جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)

حوزه/ مراسم بزرگداشت بیست‌‌ونهمین سالگرد ارتحال جانسوز حضرت امام خمینی(ره) و همچنین قیام پانزدهم خرداد از سوی نمایندگی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور و جامعة المصطفی العالمیة برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، مراسم بزرگداشت بیست‌‌ونهمین سالگرد ارتحال جانسوز حضرت امام خمینی(ره) و همچنین قیام پانزدهم خرداد از سوی نمایندگی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور و جامعة المصطفی العالمیة برگزار شد.

گزارشی از این مراسم در کشورهای مختلف را در ذیل می خوانید:

 

تونس

به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس و با همکاری مرکز مطالعات فلسفه و علوم انسانی مسارات، مراسم ارتحال امام خمینی (ره) برگزار شد.

این مراسم که همزمان با بزرگداشت روز جهانی قدس بود، فاضل الهی، رییس مرکز مسارات در سخنرانی خود به جایگاه و نقش امام خمینی (ره) در خصوص مسأله فلسطین اشاره کرد و گفت: اندیشه‌های امام (ره) درباره قدس شریف منحصر به فرد است. راه نجات و آزادی قدس شریف پیروی از دستورات و اندیشه‌های امام خمینی (ره) است.

دیگر سخنران این همایش، منصر الهذیلی، از اساتید دانشگاه قیروان بود. در ادامه عابد زریعی، رییس مرکز مطالعات فلسطین و از اندیشمندان فلسطینی گفت: قدس بدون امام خمینی (ره) شناخته نمی‌شود و اکنون همه مسلمانان جهان می‌دانند امام خمینی (ره) تنها کسی بود که به قضیه قدس به طور ویژه اهتمام داشت و مسلمانان را به وحدت برای آزادی آن دعوت کرد.

گفتنی است؛ این همایش که با حضور گروهی از اساتید، نخبگان و فعالان در حوزه مقاومت و فلسطین و از علاقمندان به اندیشه‌های امام (ره) برگزار شد، قاسم رضیعی، قاری ممتاز بین‌المللی اعزامی از ایران به قرائت قرآن کریم پرداخت.

 

دهلی‌نو

به مناسبت گرامیداشت بیست‌‌ونهمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) و شهدای قیام خونین 15 خرداد، مراسمی ویژه ایرانیان مقیم هند با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌پور، نماینده ولی فقیه در هند، رضوانیان، کاردار موقت سفارت ایران در هند و علی دهگاهی، رایزن فرهنگی ایران، دیگر مسئولین و کارکنان نهادها، دانشجویان، ایرانیان مقیم و خانواده‌های ایشان در محل سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو برگزار شد.

این مراسم با قرائت قرآن توسط حسین خوریانی از کارکنان نمایندگی جامعةالمصطفی (ص) العالمیه در هند آغاز و با شعرخوانی احسان الله شکرالهی، مدیر مرکز تحقیقات فارسی رایزنی فرهنگی ایران در دهلی‌نو در رثای مولی علی (ع) و امام خمینی (ره) ادامه یافت.

حجت‌الاسلام محمدرضا صالح، رییس نمایندگی جامعةالمصطفی (ص) العالمیه در سخنرانی خود، به جایگاه علمی و دینی امام خمینی (ره) به عنوان مرجع اشاره کرد.

وی امام خمینی (ره) را فقیهی متمایز از دیگر فقها خواند و از جمله این تمایز را در ابداع نظریه های علمی دینی همچون نظریه ولایت فقیه که شرح و بسط آن در کتاب حکومت اسلامی امام خمینی (ره) آمده، همچنین نظریه زمان و مکان در اجتهاد دانست که امام راحل با نگاهی نو حلال بسیاری از مشکلات جهان اسلام است.

رییس نمایندگی جامعةالمصطفی (ص) العالمیه افزود: عرفان امام (ره) جامع گرا بود. ایشان عارفی بود که امتداد عرفانش به جامعه بر می گشت و آن هم خدمت به مظلومان و مستضعفان بود.

 

اوگاندا

به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اوگاندا و همزمان با ایام رحلت حضرت امام خمینی (ره)، سمینار آشنایی با اندیشه های امام خمینی (ره) در حوزه صلح و آزادی، برگزار شد.

در این مراسم که در محل رایزنی فرهنگی کشورمان در کامپالا برگزار شد، مرتضی مرتضوی، سفیر جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام بکائی، رییس کالج المصطفی و جمعی از چهره های دینی، فرهنگی، دانشگاهی، رسانه ای و ناشران مسلمان و مسیحی از جمله شیخ علی وایسوا، نایب مفتی اوگاندا، پروفسور عقیقی، معاون رییس دانشگاه کامپالا، فرانسیس اوجده، رییس مرکز فرهنگی ملی اوگاندا، رمضان، نخست وزیر پادشاهی بوگوِرِه، نمایندگانی از شورای بین الادیان، نمایندگانی از انجمن نویسندگان، نمایندگان رسانه ها از جمله روزنامه سان رایز، رادیو بلال، رادیو پیرل، شبکه سلام تی وی، شبکه یو بی سی،  روزنامه محلی بوکده، رادیو  صدای آفریقا  و ... حضور یافتند.

این مراسم با تلاوت قرآن کریم و پخش مستند معرفی امام خمینی (ره) و دستاورد های انقلاب اسلامی آغاز شد.

پس از آن، آدم سبیالا، پژوهشگر و مدرس کالج اسلامی المصطفی در سخنانی از امام خمینی (ره) به عنوان یک چهره دینی حقیقی یاد کرد که انقلابش را بر اساس آموزه های دین انجام داد.

عابدی، استاد دانشگاه ماکرره نیز، با اشاره به شخصیت والای امام خمینی (ره)، انقلاب اسلامی ایران را انقلاب جهانی معرفی کرد.

علی بختیاری، رایزن فرهنگی کشورمان از اهمیت همگرایی اسلامی و وحدت شیعه و سنی در دیدگاه امام خمینی (ره) سخن گفت.

معاون مفتی اوگاندا نیز در پایان این مراسم، بر اهمیت آخرین شبهای ماه رمضان و ضرورت وحدت اسلامی تأکید و ابراز امیدواری کرد که در آینده فرصت‌های بیشتری برای بحث در مورد شخصیت امام خمینی (ره) داشته باشیم.

 

مادرید

مراسم بزرگداشت بیست‌ونهمین سالگرد عروج ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) با عنوان «بررسی اندیشه‌های عرفانی امام خمینی (ره)» به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در محل حسینیه جمعیت اهل البیت (ع) مادرید برگزار شد.

در این مراسم که با حضور سفیر و اعضای سفارت  جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا، شماری از ایرانیان مقیم و شیعیانی از عراق و هند و دیگر کشورهای مسلمان برگزار شد، سخنرانان به توصیف و تشریح ابعاد عرفانی زندگی پر برکت حضرت امام خمینی (ره) پرداختند.

عبدالغنی المعمار، رییس جمعیت اهل البیت مادرید به بیان تحول و تغییر شکوهمندی که ظهور امام خمینی (ره) و نگاه خاص ایشان که با سیاست پیوند خورده بود، پرداخت.

علیرضا اسماعیلی، رایزن فرهنگی کشورمان ضمن تحلیل دیدگاه امام خمینی (ره) به عرفان با عنوان شاخصه‌های عرفان امام خمینی (ره) گفت: در نگاه امام حمینی (ره) زهد و عرفان با گوشه گیری و انزوا هرگز سازگار نبود و ایشان سلوک معنوی را از حضور در جامعه و اثرگذاری اجتماعی جدا نمی‌دانستند.

وی افزود: امام راحل از جمله عارفانی است که بعد از معصومین(ع) با جلوه های حضور ربانی خود توانست دنیاهای وسیعی را به روی دین داران و دین باوران بگشاید و حیاتی دیگر به جهان آدمیان ببخشد.

اسماعیلی در ادامه، شاخصه‌های عرفان از دیدگاه امام خمینی (ره) را تمسک به ولایت انسان کامل، توجه به قرآن صاعد (دعاها و مناجات‌ها)، جامعه گرایی و پرهیز از عزلت، پیوند سیاست و عرفان، برخورد با عارف نمایان و مدعیان صوفی‌گری و سرانجام زدودن خرافه و اوهام از چهره عرفان و پیوند زدن آن با اسلام ناب برشمرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی موسوی، از اساتید حوزه و دانشگاه اعزامی از ایران به بیان دیدگاههای خود در باب عرفان حضرت امام (ره) پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ جعفر گونزالس، روحانی اسپانیایی و مدیر مؤسسه مردم نهاد مسلمانان برای صلح دیگر سخنران بعدی این مراسم بود که به معرفی مهمترین آثار و کتاب های عرفانی حضرت امام (ره) پرداخت.

 

ژاپن

به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب و ارتحال حضرت امام(ره)، سمینار «ایران پس از انقلاب، ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها» با حضور حسین دیوسالار، رایزن فرهنگی کشورمان و جمعی از اساتید و دانشجویان در دانشگاه یوکوهاما برگزار شد.

دیوسالار در سخنانی در این مراسم، گفت: جمهوری اسلامی ایران  در سال جاری چهلمین سال انقلاب خود را که به رهبری امام خمینی (ره) بنیانگذاری شده می‌گذراند که در جهت تحقق خواست ملت بزرگ ایران بر اساس آموزه‌های دینی و مبتنی بر فرهنگی 7 هزار ساله بنا نهاده شده است.

وی به روابط ایران و ژاپن اشاره کرد و افزود: چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی البته همزمان است با نودمین سال برقراری روابط دو کشور بزرگ ایران و ژاپن که در دو سمت غرب و شرق آسیا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده‌اند و در جهت توسعه همکاری‌ها گام برداشته‌اند.

رایزن فرهنگی کشورمان در توکیو ابراز امیدواری کرد این گونه برنامه‌ها بتواند در شناخت هر چه بیشتر دو ملت بزرگ از یکدیگر مفید باشد.

در ادامه، یامازاکی، استاد دانشگاه یوکوهاما با تشکر از رایزنی فرهنگی ایران در اجرای این برنامه، در خصوص ایران پس از انقلاب، ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها به ایراد سخنرانی پرداخت.

مهدی جوانمردی، محقق دانشگاه توکیو مطالبی در باره ایران در زمینه‌های مختلف از جمله ساختار سیاسی، امام خمینی(ره)، جایگاه فرهنگی و هنری، فعالیت‌های زنان، منابع و توانمندی‌های اقتصادی و ... را ارائه کرد.

 

کنیا

همایش فرهنگی گرامیداشت بیست‌ونهمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) تحت عنوان «صلح، عدالت و استقلال از دیدگاه امام خمینی (ره)» با حضور شخصیت‌های علمی، دانشگاهی، مسلمانان شیعه و اهل سنت طرفداران انقلاب اسلامی و دوستداران حضرت امام (ره)، سفیر و اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران در نایروبی، ایرانیان مقیم کنیا در حسینیه مجموعه فرهنگی شیعیان جعفری نایروبی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مستندی از تاریخ زندگی آن حضرت و جنبش انقلابی و مبارزات سال‌های پیش از انقلاب ایشان تا پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین، دستاوردهای چشمگیر جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشته شد.

نیوتن کهومبی، رییس دپارتمان مطالعات ادیان و  فلسفه دانشگاه کنیاتا به تبیین دیدگاه‌های امام خمینی (ره) در سه فصل جداگانه پرداخت.

شاکر مهرعلی، نیز دومین سخنران این مراسم به معرفی دستاوردهای صلح آمیز علمی جمهوری اسلامی ایران بعنوان ثمره یک عمر تلاش و مجاهدت‌های امام خمینی (ره) پرداخت.

شیخ علی اوسط، از روحانیون محلی به تبیین شخصییت امام (ره) و تأثیر حرکت انقلاب اسلامی در بین جوامع و ملت‌های مستضعف آفریقایی و صدور انقلاب اسلامی در بین مسلمانان مظلوم و محروم جوامع آفریقایی پرداخت.

سخنران بعدی این مراسم، حجت الاسلام لقائی، از روحانیون برجسته به عظمت شخصیت والای امام خمینی (ره) اشاره کرد.

محمود مجلسین، رایزن فرهنگی کشورمان با بیان ویژگی‌ها و ابعاد شخصیتی امام راحل، آمادگی این نمایندگی را برای اعطای بورسیه و فرصت‌های مطالعاتی ویژه متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های ایران اعلام کرد.

 

باكو

همایشی تحت عنوان «قبله عشق بشریت» با همکاری انجمن نویسندگان قلم جمهوری آذربایجان در سالن مرکز مطبوعات بین‌المللی جمهوری آذربایجان با حضور اصغر فارسی، رایزن فرهنگی ایران در باکو و جمعی  از نخبگان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی  و ادبی جمهوري آذربايجان در باکو برگزار شد.

در این مراسم رایزن فرهنگی کشورمان طی سخنانی به خدامحوری، اطمینان و آرامش، فراست و تیزهوشی و تواضع حضرت امام خمینی (ره) اشاره و اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس را زمان‌شناس بودن ایشان معرفی کرد و یکی از دلایل موفقیت ایشان را نیز همین خصوصیات والایشان اعلام نمود.

وی در ادامه پس از تجزیه و تحلیل اندیشه‌ها و تفکرات ناب امام (ره) گفت: با گذشت زمان، بیشتر می‌توان به عمق تفکرات ایشان پی برد که توانست به تمدن و بیداری اسلامی روح دوباره‌ای بخشد.

در ادامه این مراسم قربان جبرائیل، ريیس انجمن نویسندگان قلم جمهوری آذربایجان، توسعه روابط فرهنگی و ادبی و رونمایی از چاپ سوم کتاب «قبله عشق» حاوی اشعار حضرت امام خمینی (ره) به زبان آذری و گرامیداشت یاد و خاطره بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران را از عمده اهداف برگزاری این نشست عنوان کرد و گفت: با این نشست به دنبال شناساندن اندیشه‌ها و شخصیت عرفانی و ادبی حضرت امام (ره) در جمهوری آذربایجان هستیم.

در ادامه برخی از شخصیت‌های علمی ـ مذهبی همچون سلیم باب‌الله اوغلی، دبیر اتحادیه نویسندگان جمهوری آذربایجان و حاج القار ابراهیم اوغلو، ريیس مرکز حمایت از آزادی مذهبی و وجدان نیز درباره شخصیت عرفانی و ادبی، جاودانگی و ماندگاری اندیشه‌های ناب حضرت امام خمینی (ره) و همچنین ویژگی‌های ایشان همچون توکل بر خدا، آینده‌نگری، حمایت از مستضعفان و ایستادگی مقابل مستکبران سخنرانی کردند.

 

هند (دهلي‌نو)

مراسم گرامیداشت بیست‌ونهمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) با مشارکت رایزنی فرهنگی ایران در ‌هلی نو و انجمن حیدری هند با حضور حجت‌اله عابدی، معاون رایزن و وابسته فرهنگی كشورمان در دهلی‌نو، حجت‌الاسلام محمد عسگری، امام حیدری هال، ریاضت علی و عاقل پندروی، دو تن از شعراي هندي و صدها تن از دیگر علاقمندان در محل حیدری هال دهلی برگزار شد.

معاون رایزن فرهنگی ایران در دهلی‌نو در سخنراني خود در اين مراسم به نظم فکری و رفتاری امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: او همواره در زندگی‌اش در «صراط مستقیم» گام برداشت. دقت امام خمینی (ره) در برنامه‌ریزی و مدیریت زمان نیز از ویژگی‌های این نظم رفتاری بود. امام ساعت عبادت، استراحت، مطالعه و رفت و آمد مشخص داشت طوری که کسبه محل از روی رفت و آمد ایشان می‌توانستند بفهمند که در چه ساعتی از روز هستند.

آرامش خاطر امام خمینی (ره) مقوله دیگری بود که عابدي در ادامه سخنانش به آن اشاره کرد و طي آن گفت: امام خمینی (ره) در ایام پیروزی انقلاب اسلامی ایران و زمانی که فرودگاه‌ها بسته بودند و همه مسافران پرواز تاریخی بازگشت به میهن در اضطراب فرود بودند، تنها کسی بود که تمام مسیر را با آرامش طي كردند.

در ادامه ریاضت علی و عاقل پندروی، دو تن از شعرای هندی سروده‌هایی در رثای امام خمینی (ره) و اهل بیت (ع) قرائت کردند.

پایان‌بخش برنامه سخنرانی حجت‌الاسلام محمد عسگری، امام مسجد حیدری بود. وی امام خميني را  مظهر اراده مسلمانان جهان دانست و اظهار كرد: با حضور ايشان در عرصه مبارزه با استعمار جهاني يكبار ديگر هم مسلمانان و هم دشمنان اسلام به قدرت واقعي اسلامي پي بردند.

 

سیرالئون

مصادف با رحلت ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، رايزني فرهنگي ايران در سيرالئون، اقدام به برگزاری مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران کرد. در این نشست که با عنوان «جوانان از منظر امام خمینی (ره)» در محل سالن اجتماعات دانشگاه المصطفی برگزار شد، جمعی از علما و ائمه جمعه و جماعات شهر فریتاون، دانشجویان، اصحاب رسانه و علیزاده، سرپرست موقت سفارت ایران حضور داشتند.

سخنرانان این مراسم به ترتیب عبارت بودند از: شیخ وسام امام، جاریه لبنانی‌های مقیم، شیخ احمد تیجان سیلا، امام مسجد مرکزی فریتاون، خدیجه اولویا سیسه، استاد ارشد دپارتمان فلسفه و مطالعات ادیان دانشگاه فورابه، میثمی‌زاده، ريیس المصطفی سیرالئون و فرامرزی، رایزن فرهنگی ايران در سيرالئون.

اين همایش با قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط محمد شیخو، حافظ برجسته قرآن کریم آغاز شد. سپس دعای جمعی به وسیله شیخ معاض، از اساتید دانشگاه المصطفی قرائت شد و در ادامه محمد لامین منصاری، به عنوان ريیس جلسه ضمن معرفی سخنرانان، مطالبی را در خصوص حرکت امام خمینی (ره) و دشمنی قدرت‌های بزرگ در تقابل با اسلام راستین بیان کرد.

 

لاذقیه

به همت مرکز فرهنگی ایران در لاذقیه، مراسم بزرگداشت بیست‌ونهمین سالگرد عروج ملکوتی بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط علی خانی، قاری اعزامی از کشورمان در این مرکز فرهنگی برگزار شد.

نادر آزاد، وابسته و مدیر مرکز فرهنگی ایران در لاذقیه ضمن قرائت بخشی از وصیت نامه امام(ره)، بیست‌ونهمین سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی را تسلیت گفت.

وی به برخی ویژگی‌های شخصیتی امام راحل اشاره کرد و از ایشان به عنوان رهبر، عالم دینی، تجدیدگر، مؤسس، عارف، زاهد، صاحب فکر انقلابی و یکی از سازندگان تاریخ جدید نام برد.

آزاد همچنین، امام خمینی(ره) را دارای فضائل و اخلاق محمدی و شجاعت و حکمت علوی و  راه اندازنده  نهضت حسینی در برپایی دولت اسلامی دانست.

حجت‌الاسلام سید ایمن زیتون، امام جمعه مسجد شیعیان لاذقیه با اشاره به شخصیت والای آن حضرت گفت: علم امام خمینی(ره)، شجاعت و عرفان ایشان، ایران، منطقه و جهان را تحت تأثیر خود قرار داد.

پس از آن، شاعره رجاء کامل شاهین نیز سروده خود را در وصف امام (ره) و ایران و انقلاب قرائت کرد و مورد تشویق حاضران در مراسم قرار گرفت.

محمد حطاب، مدیر سابق فرهنگ و گردشگری و از ناقدان ادبی گفت: سخن گفتن در مورد امام راحل(ره) در واقع سخن گفتن از وحدت اسلامی و آزاد سازی قدس شریف و مسجد الاقصی است. امام خمینی(ره) با قرار دادن جمعه آخر ماه مبارک رمضان ویژه روز قدس، سبب شد مسلمانان به نقش خود در دعوت به وحدت و تجمیع توانایی های اسلامی آگاه شوند.

آخرین سخنران این مراسم، عزالدین علی، مؤسس و رییس جمعیت علمی تاریخی بود که از شخصیت عظیم امام راحل تجلیل کرد و ایشان را دارای علم، تقوی، عزم، صلابت، فردی مجاهد، مقاوم، شجاع، عارف، عابد و حکیم در رهبری دانست.

 

قزاقستان

مراسم بزرگداشت بیست‌‌ونهمین سالگرد ارتحال جانسوز حضرت امام خمینی(ره) با حضور مجتبی دمیرچی‌لو، سفیر و مسعود شیخ زین الدین، رایزن فرهنگی ایران در آستانا، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن شاهمرادی، ایرانیان مقیم و کارکنان نمایندگی های سیاسی، اقتصادی و نظامی ایران در آستانا قزاقستان برگزار شد.

دمیرچی‌لو در باره ابعاد شخصیتی والای امام راحل و بینش سیاسی و اجتماعی و مدیریت، شجاعت، تدبیر ایشان به ایراد سخنرانی پرداخت.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن شاهمرادی اظهار کرد: ایشان با استفاده از تعلیمات اسلامی، بر آن شد تا یک تنه در مقابل ظلم بایستد و حکومت الهی و احکام و معارف الهی را در کشور ایران پیاده کند.

پس از آن، بیگی، از مداحان اهل بیت (ع) با ذکر مصیبت اهل بیت (ع) و قرائت اشعاری در وصف امام، شور و حال خاصی به مجلس بخشید.

 

زیمباوه

همزمان با برگزاري مراسم احياي شب نوزدهم ماه مبارك رمضان، مراسم بزرگداشت بيست و نهمين سالگرد ارتحال ملكوتي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام خميني (ره) با حضور احمد عرفانيان سفير و رضا عسگري رايزن فرهنگي، كاركنان سفارت ایران و خانواده‌هاي آنان، ايرانيان مقيم در مسجد آل محمد (ص) حراره برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلين طالبي ضمن برشمردن مناسبتهاي اين شب، با اشاره به فضائل امام علی (ع)، به بیان ديدگاه‌هاي امام خميني (ره) در مورد ولايت فقيه به عنوان الگوي حكومت اسلامي در زمان غيبت ولي عصر (عج) پرداخت.

در ادامه نيز، مراسم ويژه شب‌های احيا انجام شد و روزه داران و مومنان براي پيروزي اسلام در همه زمينه ها و نيز رفع حوائج دنيوي و آمرزش گناهان دعا كردند

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha