جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
قوامی

حوزه/ امیرالمومنین(ع) در نامه ای به استاندار مصر می فرماید «شهروندان در خلق، نظیر تو هستند و بعضی نیز هم دین تو هستند که هر دو شهروند تو هستند و باید به همه برسی که این رحمانیت است و باید وجود داشته باشد.» این سند به عنوان سند مدیریت ثبت شد که جزء اسناد سازمان ملل است و در بعضی از دانشگاه های جهان تدریس می شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از بیرجند، حجت الاسلام والمسلمین سید صمصام الدین قوامی امروز در جلسه درس اخلاق مدیران دستگاه های اجرایی استان خراسان جنوبی، اظهار داشت: سوره مبارکه حمد حداقل 17 بار در نمازهای یومیه خوانده می شود که چکیده قرآن است.

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با بیان اینکه فاتحه الکتاب در حقیقت چکیده کتاب است گفت: هرکس خوب بخواند و بفهمد گویا مجموعه این کتاب آسمانی را بطور اجمال متوجه شده تا بعد به طور تفسیر وارد شود و درک کند.

وی بیان داشت: مدیریت خدا بر هستی، بر انسان و نیز در تکوین وجود دارد و نیز سبک مدیریتی خدا در این سوره به خوبی مشهود است که اگر با این دیدگاه به این سوره نگاه کنیم، در مدیریتمان در استان کاملا موثر است.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی افزود: این دیدگاه که خداوند مدبر امور است و همه چیز با نام او شروع می شود که معبود ما است خود الله مستجمل جمیع صفات است به تنهایی یک جوشن کبیر است.

امام جمعه پردیسان قم با بیان اینکه او هم رحمان و هم رحیم است که هر دو صفت از رحمت می آید، گفت: اساس تدبیر الهی بر رحمت است این رحمت یک بعد همگانی دارد که رحمانیت است و یک بعد اختصاصی دارد ویژه برگزیدگان و مومنان که رحیمیت است که هردو از رحمت و مهربانی و نعمت گستری است.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی متذکر شد: خداوند بندگان را که خلق می کند تحت امر رحمت خود قرار می دهد حتی سرکشان و متمردان را هم از رحمت خودش بهره مند می کند چون مخلوق او هستند.

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی اضافه کرد: خداوند نیروهای ویژه ای که او را می شناسند و اطاعت می کنند، از رحمت ویژه خودش بهره مند می کند.

امام جمعه پردیسان قم در همین خصوص به ذکر مثالی پرداخت و گفت: درمورد یک مدیرکل همه شهروندان مشمول مدیریت او هستند، ولی یک عده ای هم برجسته و نخبه و خاص هستند.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی یادآور شد: امیرالمومنین(ع) در نامه ای به استاندار مصر که هیچ گاه عملی نشد، چرا که استاندار در آستانه مصر به شهادت رسید می فرماید «شهروندان در خلق، نظیر تو هستند و بعضی نیز هم دین تو هستند که هر دو شهروند تو هستند و باید به همه برسی که این رحمانیت است و باید وجود داشته باشد. این سند به عنوان سند مدیریت ثبت شد که جزء اسناد سازمان ملل است و در بعضی از دانشگاه های جهان تدریس می شوند.

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با اشاره به جمله ای از حضرت آیت الله جوادی مبنی بر اینکه این جهان یک مدیر بیشتر ندارد و تحت  ربوبیت است، گفت: توحید در ربوبیت یکی از شاخه های توحید است که زیرشاخه توحید در مدیریت است، نمی شود تصور کرد جهان دو مدیر یا سه مدیر داشته باش چراکه در این صورت وضعیت جهان آشفته می شد.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی توحید در ربوبیت را از شاخه های توحید افعالی دانست و مطرح کرد: این دیدگاه توحیدی انسان و هر مدیری را منظم می کند و همه تحت فرمان یک مدیر هستند.

وی گفت: آیه آخر سوره حشر ویژگی های یک مدیر خوب را نشان می دهد، با توجه آدم احساس می کند هرجا هست کارمند خداست، آرامشی به او دست می دهد که گویی صبح در سازمان او قرار می گیرد.

امام جمعه پردیسان قم با بیان اینکه او مدیر همه عوالم اعم از ملک و ملکوت است، گفت: مدیریت رحمانی خداوند براساس رحمت است، اگرچه مدیر باید غضب هم بکند و بدون غضب نمی شود، اما آن هم براساس رحمت است. این خیلی مهم است که هرچه کوچکتر بشویم قدرت بیشتری پیدا می کنیم و هرچه متمردتر باشیم، از دایره رحمت دورتر قرار می گیریم.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی مطرح کرد: رحمانیت پذیرش و رحیمیت گزینش است و شما باید همه را داشته باشید ولی کلیدها را به افراد خاص می دهید.

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با تاکید بر اینکه هیچ وقت از حکومت او نمی توانید فرار کنید گفت: او قابل عزل نیست و تغییر نمی کند و عبودیت ما در مقابل چنین ربی است. عملکرد شما را ارزیابی می کند ارتقا یا انحطاط می دهد چراکه او شما را خلق کرد و اداره هم می کند.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی خاطرنشان کرد: هم حسن فعلی داشته باشید و هم حسن فاعلی حسن فعلی کار خوب و حسن فاعلی کار برای خداست.

 انتهای پیام/

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha