جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 452985
۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
آشنایی با مرکز اسلامی صبا در کالیفرنیا

حوزه/ مرکز اسلامی صبا یکی از مراکز اسلامی شیعی در شهر سن خوزه ایالت کالیفرنیای آمریکاست. این مرکز در سال ۱۹۷۹م تاسیس شد و تاکنون به فعالیت‌های دینی و فرهنگی خود ادامه داده است.

تاریخچه
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»،تا دهه هفتاد میلادی با وجود این که تعداد متعددی خانواده شیعه مذهب در منطقه خلیج سانفرانسیسکو زندگی می کردند، اما فعالیت‌های مذهبی شیعی قابل توجهی در این ناحیه از کشور آمریکا دیده نمی شد، تا این که در سال 1977 دو خانواده پیش قدم شده و سایر خانواده های شیعه مذهب را پیدا کردند تا بتوانند مجالس محرم را در منطقه "سن خوزه" سازماندهی کنند.

با افزایش تعداد خانواده های شرکت کننده خانواده های دیگر هم میزبانی این مجالس را به عهده گرفتند. البته این گستردگی مجالس باعث شد نیاز به مؤسسه ای برای سازماندهی هر چه بهتر این گونه مراسم های مذهبی در بین جامعه شیعیان احساس شود.
در نتیجه در سال 1979 در پایان یکی از این مجالس مذهبی، انجمن شیعی منطقه خلیج رسما تشکیل شد و افراد حاضر در مجلس 5 متولی مادام العمر برای انجمن تعیین کردند. با این اقدام رفته رفته انجمن گسترش یافته و تبدیل به یک مؤسسه منظم و ساخت یافته شد.



حضور زیاد شیعیان در طول ماه رمضان و محرم، اعضای مرکز را بر آن داشت به جای پنج نفر در هیئت امنا، نه نفر را به مدت دو سال انتخاب کنند. در سال 1986 اعضای نه نفره هیئت امنا یک خانه را در شهر سن خوزه خریداری کردند و آن را تبدیل به حسینیه‌ای برای مرکز نمودند.
در سال 1992 و با توجه به رشد زیاد جامعه شیعیان، یک ساختمانی به مساحت حدود 250 متر مربع برای مؤسسه خریداری شد و هزینه آن به تدریج در عرض چند سال با کمکهای مردمی شیعیان شهر پرداخت شد.

ویژگی مرکز اسلامی صبا در بین سایر مراکز شیعی امریکای شمالی این است که اعضای صبا از شیعیان اردو زبان از هند و پاکستان، فارسی زبان از ایران و افغانستان، عرب زبان از لبنان، عراق و سایر کشورهای عربی و همچنین انگلیسی زبان و اسپانیایی زبان تشکیل شده است.

در سال 1992 این مرکز اولین روحانی مستقر خود را دعوت به همکاری کرد و در سال ۲۰۰۲ دومین روحانی مستقر، برای خدمت به جامعه شیعیان به این مرکز آمد. اکنون مرکز از وجود روحانی مستقر خود، مولانا نبی‌رضا عبیدی بهره می‌برد.



فعالیت ها

مرکز صبا مدرسه ای هفتگی برای کودکان دارد که هر یکشنبه به آنها قرآن، قوانین دینی و تاریخ اسلام می آموزد. کلاسهای بزرگسالان هم بنا بر اقتضای نیاز تشکیل می شوند. برگزاری نماز جمعه،مراسم محرم، صفر و رمضان و همچنین برنامه ثابت هفتگی پنجشنبه شب ها از دیگر فعالیتهای این مرکز است. در ماه های محرم، صفر و رمضان روحانیون و علمای متفاوتی برای سخنرانی درباره موضوعات دینی به زبانهای مختلف به مرکز دعوت می شوند.

یک سفر سالانه دسته جمعی برای خانواده های مسلمان و کنفرانس جوانان الحسنین هر سال توسط مرکز صبا برگزار میشود. این مرکز همچنین هماهنگی های مربوط به جمع آوری فطریه، زکات و خمس و نیز کمکهای خیریه برای فقرا را انجام می دهد. مراسم ازدواج، کفن و دفن و نیز خدمات مربوط به مشاوره ازدواج هم توسط این مرکز انجام می شود.

افزایش همکاری با سایر مراکز اسلامی از اهداف مهم مرکز شیعی صباست. این مرکز همچنین غیرمسلمانان را برای آشنایی با اسلام و جامعه مسلمانان به مؤسسه دعوت می کند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ندا IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    0 0
    من از شیراز هستم فعالیت‌های شمارودوستدارم ای کاش منم پیش شما بودم وفعالیتهای مذهبی داشتم