان و روح غیر سرگردان وجود ندارد، چرا که اساساً روح سرگردان نمی شود ، به این خاطر که انسان یا زنده است یا مرده ، به عبارت دیگر یا روح دارد یا ندارد، سرگردانی روح حتی در خواب نیز بی معنا است و طبق منطق قرآن هرگز روح انسان سرگردان نمی شود.

در بخشی از سریال نیز می بینیم که روح امیر حسین به جهت این که نگاهش به نامحرم نیفتد وارد اتاق یا منزل نمی شود و یا اگر می شود این مساله به طرز مسخره آمیزی صورت می گیرد و این شائبه ایجاد می شود که گویا قصد تمسخر بحث عفاف و حجاب و رعایت حدود محرم و نامحرم وجود دارد، ضمن آن که از این نکته کلیدی هم نباید غافل شد که همان طور که انسان در خواب تکلیفی ندارد، روح نیز به تنهایی مکلف نیست.

در هر صورت این سریال دارای اشکالات جدی در بحث محتوایی است که خود به شبهات درباره مسایل ماورایی به خصوص بحث روح انسان دامن می زند و گویا نسبت به این مساله نظارت و دقت جدی وجود نداشته است.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سروش IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    2 0
    دوست عزیز شما این انتقادات رو کردی خودتون اطلاعاتتون ظعیفه اولا کی گفته روح سرگردان نمیشه مگه روح همه ادم ها به بهشت و جهنم میره عده ای هستند که روح انان به برزخ میرود و تا روز قیامت در این عالم می مانند که شامل برزخ جهنمی و برزخ بهشتی است و فقط همین نیست به میزان ایمانی که داشته باشن میتونن با اشنایان خود در این دنیا ارتباط برقرار کنن درسته دست ان ها از دنیا کوتاه است ولی ارتباط ان ها با این دنیا به طور کامل قطع نشده و میتونن برن در خواب بستگان خود شما تا حالا خواب بستگان خودتون رو ندیدین که چیزی از شما بخواهن یا در حالتی خندان یا گریان در خواب ان ها را ببینید و تو سریال در یکی از قسمت ها نوری به سمت امیر حسین میاد و به حال مرگ میفته و در اون صحنه ارتباطش به طور کامل با این جهان بر چند دقیقه قطع میشه و بر میگرده و از مینا میپرسه ما چرا اینجا هستیم و مینا میگه ولش کن و در قسمت پانزده ما میبینیم که روزبه میمیره وچون ادم خیلی بدی و پلیدی بوده مستقیما روحش میره جهنم و ارتباطش برای همیشه با این دنیا قطع میشه درظمن رد شدن روح از اجسام چه مشکلی داره مگه ارواح از اجسام رد نمی شوند و اگر دقت کنید مینا یه جای سریال میگه حاج فته الله گفته روح ها طی الارض میکنن یعنی از جایی به جای دیگه میرن که البته بعضی افراد خاص با اعتقاد قوی و درجات معنوی نیز قادر به این کار هستن البته نه مثل ارواح مثلا اگر الان دارن تو یه خیابون تو تهران راه میرن میتونن در کسری از ثانیه جای دیگه باشن بحث این موضوع مفسله و سریال یک پارچه و با موضوع مشخص که همون دزدی از شرکت هست جلو میره دو مامور جدی داره که پی گیر پرونده هستن یک صاحب شرکت داره که که فکر میکنه امیرحسین ازش دزدی کرده ولی میفهمه پسر خودش بوده این گره گشایی داستان یک خانوم هست به اسم ایدا که وفا داره و امیر حسین رو دوست داره و یک محرکه برای اثبات بی گناهی امیر حسین وجود داره که همون خواب ایداست و هر بار امیر حسین ابعادی از دزدی در خواب براش باز میکنه و مکان خودش هم میگه که پیداش کنن و در نهایت همین هم میشه و تنها نقدی که به این سریال میشه کرد به هیچ وجه ازاد بودن رابطه پسر و دختر نیست بلکه ترویج هم جنس گرایی بین ایدا و دوستش که من نمیفهمم چرا این دوستش از اول تا اخر چسبیده بهش عین بختک و ولش نمیکنه و بود و نبودش فرقی هم نمیکنه ممنون.
    • الهام IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
      0 1
      نظر شما پر از غلط املایی بود فکر کنم سواد کافی ندارین پس نظر ندین لطفا
  • من IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    4 0
    اول از همه اینکه پسر بچه ی سیزده ساله نه، این پسر دوازده سال داشتند، دوم اینکه مشکل اینه که گدرومادر هر دو کارمند بودند و به بچه هایشان نمی رسیدند و معلومه که این اتفاقات میفته بریا همچین خانواده ای. وقتی پدر و مادر حواسشون به بچه نیست و براش وقت نمیذارن حقشونه همچین بلایی سرشون بیاد، البته فیلمش هم مشکلاتی داره، اما این خانواده حتی به بچه ی 12 سالشون یاد ندادن که خودکشی گناه کبیره ست؟ بنده از بچگی میدونستم این کار گناهه. حداقل از 9 سالگی می دونستم. بنابراین اینقدر ها هم مشکل از فیلم نیست.
  • رضاییان IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    0 0
    ضعیف در محتوا؟!! ازر کی تا حالا حوزه پیزوری منتقد شده؟!! یادم رفت شما در همه امور مملکت دخالت میکنید