جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مدیر کل اوقاف مازندران

حوزه/ مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران، وقف را بهترین پشتوانه برای تقویت و گسترش حوزه های علمیه دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، حجت الاسلام ابراهیم حیدری، مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران، در جلسه کمیته احیاء موقوفات حوزه علمیه استان با اشاره به اقدامات مناسب صورت گرفته در جهت شناسایی و احیاء موقوفات مدارس علمیه، گفت: همه تلاش این کمیته حمایت از حوزه های علمیه با احیاء موقوفات آنها است.

وی با بیان این که در گذشته مردم مؤمن و متدین بسیاری از اموال و دارایی های خود را در مسیر کار خیر به ویژه در مسیر نهضت حسینی و همچنین مدارس علمیه وقف کرده اند، افزود: متأسفانه این موقوفات به دلیل عدم مدیریت صحیح در طول سال های گذشته به فراموشی سپرده شده است.

حجت الاسلام حیدری از وقف به عنوان یک پشتوانه مناسب برای حوزه های علمیه یاد کرد و گفت: علما و بزرگان دینی در گذشته برای بقا و ماندگاری مدارس علمیه اموال و دارایی های خود را برای حمایت از حوزه های علمیه وقف کرده اند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران، علما و مراجع دینی را  پیشگامان وقف برای حمایت از حوزه های علمیه معرفی کرد و افزود: اگر تلاش ها و مجاهدت های عالمان دینی در طول تاریخ نبود این مراکز مهم دینی امروز این چنین رونق نداشت.

وی با بیان این که شناسایی و احیاء موقوفات حوزه های علمیه کار ساده ای نیست، خاطرنشان کرد: احیای موقوفات از جمله مهم ترین دغدغه های علما و مراجع دینی بوده که خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته تاکنون بسیاری از این موقوفات احیاء شده است.

حجت الاسلام حیدری با اشاره به این که در گذشته مدارس علمیه با درآمد و عواید همین موقوفات اداره می شده، تصریح کرد: اگر امروز هم موقوفات احیاء شوند بسیاری از مشکلات پیش روی مدارس علمیه رفع خواهد شد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان این که احیاء موقوفات حوزه های علمیه یکی از بهترین راه های حفظ استقلال این مراکز دینی است، خاطرنشان کرد: علما و فقهای دینی با دوراندیشی و تدبیر خود حوزه های علمیه را از وابستگی به دولت ها بی نیاز کرده بودند.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که واقفان خیراندیش همواره در تاریخ منشأ خدمات ارزشمندی به اسلام و فرهنگی دینی بوده اند، افزود: امروز بسیاری از مدارس علمیه که وجود خارجی ندارند و یا تعطیل شده اند محصول روح بلند واقفان خیر اندیش بوده است.

حجت الاسلام حیدری با بیان این که وقف در تاریخ با فراز و فرودهای بسیاری مواجه بوده، تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از موقوفات در دوره پهلوی و قبل از آن یا از بین رفتند و یا از آنها سوء استفاده شده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران، وقف را بهترین پشتوانه برای ترویج فرهنگی دینی در جامعه دانست و بیان داشت: وقف جزء مترقی ترین احکام دین مبین اسلام است که جامعه را در مسیر رشد و تعالی دینی قرار می دهد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha