پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
گرایش به اسلام در میان مسلمانان هلند رو به افزایش است

حوزه/ براساس یک مطالعه انجام شده توسط مؤسسه تحقیقات اجتماعی هلند، تنش ها و خصومت های اجتماعی در جامعه هلند سبب شده که مسلمانان این کشور بیشتر از گذشته به دین روی آوردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از nltimes، براساس یک مطالعه تحقیقاتی انجام شده توسط دفتر فرهنگی اجتماعی در «موسسه تحقیقات اجتماعی هلند» مسلمانان این کشور در سال های اخیر به شدت به مذهب روی آورده اند.

موسسه دلیل این امر را تا حدی به افزایش تنش میان مسلمانان و غیرمسلمانان  و حس خارجی و بیگانه دانسته شدن آن ها توسط دیگر شهروندان هلندی مربوط می داند.

این نهاد دولتی در گزارش خود درباره تجربیات دینی مسلمانان در هلند نوشته است: نگرش بازدارنده و تبعیض آمیز جامعه هلندی، دین و ایمان، هویت اسلامی و حس تعلق داشتن به یک جامعه مذهبی را برای مسلمانان این کشور فوق العاده جذاب ساخته است. به این ترتیب منفی نگری اجتماعی سبب ایجاد انگیزه برای سوق داده شدن مسلمانان به سوی اسلامیت شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: قضاوت های منفی درباره اسلام و مسلمانان از سوی محیط اجتماعی هلند، مسبب تقویت پیوندها درون اجتماعات اسلامی و هویت پایه ای مسلمانان در این کشور شده است. به کلام دیگر شهروندان مسلمان به سبب روبرویی با خصومت اجتماعی به اسلام پناه برده اند.

این مطالعه براساس داده های سال 2015 انجام شده و بیشتر روی مسلمانان ترک تبار و مراکشی تبار، که بزرگترین گروه مسلمانان در هلند را تشکیل می دهند تمرکز کرده است. از این افراد به ترتیب 84% و 94% خودشان را به عنوان مسلمان معرفی می کنند. پاسخ دهندگان به این نظرسنجی گفته اند که در طی 10 سال گذشته بیشتر نماز خوانده اند. آن ها بیشتر از گذشته به مساجد مراجعه می کنند و زنان مراکشی نسبت به گذشته محجبه تر شده اند. تقریبا تمامی نظرات ارائه شده نشان دادند که دین برای مسلمانان در هلند از اهمیت بالاتری برخوردار شده است.

محققان همچنین دریافتند که اکثریت مسلمانان سخت گیر و مقدس مآب، نسبت به گذشته به تنوع فرهنگی نگاه مثبتی دارند. تقریبا اکثر آن ها تنوع فرهنگی در جامعه را یک امر خوب تلقی کردند و کمتر از 10 درصد آن ها گفتند که خشونت دینی را درک می کنند. با این حال هنوز نگرش منفی نسبت به جامعه هلند در میان مسلمانان وجود داردو تنها 40% مسلمانان به دیگر مردم هلند اعتماد دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha