جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پروانه معصومی

حوزه/ بازیگر سینما و تلویزیون گفت: من تا به امروز در سریال‌های متعددی حضور داشته‌ام که هر یک را به نوعی دوست دارم، ولی حضور در مجموعه‌هایی که موضوع آن ماه رمضان است را با کارهای دیگر عوض نمی‌کنم، چون لذت کار در این ماه با دیگر ایام سال قابل مقایسه نیست.

خانم پروانه معصومی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت وگو با خبرنگار «حوزه»، درباره ویژگی سریال‌های مناسبتی ماه رمضان اظهار کرد: بسیاری از فیلم‌های سریال‌های ماه رمضان به طور همزمان با پخش، تصویربرداری نیز می‌شود. این اتفاق رویکردی خوشایند نیست، چون تعجیلی به کار حاکم می‌کند که به نوعی کیفیت تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد، اما این شکل کار کردن دو حسن دارد. ابتدا این‌که نظرات مردم را می‌توان دریافت و در سریال لحاظ کرد. دوم این‌که با زبان روزه کار کردن لذتی دارد که وصف آن قابل وصف نیست.

وی افزود:‌ من تا به امروز در سریال‌های متعددی حضور داشته‌ام که هر یک را به نوعی دوست دارم، ولی حضور در مجموعه‌هایی که موضوع آن ماه رمضان است را با کارهای دیگر عوض نمی‌کنم، چون لذت کار در این ماه با دیگر ایام سال قابل مقایسه نیست.

این بازیگر در پاسخ به این مطلب که برخی شایعه‌ها بیانگر این است که در پشت صحنه سینما و تلویزیون بازیگران چندان به مناسک ماه رمضان متعهد نیستند! گفت: این قبیل تهمت شرم‌آور است، چون هیچ فرد یا گروهی را نمی‌توان بدون دانستن حقیقت، قضاوت کرد. نکته دیگر ایکه در همه اقشار جامعه، افرادی وجود دارند که متاسفانه به مناسبات دینی متعهد نیستند، اما این یک یا چند نفر را نمی‌توان به همه نسبت داد. در سینما و تلویزیون نیز این‌گونه است. با این توضیح من در اکثر کارهای مناسبتی که حضور داشتم پایبندی به نماز و روزه را خصیصه اصلی این کارها دید‌ه‌ام.

خانم معصومی تاکید کرد: انتظار از هنرمندان بسیار بیشتر از دیگر اقشار جامعه است. این امر نیز به خودی خود ایرادی ندارد، چون تبعات مثبت شهرت و ثروت برای هنرمندان نیز بیش از دیگر بخش‌های جامعه است، اما یک مطلب را باید مد نظر قرار داد، آن هم این‌که هنرمند قادر نیست زندگی خصوصی خود را فریاد زده و علایق خود را بازگو کند، برای همین این تصور به وجود می‌آید که آنها نسبت به برخی موضوعات بی‌تفاوت هستند، درصورتی‌که اگر با دیده دقت بنگریم، متوجه خواهیم شد هنرمندان نیز همانند جامعه دلبسته موضوعات دینی هستند. این نکته را در ایام عزاداری ابا عبدالله(ع) به خوبی قابل مشاهده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ماه رمضان را همه به عنوان ضیافت الهی می‌شناسند و در این ایام شادی حرف اصلی را می‌زند، البته جایگاه شب‌های قدر و ایام شهادت مولای متقیان مطمئناً جداست، ولی در کل جهان اسلام، ماه رمضان ایام شادی و نشاط است، پس چرا در تلویزیون ما سعی می‌شود این نکته طور دیگری نشان داده شود؟ چراکه اگر غیر از این بود حداقل یکی از سه سریال اصلی که روی آنتن شبکه‌های سیما رفته یک کار طنز بود.

خانم معصومی ادامه داد: این کم کاری در شرایطی است که تا چند سال پیش این رویه کاملاً متفاوت بود و ما کارهای طنز خوبی در این ماه روی آنتن داشتیم. این آثار نیز عمدتاً پر بیننده‌ترین سریال این ایام می‌شد، اما نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده که دیگر چنین آثاری را در تلویزیون شاهد نیستیم. مطلب دیگر این‌که وقتی ما سه مجموعه ملودرام را پشت سر هم روی آنتن می‌فرستیم دو نکته را نشان می‌دهیم. ابتدا بد سلیقه هستیم. دوم، دوست نداریم خنده به روی لبان مخاطبان بنشیند!

این بازیگر با بیان این‌که باید در سریال‌‌های ماه رمضان برکات این ماه دیده شود، گفت: یکی از شروط اصلی برای سریال‌های مناسبتی سیما از دیدگاه من این است که کارهای مربوطه باید تصویرگر فرهنگ رمضان باشد، البته وقتی از این شرط سخن می‌گویم منظورم این نیست که در سریال‌هایمان تنها تصویرگر سفره افطاری یا سحری باشم، بلکه بیشتر فرهنگی که برای این ماه جز ضروریات است که مد نظر باشد؛ در کلامی دیگر باید بگویم سریال‌های ماه رمضان باید برای مردم جریان‌ساز باشد تا بتواند برای جامعه بازخوردهای مثبت به هماره داشته باشد. با این توضیح به نظرم سریال «بچه مهندس» توانسته تا حدودی در این زمینه موفق عمل کند، چون حواس و نگاه مردم را به سمت کودکانی معطوف کرده که در انتظار داشتن خانواده روزها را سپری می‌کنند.

خانم معصومی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: ما اگر بتوانیم ظرفیت‌های ماه رمضان را به درستی شناسایی کنیم، از آن سود بسیار خواهیم برد، چون مخاطبی که سیما در این ایام دارد با هیچ زمان دیگری قابل قیاس نیست. در ضمن به مدد مخاطب میلیونی این ایام، می‌توان مردم را از شبکه‌های ماهواره‌ای دور کرد، زیرا در ماه مبارک مردم روزه‌دار کمتر علاقه‌ای برای دیدن برنامه‌های ماهواره از خود نشان می‌دهند، پس اگر در این ماه بتوانیم مخاطب را دلبسته خود کنیم در ادامه نیز این علاقمندی حفظ خواهد شد.

وی در انتهای این گفت وگو تاکید کرد: بحث دیگر من در سریال‌های ماه رمضان به سبک زندگی مربوط می‌شود، چون با رایج شدن وسایل ارتباطی، زندگی ما تا حدودی از شکل بومی خود خارج شده، البته من با زندگی مدرن مخالفتی ندارم به شرطی که فرهنگ ملی و دینی ما حفظ شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha