جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه اسلام برای رسیدن به قدرت های روحی، راه حلالی معین کرده است، افزودند: انسان های سالک اگر مسیر الهی را بروند و خدا را اطاعت کنند و در حقیقت کمتر گناه کنند یا گناه نکنند، روح آنان قوی می شود و می توانند در عالم ماده اثرگذار باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی شامگاه چهارشنبه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه دو سیما پخش شد، در ادامه بحث مقامات اولیای الهی در قرآن کریم، اظهار کردند: دانشمندان می گویند انسان تا زمانی که به بدن توجه دارد، قوه بدنی و جسمی او قوی می شود و از نظر روحی، ضعیف و ناتوان است اما اگر نسبت به عالم ماده و بدن کمتر توجه کند، روح او قوی می شود و مبدأ آثار می شود.

ایشان با بیان اینکه برای رسیدن به قدرت های روحی دو راه وجود دارد، تصریح کردند: یک راه حرامی است که مرتاض ها آن راه را می پیمایند؛ افراد مرتاض برای تقویت روح و نفس خود که بتوانند منشأ آثار باشند، از راه حرام وارد می شوند و ریاضت های حرام را مرتکب می شوند و جنبه مادی آنان ضعیف اما جنبه روحی آنان قوی می شود و بر این اساس، با یک نگاه، جسم سنگینی را بر می دارند؛ این در حقیقت، قوه روح اوست اما در سایه حرام است.

معظم له با اشاره به اینکه اسلام برای رسیدن به قدرت های روحی، راه حلالی معین کرده است، افزودند: انسان های سالک اگر مسیر الهی را بروند و خدا را اطاعت کنند و در حقیقت کمتر گناه کنند یا گناه نکنند، روح آنان قوی می شود و می توانند در عالم ماده اثرگذار باشند؛ این همان است که گاهی می گویند ولایت تکوینی اما ما می گوییم ولایت بر بخشی از جهان.

این مرجع تقلید با بیان اینکه انبیا و اولیای الهی دارای معجزه هایی بودند، تصریح کردند: معجزه های آنان کارهای خارق العاده بوده است؛ حضرت موسی عصایش را بر سنگی می زند و دوازده چشمه از آن جاری می شود، این در واقع از روح قوی حضرت موسی منشأ می شود که وقتی اراده می کند در عالم اثرگذار باشد، با کوبیدن یک عصا بر سنگ، این همه چشمه جاری می شود.

حضرت آیت الله سبحانی افزودند: البته برای انسان هایی که نبی شناس نیستند، این مطلب بسیار سنگینی است که چه پیوندی میان کوبیدن عصا و پیدا شدن چشمه های دوازده گانه وجود دارد. اگر این افراد به خانه مرتاض ها سر بزنند، مشاهده می کنند آنان از راه حرام به برخی از این کارها می رسند اما انبیا و اولیا از راه اطاعت خدا و سلوک حق، مبدأ آثار می شوند.

ایشان با اشاره به بخشی از آیه ۱۱۰ سوره مائده «وَتُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ بِإِذْنِي وَإِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتَى بِإِذْنِي»، تصریح کردند: خداوند به حضرت عیسی خطاب می کند تو کسی هستی که بیماری های پیسی را شفا می بخشی و کور مادرزاد را بینا می کنی و مردگان را زنده می کنی؛ این مسائل حاکی از آن است که اراده حضرت مسیح در این موضوع مؤثر بوده و او سالک و مطیع راه حق بوده و خداوند منان بر روح چنین نبی، این مقام را عنایت کرده است.

معظم له همچنین به داستان حضرت سلیمان اشاره کردند و افزودند: حضرت سلیمان بر صندلی خود نشسته و متتظر آمدن بلقیس بود، او خطاب به اطرافیانش گفت کدامیک از شما می توانید تخت بلقیس را احضار کنید قبل از آنکه خودش بیاید، یکی گفت من قادرم آن را از پانصد فرسخ بیاورم قبل از آنکه شما از این مجلس بلند شوید اما خواهرزداده اش گفت من می توانم آن تخت را تا چشم برهم زدنی بیاورم.

این مرجع تقلید تصریح کردند: ولایت تکوینی، ولایت بر جهان نیست بلکه بر گوشه ای از جهان است که اگر اراده کند و آن هم منشأ آثار باشد، خداوند به انبیا و اولیا این مقام را داده است.  

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به آیه نخست سوره اسراء «سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ»، اظهار کردند: رسول اکرم(ص) در شب، فاصله مسجدالحرام تا مسجدالاقصی را می بیند و قبل از آنکه صبح شود بازمی گردد؛ این در واقع نشان دهنده روح قوی رسول اکرم(ص) است که تاب چنین سیری را داشته است.

ایشان تصریح کردند: جوانان عزیز اگر راه تقوا و سلوک صحیح را زیر نظر استادی ببینند،  می توانند در همین عالم آثار بگذارند.

معظم له افزودند: یک فرد موثق برای بنده نقل کرد مرحوم آیت الله سید علی قاضی در کنار مسجد سهله که در آن زمان بیابان بود، نشسته بود و با من سخن می گفت، ناگهان از دور دیدیم یک افعی به سرعت به سوی ما می آید و من خودم را جمع کردم اما سید همانجا گفت: «مت باذن الله»، در همان لحظه مار خشک شد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه این نقل ها افسانه نیست بلکه حقایق است، تصریح کردند: درباره مرتاضان هند باور می کنید، درباره اولیای الهی را هم باور کنید.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه مرحوم آیت الله نخودکی دارای مقاماتی بود، افزودند: افراد عقرب زده به خانه این عالم می رفتند، ایشان به آنان خرما می داد و وقتی می خوردند، بهبودی پیدا می کردند.

ایشان در پایان خاطرنشان کردند: ربوبیت برای خداست اما انبیا و اولیای الهی بر اساس مصالحی، معجزاتی دارند و می توانند بر گوشه ای از جهان اثر بگذارند.  

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha