پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
راهپیمایی روز جهانی قدس

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

رهبری،توطئه ترامپ را در نطفه خفه کرد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:همه فشارهای ترامپ برای این بود که ایران در آینده هسته ای نباشد؛ اما مقام معظم رهبری با سخنان خود توطئه ترامپ را خنثی کرد.محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اسلامی در حاشیه راهپیمایی روز جهانی قدس و در جمع خبرنگاران در خصوص انتخابات پارلمانی عراق و تاثیر آن بر تحولات منطقه، گفت: انتخابات در عراق فضای جدیدی بعد از استبداد رژیم بعث به وجود آورده و این دموکراسی جوان باید مراحل مختلف را طی کند. من از همه جناهای سیاسی در عراق می خواهم که بردبار باشند و سعی کنند نهاد مردم سالاری را در عراق حفظ کند تا خدشه ای در مردم سالاری به وجود نیاید.ی ادامه داد: خواست دولت و ملت ایران این است که مردم عراق سرنوشت خود را رقم بزنند و ملت و دولت عراق به عنوان یک ملت با افتخار بتواند نقش خود را ایفا کنند.سرلشکر رضایی در خصوص سخنان مقام معظم رهبری در حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب بسیار هوشمندانه دست روی نقطه نهایی گذاشتند که آقای ترامپ می خواست با فشار اقتصادی از دست ملت ایران بگیرد. همه فشارهای ترامپ برای این بود که ایران در آینده هسته ای نباشد اما مقام معظم رهبری با سخنان خود توطئه ترامپ را خنثی کرد.

 

اسرائیل با انصراف از رسوایی بزرگ فرار کرد

شورای امنیت 15 عضو دارد که 5 عضو آن شامل انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا اعضای دائمی هستند. 10 عضو دیگر غیردائم هستند که برای انتخاب 5 عضو هر ساله رأی‌گیری می‌شود. انتخاب 5 عضو غیردائم شورای امنیت از میان گروه‌های منطقه‌ای در سازمان ملل متحد صورت می‌گیرد و کشورها برای کسب مجوز 2 ساله بایستی دو سوم آرای موافق را به دست بیاورند.«آفریقا»، «آسیا-اقیانوسیه»، «آمریکای لاتین و کارائیب»، «اروپای غربی و سایرین» و «اروپای شرقی» پنج گروه منطقه‌ای در سازمان ملل هستند که هر یک نامزدهایی برای این انتخاب دارند.خبرگزاری فرانسه نوشته انتظار نمی‌رود در جلسه رأی‌گیری روز جمعه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ بدهد. تنها نتیجه نامشخص، سهمیه کشورهای آسیا-اقیانوسیه است که اندونزی و مالدیو هر دو به دنبال کسب آن هستند.بعد از انصراف رژیم صهیونیستی، انتظار می‌رود بلژیک و آلمان دو کرسی مربوط به «گروه اروپای غربی و سایر» را به دست بیاورند.در بلوک آفریقا، طبق توافقات صورت گرفته در اتحادیه آفریقا، کرسی به آفریقای جنوبی تعلق خواهد گرفت. جمهوری دومینیک هم سهمیه آمریکای لاتین را از آن خود خواهد کرد.هر کدام از بلوک‌های منطقه‌ای در سازمان ملل فرایندهای خاص خود برای انتخاب نامزدهای تصدی کرسی شورای امنیت دارد.یک دیپلمات درباره انصراف رژیم صهیونیستی گفت: «اسرائیل در نهایت تصمیم به انصراف گرفت چون متوجه شد که شانسی برای انتخاب ندارد و در نهایت، با 30، 40 یا 50 رأی موافق، شرمسار خواهد شد.

 

سید حزب الله،توطئه سری را افشا کرد

دبیرکل حزب الله لبنان از اقدام برخی عرب ها و دولت های حاشیه خلیج فارس در خرید خانه های ساکنان قدس با قیمت بالا پرده برداشت و آن را توطئه ای علیه قدس و برای خدمت به رژیم صهیونیستی خواند.«سیدحسن نصرالله» این سخنان را در جمع هزاران شرکت کننده در مراسم روز قدس که در شهرک «مارون الراس» در مرز لبنان با فلسطین اشغالی برگزار شد، مطرح کرد. وی تصریح کرد: خطرناک ترین مساله امسال، صحبت درباره معامله قرن است که هدفش از بین بردن و پایان دادن به مساله فلسطین و تسلیم کردن قدس و همه مقدسات به رژیم غاصب صهیونیستی است. دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه سخنان خود به سه چالشی که قدس با آن روبروست اشاره کرد.به گفته وی، نخستین چالش در مقابل قدس، جنگ بر سر به رسمیت شناختن اقدام آمریکا (در تعیین قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارتش به قدس) از سوی کشورهای جهان است.نصرالله چالش دوم را تغییر بافت جمعیتی و تغییر هویت ساکنان شهر قدس عنوان کرد.چالش سوم هم از نگاه وی، مساله مقدسات در شهر قدس به ویژه مسجد الاقصی و هر آن چیزی است که در حرم مقدس آن وجود دارد. دبیرکل حزب الله گفت که برخی دولت های خلیج فارس و عرب ها به جای کمک به ساکنان قدس برای ماندن در این شهر خانه های آنها را می خرند.وی افزود: به یکی از ساکنان قدس پیشنهاد شد که خانه اش را 20 میلیون دلار می خرند. این نشان دهنده توطئه علیه قدس است. نصرالله افزود: کسانی که می خواهند تاج و تخت شان را توسط آمریکا حفظ کنند معانی قرآن و روایات اسلامی را تحریف می کنند و اسرائیل را به رسمیت می شناسند و با پایان دادن مساله فلسطین، موافقت می کنند.وی تصریح کرد: واعظان و فقهای درباری، پس از 70 سال کشف کرده اند که صهیونیست ها حق تاریخی و دینی در قدس دارند و باید قدس را به آنها بسپاریم.

 

T4،از صهیونیست ها انتقام گرفت

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: ما باید به اندازه‌ای قدرت بسازیم که دشمنان ما دیگر حرف از تهدید نزنند.سردار حسین سلامی در سخنرانی پایانی راهپیمایی روز قدس در حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: 70 سال از ایجاد شجره ملعونه و خبیثه در جهان اسلام که توسط سیاست انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها کاشته شد، می‌گذرد. 70 سال است که خنجری زهرآگین در پهلوی امت اسلام فرو رفته و همه مصیبت‌های عالم اسلام ناشی از موجودیت یافتن یک رژیم مصنوعی، جعلی، بی‌ریشه در تاریخ و فاقد هویت به نام اسرائیل است. وی خاطرنشان کرد: زمانی که صهیونیست‌ها پایگاه T4 سوریه را بمباران کردند و تعدادی از جوانان این مرز و بوم را به شهادت رساندند، تصور می‌کردند که پاسخی دریافت نمی‌کنند و پشتیبانی آمریکا، انگلیس و فرانسه در آن عملیات موشک‌باران روسیه می‌تواند جبهه مقاومت را در ارعاب فرو ببرد. آن‌ها اعلام کردند که اگر پاسخ بدهید نظام بشار را ساقط و سوریه را ویران می‌کنیم.در جولان پاسخ داده شد مکانی که از سال 1967 گلوله‌ای به سمت آن شلیک نشده بود به آن‌ها پیغام داده شد اگر پاسخ دهید قلب سرزمین تحت اشغالتان تل‌آویو را با خاک یکسان می‌کنیم. متوقف شدند از آن روز دیگر هیچ غلطی نکردند. وی ادامه داد: مشاهده کردید ملت‌هایی که ولی‌فقیه نداشتند، چه اتفاقی برای آن‌ها افتاد، ذلیل، اشغال و آواره شدند. غیرت علوی در وجود ما است.جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران تاکید کرد: افرادی که فریاد "نه غزه، نه لبنان" را همراه با نیکی هیلی سر می‌دهند، این حقیقت را بدانند که جزو ملت ایران نبوده و پژواک صدای آمریکا و اسرائیل هستند. افرادی که نگران هستند که ما به کودکان گرسنه و در زیر آوار غزه کمک می‌کنیم و عنوان می‌کنند که به کودکان ایران کمک کنید، آن‌ها حتی به کودکان ایران نیز کمک نمی‌کنند. افرادی که بیان می‌کنند "نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران" اگر ایران در خطر باشد، یک ساعت و یک ثانیه هم در مقابل دشمن نمی‌ایستند.سلامی اضافه کرد:ملت ایران همان افرادی هستند که در هر نقطهای از عالم دشمن را تعقیب می‌کنند و اجازه نمی‌دهند این سرزمین تحت خطر قرار بگیرد.

 

ترامپ برای مکرون و ترودو خط ونشان کشید

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در آستانه اجلاس سران گروه هفت کشور صنعتی (جی 7) و در بحبوحه نزاع تجاری با متحدان، از رهبران فرانسه و کانادا انتقاد کرد.ترامپ درصفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: لطفا به نخست وزیر ترودو و رئیس جمهور مکرون بگویید آنها تعرفه سنگینی علیه آمریکا وضع کرده وموانع غیرپولی ایجاد کرده اند.رئیس جمهوری آمریکا در توئیت دیگری افزود: ترودو این واقعیت را مطرح نمی کند که آنها سیصد درصد تعرفه بر لبنیات ما بسته، به کشاورزان ما لطمه زده و کشاورزی ما را نابود کرده اند. مکرون گفت: شش کشوردیگر گروه 7 بازاری بزرگ تر از بازار آمریکا دارند. ترودو هم اظهار داشت که سران جی 7 در نشست دو روز اعضای این گروه در ایالت کبک کانادا «صمیمانه و مودبانه» ناخرسندی خود را از اقدامات اخیر ترامپ ابراز خواهند کرد.ترامپ جمعه گذشته بر واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا تعرفه وضع کرد و آنها را به ترتیب به 25 و 10 درصد رساند. ترامپ گفته که این تصمیم را در راستای مقابله با «تهدیدها علیه امنیت ملی» آمریکا اتخاذ کرده است.این اقدام بااعتراض شدید اتحادیه اروپا و دو همسایه آمریکا یعنی کانادا و مکزیک مواجه شد.این کشورها در سازمان تجارت جهانی از آمریکا شکایت کرده و متقابلا تعرفه واردات برخی کالاها از آمریکا را افزایش دادند.این موضوع به نزاع تجاری شدیدی میان آمریکا و متحدانش تبدیل شده که از آن به عنوان مقدمه ای بر آغاز «جنگ جهانی تجاری» نام برده می شود.این اختلافات بر اجلاس سران جی 7 سایه انداخته است.

 

الحکمه،سائرون و الوطنیه زمام بغداد را در دست  می گیرند

احزاب سیاسی همسو با سیدعمار حکیم (الحکمه)، سیدمقتدا صدر (سائرون) و ایاد علاوی (الوطنیه) برای تشکیل فراکسیون بزرگ در پارلمان جدید عراق ائتلاف کردند.'رعد الحیدری' از رهبران جریان حکمت ملی از امضای سند این توافق از سوی رهبران این سه جریان خبر داد.این گزارش حاکی است: این ائتلاف سه گانه همچنین از دو ائتلاف شیعه دیگر (الفتح به رهبری هادی العامری) و (النصر به رهبری حیدرالعبادی) نیزدعوت کرده که به این فراکسیون بپیوندند و هم اکنون منتظر پاسخ آنها هستند. وی گفته است از ائتلاف های کردی پیروز در انتخابات نیزدعوت شده به این فراکسیون بزرگ بپیوندند و به احتمال زیاد دو حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز به آن خواهندپیوست.طبق قانون اساسی عراق، بزرگترین فراکسیون پارلمان حق دارد دولت را تشکیل دهد.در چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق که با مشارکت 44.5 درصد واجدین شرایط برگزار شد،در این دوره از انتخابات 28 فهرست و حزب سیاسی توانستند به پارلمان راه پیدا کنند.در این انتخابات، پنج گروه سیاسی شیعه نیز با پیشتازی در انتخابات مهمترین گروه های مطرح برای تشکیل ائتلاف بزرگ سیاسی و شکل گیری دولت آینده هستند.

 

مرز های غزه را به آتش  کشیده شد

در میان تدابیر امنیتی شدید رژیم صهیونیستی در شهر قدس و اطراف مسجد الاقصی صدها هزار فلسطینی نماز آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را در این مسجد اقامه کردند.به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، اداره اوقاف فلسطین اعلام کرد، ۲۸۰ هزار فلسطینی در میان تدابیر شدید امنیتی رژیم صهیونیستی و مانع‌تراشی‌های این رژیم نماز جمعه آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را اقامه کردند.اشغالگران مانع از ورود افراد بالای ۱۲ سال به قدس می‌شدند. مقامات اسرائیلی به زنان در هر سنی اجازه ورود به قدس را می‌دادند اما مردهای زیر ۴۰ سال حق ورود به مسجد الاقصی را نداشتند.ارتش رژیم صهیونیستی از گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک آور برای ممانعت از نزدیک شدن جوانان فلسطینی به دیوار حائل استفاده کرد.جوانان فلسطینی با نرده‌بان‌های چوبی و طناب برای عبور از دیوار حائل استفاده کردند.در عین حال جبهه داخلی رژیم صهیونیستی در منطقه عسقلان و اطراف آن حالت آماده باش اعلام کرده است. گفتنی است امسال روز جهانی قدس مصادف شده است با سالروز "نکسه" یا جنگ شش روزه که رژیم صهیونیستی علیه اعراب به راه انداخت و طی آن مناطقی از کشورهای عربی را اشغال کرد.از سوی دیگر فلسطینی‌ها در غزه یازدهمین جمعه تظاهرات بازگشت و شکستن محاصره تحت عنوان "میلیونی قدس" را که همزمان شده است با روز جهانی قدس برگزار کردند. تظاهرات "میلیونی قدس" بلافاصله پس از ادای نماز جمعه از مساجد مختلف غزه به سمت مرزهای شرقی جایی که اردوگاه بازگشت واقع است، آغاز شد و تا ساعت شش عصر به وقت محلی ادامه می‌یابد.

 

بادبادک ها،صهیونیست ها را به آتش کشیدند

بعد از استفاده شدن گسترده از بادبادک‌های آتش‌زا توسط ساکنان نوار غزه و به آتش‌کشیدن مزارع صهیونیست‌ها، این بادبادک‌ها برای اولین‌بار در کرانه‌باختری نیز مورد استفاده قرار گرفت.گروه‌های مقاومت فلسطینی در کرانه‌باختری با الهام گرفتن از تاکتیک ساکنان غزه، بادبادک‌های آتش‌زا را بر فراز شهرک‌های صهیونیست‌نشین «ماتان»، «یارهیو» و «نیریت» در نزدیکی شهر «کفر سابا» به پرواز درآوردند.به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل» یکی از بادبادک‌های آتش‌زا با فرود آمدن در مزرعه‌ای شهرک‌نشینان صهیونیست،آن را به آتش کشید. بادبادک دیگر به یک خط انتقال برق برخورد کرده و با آسیب زدن به آن، باعث قطع چندین ساعته برق صهیونیست‌ها شد. بادبادک‌های آتش‌زای فلسطینی‌ها در طول برگزاری راهپیمایی‌های بازگشت در ماه آوریل، می و ژوئن 2018، مشکلات جدی برای رژیم صهیونیستی ایجاد کرده زیرا مقابله با آن بر خلاف سادگی‌اش، آسان نیست. وزارت جنگ رژیم صهیونیستی تخمین زده است که طی دو ماه اخیر، تاکنون 600 بادبادک و بالن آتش‌زا از نوار غزه به پرواز درآمده است که حدود 400 عدد آن را ارتش اسرائیل، ساقط کرده است. همچنین وزارت جنگ می‌گوید که 200 عدد این بادبادک‌ها با فرود در مزارع صهیونیست‌ها، حداقل به طور مجموع هجده کیلومتر مربع را به آتش‌ کشیده است.

 

آنکارا،پیشنهاد موشکی واشنگتن را رد کرد

ترکیه درخواست آمریکا برای لغو قرارداد خرید سامانه‌های پدافند موشکی «اس-۴۰۰» از روسیه را در مذاکرات اخیر میان آنکارا و واشنگتن رد کرده است.طبق اعلام این منابع مطلع، مقامات آمریکایی در این مذاکرات از ترکیه به عنوان یکی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواسته‌اند تا قرارداد خرید سامانه «اس-۴۰۰» از روسیه را لغو کند.بر اساس این گزارش، آمریکا به ترکیه هشدار داده که خرید این سامانه‌ها می‌تواند باعث اعمال تحریم‌هایی علیه آنکارا شود، اما مقامات ترکیه‌ای این درخواست را رد کرده‌اند.مقامات ترکیه اعلام کردند، این قرارداد با روسیه اجرا خواهدشد چرا که آنکارا به سامانه‌های اس-۴۰۰ احتیاج دارد و البته «هرگونه تحریم علیه ترکیه نیز بدون پاسخ نخواهد ماند».بر اساس این گزارش، یکی دیگر از محورهای مذاکرات انجام شده میان آنکارا و واشنگتن پیشنهاد آمریکا برای فروش سامانه‌های پدافند هوایی «پاتریوت» به ترکیه نیز بود. مذاکره‌کنندگان ترکیه‌ای اعلام کردند که احتمال خرید این سامانه‌ها توسط آنکارا وجود دارد اما به شرطی که دولت «دونالد ترامپ» بتواند این قرارداد را به تصویب کنگره آمریکا برساند. بنا بر این گزارش، مجلس نمایندگان آمریکا در ماه می قانون اختیارات دفاعی ملی سال ۲۰۱۹ مالی این کشور را به تصویب رساند. بر اساس این لایحه فروش هرگونه تسلیحات آمریکایی به ترکیه بدون ارائه گزارشی ویچه درباره قرارداد آنکارا برای خرید سامانه «اس-۴۰۰» از روسیه غیرممکن است.

 

ریاض،جاسوس کشی را به ادعاهای واهی خود اضافه کرد

دادگاه کیفری تخصصی در شهر ریاض، پایتخت این کشور با صدور احکام بدوی، چهار فرد را به اتهام تشکیل هسته تروریستی با هدف جاسوسی برای جمهوری اسلامی و همچنین آموزش تئوری و عملی در اردوگاه های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران در رابطه با استفاده از اسلحه و مواد منفجره و جنگ خیابانی، به اعدام محکوم کرد.بر اساس این گزارش، در حکم محکومیت این افراد همچنین آموزش چگونگی پنهان شدن برای گمراه کردن نهادهای امنیتی با هدف عدم افشای واقعیت خود، جذب نیروهای کارآموز و تسهیل سفر آنها به ایران از طریق یک دفتر گردشگری برای پیوستن به اردوگاه های سپاه پاسداران و استخدام آنها، برنامه ریزی برای تشکیل هسته های تروریستی در داخل عربستان پس از آموزش استفاده از اسلحه و مواد منفجره و علوم نظامی با هدف برهم زدن یکپارچگی و ثبات این کشور، اقدام به ساخت مواد منفجره و انجام عملیات انفجاری در داخل کشور و برنامه ریزی برای ترور برخی شخصیت ها ذکر شده است.بر همین اساس نیز اداره قضایی سه گانه در دادگاه کیفری تخصصی عربستان به اتفاق آرا، حکم اعدام تعزیری در حق این چهار نفر و تعطیلی و لغو مجوز شرکت گردشگری مذکور را صادر کرد.لازم به ذکر است که عربستان و کشورهای هم پیمان آن در حاشیه خلیج فارس هر از چند گاهی ادعاهای واهی خود مبنی بر دستگیری افراد وابسته به ایران و در تلاش برای انجام عملیات تروریستی را تکرار می کنند با این حال این ادعاها همواره از سوی مسئولان جمهوری اسلامی تکذیب می شود.

 

بادیه الشام،گام اول را برد

نیرو‌های ارتش سوریه عملیات «بادیه الشام» را در مناطق روستایی جنوب شرقی استان حمص آغاز کردند.این عملیات که با پشتیبانی هم پیمانان ارتش سوریه انجام می‌شود با آزادسازی «الاشرفیه» در منطقه بادیه الشام آغاز شد و نیرو‌های سوری تروریست‌ های داعش را وادار به عقب‌نشینی از منطقه و فرار به سمت بیابان‌های سوریه کردند.در پی آزادسازی این منطقه نیرو‌های سوری توانستند عملیاتی گسترده در محور شرقی مواضع تروریست‌ های داعش انجام دهند و به پیشروی گسترده‌ای در این منطقه دست یابند بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده ارتش سوریه امشب موفق به منهدم کردن خطوط دفاعی داعش در این منطقه و آزادسازی کامل مناطق «مشرفیه» و «رهبات المشرفیه» خواهد شد. در ادامه این عملیات و عقب‌نشینی تروریست‌های داعش، نیرو‌های سوری پیشروی‌های خود در محور غربی المشرفیه را ادامه دادند.این منطقه از بادیه الشام حدود ۳ سال در اشغال داعش قرار داشته و تروریست‌ها از تونل‌های زیرزمینی برای انجام عملیات و حملات خود استفاده می‌کرده‌اند.

 

یمن،جوف را قتلگاه مزدوران ساخت

یک منبع نظامی گفت که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وارد نبردهای شدیدی با مزدوران ائتلاف متجاوز سعودی در جبهه "المهاشمه" در بخش "خب و الشعف" در استان الجوف شدند که طی این عملیات 13 خودروی مزدوران منهدم شده و شمار زیادی از آن‌ها به هلاکت رسیده و یا زخمی شدند.همچنین شمار زیادی از مزدوران در نبردهایی مشابه با نیروهای یمنی در مناطق صبرین و الجروف در منطقه "الخلیفین" کشته شدند.در این درگیری‌ها 8 خودروی مزدوران منهدم شد و یک انبار سلاح‌ آن‌ها در بخش المتون در آتش سوخت.این منبع گفت که انهدام این 21 خودرو در پی موشک‌های زمین به زمین و انفجار بمب‌ صورت گرفته است.همچنین نیروهای یمنی مواضع مزدوران ائتلاف متجاوز سعودی در جبهه "الحزمه" در بخش "المتون" استان الجوف را هدف قرار دادند که طی آن شماری از مزدوران کشته و زخمی شدند.عربستان سعودی از ششم فروردین 94 با تشکیل ائتلافی متجاوز از رژیم‌های مرتجع عربی، جنگی ویرانگر را علیه یمن با هدف تسلیم کردن مردم این کشور در برابر سیاست‌های خود و جلوگیری از تشکیل دولت مستقل و غیروابسته به خود آغاز کرده است.

 

قدس در برلین،لابی صهیونیست ها را لرزاند

لابی‌های صهیونیستی با فشار به مقام‌های آلمانی در تلاش هستند تا از برگزاری راهپیمایی روز قدس در این کشور جلوگیری کنند.در آستانه برگزاری راهپیمایی روز قدس در آلمان، لابی‌های صهیونیستی در این کشور در تلاش هستند تا مقام‌های آلمانی را ممانعت از برگزاری این مراسم متقاعد کنند.مرکز "سیمون ویزنتال" یکی از این لابی‌های صهیونیستی است که با ادعای اینکه مراسم روز قدس ماهیتی ضدیهودی دارد، در تلاش است تا این مراسم برگزار نشود.حاخام "آبراهام کوپر" عضو این مرکز گفت "میشائیل مولر" شهردار برلین باید بیانیه‌ای صادر و برگزاری مراسم روز قدس را در این شهر ممنوع اعلام کند. "فلیکس کلین" کمیسیونر مبارزه با ضدیت با یهودیان آلمان هم گفت به نظر او ممنوع کردن برگزاری این مراسم، کاری صحیح است، اما اعلام چنین ممنوعیتی با برخی موانع قانونی مواجه است.کوپر با حمایت از موضع کلین، گفت: اکنون وقت آن است که این راهپیمایی متوقف شود، چراکه این مراسم توسط حکومت مذهبی ایران، یعنی کشوری که هلوکاست را انکار می‌کند، ایجاد شده است.تاکنون دستکم 2000 نفر برای شرکت در این مراسم ثبت نام کرده‌اند.یک سخنگوی دفتر شهردار برلین گفته است که این نهاد در حال بررسی ابعاد حقوقی اعلام ممنوعیت برگزاری راهپیمایی‌های ضدیهودی و ضداسرائیلی از جمله راهپیمایی روز قدس است، اما فعلا در این مورد به جمع‌بندی نرسیده است.

 

آیت الله العمظمی مکارم،مردم را از بدعت بزرگ بر حذر داشت

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که شر یک مسلمان واقعی نباید به کسی برسد، گفت:  توصیه هشتم مولای متقیان این است که مسلمین به سنت ها عمل کرده و از رفتن به سمت بدعت ها پرهیز کنند.وی افزود: اگر انسان می خواهد عزاداری کند باید روش اهل بیت(ع) را ملاک کار خود قرار دهد، آیا امام صادق(ع) دستور می دادند که قمه زنی و همه جا خون آلود شود و برخی بر خرده شیشه ها راه بروند تا عزاداری کنند؟این مرجع تقلید با بیان این که انسان باید بدعت ها را رها کند، اظهار داشت: کار به جایی رسیده که ایام عزاداری عاشورا بر دیوارهای حرم امام حسین(ع) تا چند متر پلاستیک بکشند تا فضا نجس نشود، آیا این کارها مورد تأیید امام صادق(ع) و اهل بیت(ع) است.وی ادامه داد: البته بسیاری برای عشق به امام حسین(ع) این کارها را انجام می دهند اما راه را گم کرده اند، ما می گوییم انسان باید با اهدای خون خود انسان دیگر را از مرگ نجات دهد و این بدعت باید کنار گذاشته شود، دستورات و سنت ها باید عملی شوند.

 

ترکیه ،کوریدور امنیتی برای خود کشید

طبق گزارش روزنامه ینی شفق ترکیه، تسلط بر شهر منبج در شمال حلب اولین گام برای تشکیل یک منطقه امنیتی از ادلب، الباب و اعزاز در شمال غرب سوریه و توسعه آن به سمت اراضی‌ای که اکنون تحت کنترل کردها در شرق فرات و در شمال عراق است، خواهد بود.به نوشته روزنامه ینی شفق، ترکیه در نظر دارد تا یک کوریدور امنیتی مشترک درون سوریه و عراق در امتداد مرزهای جنوبی‌اش ایجاد کند که تا مرز با ایران کشیده شده باشد. طول این منطقه امنیتی ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر خواهد بود.پیش از این، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا و مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نقشه‌ راهی برای تضمین ثبات در منبج را تایید کردند. رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه گفت، نقشه مذکور شامل سه مرحله است و تاکید دارد که نیروهای ی‌پ‌گ (یگان‌های مدافع خلق) سلاح‌هایشان را زمین بگذارند. وزیر خارجه ترکیه افزود چارچوب همکاری میان آنکارا و واشنگتن در منبج بعدا می‌تواند در سایر مناطق شمال سوریه مورد استفاده قرار بگیرد.روابط آمریکا – ترکیه در بحبوحه نگرانی‌ها بابت حمایت آمریکا از ی‌پ‌گ دستخوش تحولاتی شد. از نظر مقام‌های ترکیه، ی‌پ‌گ وابسته به حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) است که ترکیه آن را سازمان تروریستی می‌داند. آنکارا مکررا واشنگتن را به ناکامی در تحقق وعده‌هایش درباره خروج ی‌پ‌گ از منبج متهم می‌کند. این منطقه در ژوئن ۲۰۱۶ از کنترل گروه تروریستی داعش خارج شد و به دست کردهای ی‌پ‌گ افتاد.

 

دمشق،حمله شرقی را تکذیب کرد

حمله عناصر باقی مانده گروه تروریستی داعش به شهر بوکمال در شرق سوریه تکذیب شد.به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، یک منبع آگاه نظامی خبر حمله عناصر باقی مانده گروه تکفیری تروریستی داعش را به شهر بوکمال در شرق سوریه تکذیب و تأکید کرد این شهر تحت تسلط کامل ارتش سوریه قرار دارد.این در حالی است که برخی رسانه‌های خارجی پیشتر مدعی شده بودند تروریست‌های وهابی صهیونیستی داعش مناطقی از شهر بوکمال را بار دیگر اشغال کرده‌اند.

 

هند،فتوای ضد شیعی صادر کرد

دارالعلوم هند که در جواب اینکه آیا کسی که شیعه هستند و مرا برای افطاری یا در محافل عروسی دعوت کنند شرکت در آن جایز است نوشت که اهل تسنن از شرکت در محافل ازدواج و افطاری شیعه پرهیز کنند.دارالعلوم هند که در جواب اینکه اگر کسانی که شیعه هستند مرا برای افطاری یا در محافل عروسی دعوت کنند؛ شرکت در آن جایز است؟ نوشت که اهل تسنن از شرکت در محافل ازدواج و افطاری شیعه و غذا خوردن در آن محافل پرهیز کنند.این فتوا توسط مفتی وقار علی، مفتی فخر اسلام و مفتی زین اسلام قاسمی امضاء شده است.

 

نتانیاهو،روابط اروپا و تل آویو را تیره و تار کرد

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی حاضر نشده فدریکا موگرینی را در حاشیه یک نشست که بناست هفته آینده در قدس برقرار شود، به حضور بپذیرد و طرف اروپایی هم سفرش را کلاً لغو کرده است.در پی امتناع «بنیامین نتانیاهو» از دیدار با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه یک نشست در قدس اشغالی، سفر طرف اروپایی به فلسطین اشغالی لغو شد.آنطور که تایمز اسرائیل خبر داده، موگرینی قرار بود هفته آینده در نشست «جامعه یهودیان آمریکا» در قدس اشغالی حضور یابد و درخواست دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را برای دفتر وی ارسال کرده بود.منابع صهیونیستی هنوز گزارشی از علت پذیرفته نشدن درخواست فدریکا موگرینی از سوی نتانیاهو منتشر نکرده‌اند.نتانیاهو این چند روز اخیر را در تور اروپایی گذرانده بود؛ وی در سفر به انگلیس، آلمان و فرانسه، از سه عضو اروپایی 1+5 خواسته بود که با سیاست‌های ضدایرانی آمریکا که حالا دیگر عضو برجام نیست، همکاری کنند.گفته می‌شود که طرف‌های اروپایی در برابر فرستاده صهیونیست‌ها، از برجام دفاع کرده و البته گفته‌اند که تا زمانی که ایران به همه تعهدات برجامی خود پایبند بماند، آنها هم در برجام خواهند ماند.اروپایی‌ها البته تصریح کرده‌اند که در قبال موج خروج شرکت‌های اروپایی از ایران، اختیاری ندارند و فقط می‌توانند به آنها توصیه کنند که تجارت با ایران را ادامه دهند.

 

ملت رنگین کمان علیه رژیم اشغالگر به پا خواست

آفریقای جنوبی در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان شاهد تظاهرات، اعتراضات و برنامه‌های متنوعی در مخالفت با جنایات رژیم اشفالگر قدس بود.در همین چارچوب، تظاهرات هایی در برخی شهرهای بزرگ این کشور مانند پرتوریا، ژوهانسبورگ، کیپ تاون، سوتو، دربان، پورت الیزابت و چند شهر دیگر با حضور صدها نفر از مسلمانان و همچنین برخی ادیان برگزار شد.در پرتوریا تظاهر کنندگان با تجمع در برابر سفارت رژیم صهیونیستی با سردادن شعارهای ضد صهیونیستی، جنایات این رژیم را علیه مردم مظلوم فلسطبن محکوم کرده و آن را مصداق عینی نژاد پرستی دانستند.تظاهر کنندگان همچنین با سر دادن شعارهایی اقدامات حمایت گرانه آمریکا از این رژیم از جمله انتقال سفارت آن کشور به بیت المقدس را محکوم کردند.همچنین در همین رابطه سمینارها و همایش‌هایی در مراکز اسلامی و علمی با حضور متفکرین سنی و شیعه و مسیحی و یهودی برخی شهرهای این کشور برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha