شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه انبیا و اولیای الهی دارای علم غیب اکتسابی از عالم بالا هستند، افزودند: علم غیب ذاتی از آن خداوند است و محدود نیست در حالی که علم غیب انبیا و اولیای الهی دارای کمیت و کیفیت و محدودیت است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی شامگاه پنجشنبه در آخرین برنامه چشمه معرفت که از شبکه دو سیما پخش شد، در ادامه بحث مقامات اولیای الهی در قرآن کریم، در تبیین آگاهی اول(آگاهی حسی و تجربی)، اظهار کردند: بشر گاهی برای آگاهی خود از طریق حس و تجربه بهره می گیرد، چشمان خود را باز می کند و حقایقی را می بیند و گوش او اصواتی را می شنود و از این طریق به خارج راه پیدا می کند؛ گاهی هم تجربه می کند که مثلاً این دارو برای فلان بیماری خوب است.

ایشان با بیان اینکه آگاهی دوم، آگاهی عقلی و استدلالی است، تصریح کردند: متکلمان برای اثبات حدوث عالم از راه تغیّر عالم پی می برند.

معظم له تصریح کردند: آگاهی «حسی و تجربی» و «عقلی و استدلالی» در تمام افراد مشترک است.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه آگاهی سوم، «علم غیب» است و انبیا و اولیای الهی از آن برخوردار هستند، افزودند: البته مرتاضان از راه های حرام به این نقطه می رسند و بر اثر ریاضت های حرام، جنبه بدنی را تضعیف کرده و جنبه روحی را تقویت می کنند و به یک حقایقی در این مورد می رسند اما انبیا و اولیای الهی از طریق سلوک اطاعت و اوامر حق تعالی به این حقیقت می رسند و پشت پرده و آینده را می بینند و از آینده خبر می کنند و ما به این امر، علم غیب می گوییم.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه علم غیب دو نوع ذاتی و اکتسابی دارد، تصریح کردند: علم غیب ذاتی از ذات عالم می جوشد نه از خارج؛ حد و کیفیت و کمیتی ندارد و  این علم غیب گسترده از آن خداست.

ایشان با بیان اینکه انبیا و اولیای الهی دارای علم غیب اکتسابی از عالم بالا هستند، افزودند: بنابراین اگر می گوییم انبیا و اولیا عالم به غیب هستند، عالم به غیب ذاتی نیستند بلکه عالم به غیب اکتسابی هستند.

معظم له افزودند: علم غیب خداوند محدود نیست در حالی که علم غیب دیگران دارای کمیت و کیفیت و محدودیت است.   

معظم له با بیان اینکه آیات بسیاری در قرآن مجید وجود دارد که انبیای الهی از آینده خبر می دهند، گفتند: مثلاً در سوره یوسف این امر را بسیار مشاهده می کنیم که برگرفته از نوع علم غیب اکتسابی است؛ حضرت یعقوب از آینده فرزندش خبر می دهد و یوسف(ع) هم از آینده اشخاص می گوید.

این مرجع تقلید تصریح کردند: پیامبر اکرم(ص) درباره آینده عمار به او فرمود: یک جمعیت ستمگر و باغی، تو را می کشد؛ عمار وقتی از سوی ارتش شام در صفین کشته شد، آنان گفتند چگونه ما اهل هدایت باشیم در حالی که قاتل عمار هستیم.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha