پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ترکیه دو مسجد قدیمی را در کوزوو مرمت و بازسازی  می کند

حوزه/ آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه «تیکا» ضمن امضاء قراردادی با مقامات کوزوو ، قصد بازسازی و مرمت دو مسجد تاریخی مربوط به دوره عثمانی در این کشور را دارد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از آناتولی، آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه «تیکا» دو مسجد متعلق به دوره عثمانی را در کشور کوزوو مورد بازسازی و مرمت قرار خواهد داد. دو مسجد تاریخی پریشتینا کاریشیا و مسجد غازی مهمت پاشا در کوزوو به زودی تحت مرمت قرار خواهند گرفت.

مراسم امضای قرارداد مرمت این دو مسجد با حضور کیویچیم کیلیک، سفیر ترکیه در کوزوو و نعیم ترناوا سرپرست اتحادیه اسلامی کوزوو و دیگر مقامات در موسسه حفاظت از معنویت کوزوو در پایتخت پریشتینا برگزار شد.

پروتکل بازسازی توسط تیکا، وزارت فرهنگ و ورزش و جوانان کوزوو، و اتحادیه اسلامی کوزوو به امضاء رسید.

کیلیک گفت: پروژه های بازسازی و مرمت از این نوع، از نظر حفظ تاریخ و میراث اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و روابط میان ترکیه و کوزوو را نیز تقویت می کنند.

ترناوا نیز به نوبه خود از مسجد پریشتینا کاریشیا به عنوان قدیمی ترین مسجد در کوزوو یاد کرد و گفت: این مسجد در میان دیگر مساجد بالکان بی مانند است، زیرا تماما از سنگ ساخته شده و گنجینه ای از فرهنگ و دین ما را با خود به همراه دارد.

گفتنی است مسجد کاریشیا، قدیمی ترین مسجد ساخته شده در پریشتینا، در زمان حکومت سلطان مراد دوم در قرن پانزدهم بنا شده است.

این  مسجد در پی پیروزی عثمانی ها در سال 1389 در جنگ کوزوو ساخته شده است. مسجد غازی مهمت پاشا نیز یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی مربوط به هنر اسلامی در پریزرن می باشد. طبق کتیبه بالای درب ورودی آن، ساخت این مسجد به سال 1561 برمی گردد.

بوراک سرآن هماهنگ کننده تیکا در پریشتینا همچنین خاطرنشان کرد که چندین پروژه دیگر نیز قرار است توسط مقامات ترکی در شهرهای دیگر کوزوو آغاز شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha