چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
توبه

حوزه/ حجت الاسلام محمدحسنی گفت: قرار گرفتن در مسیر توبه از دیگر دستاوردهای ماه رمضان است ،چرا که توبه کردن و برائت از گناه تنها به ماه یا روز خاصی اختصاص ندارد، بلکه افراد باید در همه حال و همه روز بصورت قلبی از انجام گناه های هرچند کوچک نیز توبه نمایند.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام محمد محمد حسینی ظهر امروز در جمع مردم روز دار در شبستان امیرالمومنین(ع) مسجد النبی، گفت: در ماه رمضان، انسان با انجام مراسم شب قدر و یادآوری اعمال گذشته و طلب مغفرت از خداوند‌، به یاد گنا‌هان خود می‌افتد و اعمال خویش را بازخوانی می‌کند و از سوی دیگر، درباره سرنوشت آینده خود تجدید نظر می‌نماید. اگر انسان بعد از ماه رمضان، همان محاسبه را انجام دهد‌، می‌تواند معنویت خود را حفظ کند.

وی افزود: هوای نفس، باعث دوری انسان از خداوند می‌شود و آنچه باعث رشد و سعادت انسان می شود، مخالفت با هوای نفس است؛ چنان‌که اگر در روزه و اعمال ماه رمضان دقت کنیم، خواهیم دید که هر آنچه در این ماه انجام می‌شود، در واقع، به معنای مخالفت با خواهش‌های نفس است.

حجت الاسلام محمد حسینی اظهار کرد: اگر انسان بعد از ماه رمضان، همان محاسبه را انجام دهد‌، می‌تواند معنویت خود را حفظ کند.

استاد حوزه علمیه قزوین گفت:  قرار گرفتن در مسیر توبه از دیگر دستاوردهای ماه رمضان است، چرا که  توبه کردن و برائب از گناه تنها به ماه یا روز خاصی اختصاص ندارد، بلکه افراد باید در همه حال و همه روز بصورت قلبی از انجام گناه های هرچند کوچک نیز توبه نمایند.

وی ادامه داد: در واقع یک ماه روزه داری، عبادت، نزدیکی با خالق، توبه کردن، قرآن خواندن، رفتن به مساجد و مجالس مذهبی موجب رهایی و پاک شدن انسان از گناهان خواهد شد و امام سجاد(ع) در این زمینه می فرمایند: "ماه رمضان کمک می کند که ما گناهان خود را بشوییم"، بنابراین توصیه می شود بعد از ماه رمضان این ارتباط درونی و معنوی با خداوند از طریق عمل به واحبات و عبادت کردن ادامه پیدا کند و حلقه ارتباط با خداوند را با تموم شدن این ماه قطع نکنیم.

حجت الاسلام محمد حسینی خاطرنشان کرد: اگر یقین داشته باشیم که شیطان همواره در کمین قرار گرفته و دنبال فرصتی برای گمراهی انسان ها است، بعد از ماه رمضان که برخی محدودیت های این ماه برداشته می شود نیز مراقب گمراهی شیطان خواهیم بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha