جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 برگزاری مراسم شب قدر و عزاداری امیر المؤمنین ‌(ع) در حرم امامین عسکریین (ع)

حوزه/ امشب چشمانم را با آب توبه می‌شویم و کلام قرآن را در دهانم جاری می سازم تا خواب بر چشمانم نیاید و تا سحر ناله «الغوث الغوث» سر می دهم، یادمان نرود در این شب دعا برای ظهور مهدی موعود در رأس همه دعاها باشد ...

به گزارش خبرگزاری حوزه از بیرجند، ماه رمضان که از نیمه می گذرد حال و هوای شب های قدر وجود انسان را در برمی گیرد، شب هایی که بعد از گذشت یک سال از راه می رسند و فرصتی برای استغفار و استجابت و بندگی عاشقانه و خالصانه را فراهم می کنند.

شب های قدر با شب ضربت خوردن اولین امام شیعیان حضرت علی(ع) همراه است، روزه داران در این شب ها لباس سیاه بر تن کرده و علاوه بر عزاداری این امام بزرگوار، زمزمه هایی با خالق هستی می کنند و بعد از یک سال عاجزانه به درگاه خداوند آمده و طلب استغفار می کنند.

در ماه رمضان هر دعا و نیایش و هر کار نیک ثواب و پاداشی دو چندان دارد، قرائت قرآن، دعا، قرائت دعای جوشن کبیر، قرآن به سر گرفتن و بسیاری دیگر از عبادت ها در این شب های زیبای رمضان انسان را از این همه دغدغه و هیاهوی دنیوی خارج می کند و انسان تنها خود و خدا را می بیند.

سه شب در طول سال وجود دارد که با تمام سیصد و شصت و چند شب سال متفاوت است. سه شب که حتی به شب‌های دیگر ماه مبارک رمضان هم چندان شباهتی ندارد. شب‌هایی که خانواده‌ها برایش برنامه دارند، در موردش فکر کرده‌اند و هرکس در افکار و آرزو‌ها و اعمال خودش به یک جمع‌بندی نسبی رسیده است.

هیچ‌کس مثل هیچ‌کس در شب‌های قدر ظاهر نمی‌شود. هیچ‌کس با یک هدف و نیتِ واحد شب را تا سحر به گریه و خواندن قرآن، دعا و ... نمی‌پردازد. برای همین است که از شب‌های قدر می‌توان به‌عنوان فرصتی یاد کرد که مردم در عمومی‌ترین مکان‌ها با شخصی‌ترین اهداف و نیت‌هایشان حضور پیدا می‌کنند.

چه خانه‌هایی که چراغ‌شان تا سحر در این شب‌ها روشن می‌ماند، چه مغازه‌دار‌هایی که شب را در مغازه‌هایشان زنده نگه می‌دارند، اما ما از مسجد حرف می‌زنیم، معنوی‌ترین جای ممکن برای معنوی‌ترین شب ممکن. کارشناسان دینی هم معتقدند که اولویت در این شب‌ها با مسجد است.

لیالی قدر فرصتی برای شستشوی آینه دل است و این شب ها از شب های مقدسی هستند که قرآن کریم در این شب بر پیامبر(ص) نازل شد و اهمیت این شب ها تا جایی است که سوره ای از قرآن به نام قدر است.

در این شب نوای «الغوث الغوث» تا آسمان پر می کشد و هر بنده ای سفره دل را برای خدا باز می کند و با چشمانی اشکبار و دلی شکسته خدا را صدا می زند و می داند که تقدیر یکساله او در این شب ها رقم می خورد.

کارشناس مذهبی در گفت وگو با حوزه اظهار داشت: شب های قدر از شب های با ارزش در طول سال هستند که باید از لحظه لحظه این شب ها به خوبی بهره برد و از رحمت الهی در این شب ها نهایت استفاده را کرد.

حجت الاسلام اسدی با بیان اینکه از ویژگی ماه مبارک رمضان، نزول ملائکه و روح درشب قدر و ماه مبارک رمضان است افزود: فرشتگان و روح درشبهای قدر به اذن پروردگارشان برای تقدیر هرکاری نازل می شوند، شبی است پر از سلامت و برکت و رحمت تا طلوع صبح است.

قدر شب‌های قدر را بدانیم

وی بیان داشت: نزول قرآن، وقوع شب قدر، نزول ملائکه و روح، تقدیر سرنوشت و... هرکدام مائده های آسمانی و غذاهای معنوی است و سبب شده ماه مبارک رمضان، به عنوان ماه ضیافت و میهمانی الهی، نامگذاری شود، لذا پیامبر اکرم(ص) در آستانه ماه مبارک رمضان، این گونه می فرماید: «ای مردم! ماه با برکت و رحمت و آمرزش، به شما روی آورده است، این ماه، نزد خدا بهترین ماه است و روزهایش، بهترین روزها و شب هایش، بهترین شب ها، و ساعاتش بهترین ساعات. دراین ماه، شما به میهمانی خدا، دعوت شده اید و در زمزه بهره مندان از کرامت خداوند، قرارگرفته اید. دراین ماه نفس های شما، تسبیح خداست، و خواب شما، عبادت است و اعمال شما، پذیرفته، و دعایتان به اجابت می رسد..

وی با بیان اینکه در شبهای قدر در کنار خواندن دعای جوشن کبیر و به سر گرفتن قرآن، تفکر و تعقل در پیام‌های والای قرآن و نیز گوش سپردن به خطابه‌های عالمان، از اعمال مهم شب‌های قدر به حساب می‌آید، بیان داشت: همه باید قدر شب‌های قدر را بدانیم و با استفاده از دانش و تجربیات بزرگان، بسته‌های علمی و فرهنگی و اخلاقی خود را پر کنیم تا در سال پیش رو با سلامت ایمان و عقل و عمل، به مومن واقعی تبدیل شویم».

امام جمعه موقت شهرستان بیرجند هم در گفت وگو با حوزه گفت: کسی که از معنای لفظی گرفته تا محتوای شب قدر را نداند، گریه‌ها و دعا‌ها و قرآن‌خواندن‌ها برایش قابل درک و فهم نیست.

حجت الاسلام مختاری افزود: خداوند می‌فرماید هرکس در این شب‌ها مرا بخواند دعایش را مستجاب می‌کنم؛ از دیگر اعمال مهمی که باید در شب‌های قدر بجای آوریم، توجه ویژه به امام عصر(عج) و دعا برای سلامتی آن حضرت است

وی با بیان اینکه از احادیث متعدد این گونه احتمال داده می‌شود که شب قدر همین شب بیست و سوم است، افزود: افرادی که از دو شب قبلی قدر غافل شده اند، در شب بیست و سوم با خداوند عبادت و راز و نیاز داشته باشند و از گناهانشان توبه کنند.

شب زنده داری‌ها باید در شب بیست و سوم دقیق تر و عمیق تر باشد

امام جمعه موقت بیرجند گفت: شب بیست و سوم ماه رمضان شب تقدیر است و همه امور به دست امام زمان(عج) امضا می‌شود.

حجت الاسلام مختاری اظهار داشت: شب زنده داری‌های یک مسلمان معتقد باید در شب بیست و سوم دقیق تر و عمیق تر باشد که به فیض درک شب قدر در شب بیست و سوم نایل شود.

 

دوستی با خدا، بخشودگی گناهان، تعیین سرنوشت سال آینده، وقتی که فرشتگان خداوند به زمین تقرب پیدا می‌کنند، این‌ها هیچ بعید نیستند. این شب را قدر بدانیم و همدیگر را از دعاهایمان فراموش نکنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha