پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نماز عید فطر در عراق

حوزه/ مردم عراق امروز پس از سی روز روزه داری و عبادت، نماز عید فطر را در نقاط مختلف عراق از جمله عتبات مقدس برگزار کردند و خدای متعال را به خاطر میهمان شدن دوباره بر سفره ماه رمضان او شکر کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، مردم عراق امروز پس از سی روز روزه داری و عبادت، نماز عید فطر را در نقاط مختلف عراق از جمله عتبات مقدس برگزار کردند و خدای متعال را به خاطر میهمان شدن دوباره بر سفره ماه رمضان او شکر کردند.

نماز عید در حرم مطهر امام حسین(ع)

در حرم امام حسین علیه السلام که یکی از مراکز برپایی نماز عید فطر بود، حجت الاسلام و المسلمین کربلائی نماینده حضرت آیت الله سیستانی امامت نماز عید را بر عهده داشت.

وی در خطبه های نماز، مردم را به رعایت قداست و حرمت عید فطر و پرهیز از گناهان و محرمات در جشن های خود دعوت کرد و افزود: به محض تمام شدن ایام عبادی ماه رمضان، فصل عبادی جدیدی به نام عید فطر آغاز می شود و تردیدی نیست که این عید پدیده ای اجتماعی است که ملت های زیادی آن را گرامی می دارند و در ابن روز به شادی می پردازند.

متولی آستان مقدس امام حسین(ع) تاکید کرد: ماه رمضان ماه فزونی و رونق عبادت است و خداوند متعال در این ماه مسلمانان را به صبر و مقاومت در برابر غرائز دعوت کرده و البته پیروزی در تمرین تقوا و عبادت، پیروزی و توفیق بزرگی است.

شیخ کربلائی ادامه داد: روز عید روز شادی به خاطر موفقیت در عبادت خدای متعال است پس شما مسلمانان و مؤمنان مانند برخی ملت ها نباشید که در شادی خود را با امور بیهوده و لهو و دور از هدف خود نشان می دهند و در این روز به کلی از اعتقادات دینی خود فاصله می گیرند، بلکه در این روز باید شادی و سرور شما با هدف تقویت ارتباط با خدای متعال باشد به گونه ای که عید فطر نیز یک مراسم عبادی دیگر برای شما باشد.

نماینده آیت الله سیستانی تاکید کرد: یکی دیگر از اهداف برگزاری عید فطر، تقویت ارتباطات اجتماعی و روابط میان مردم است و اینکه انسان در این روز با برادران خود مهربان باشد و گذشته ها و کدورت ها را فراموش کند.

نماز عید در حرم مطهر امام حسین(ع)

نماز عید بین الحرمین کربلا

اما در کنار حرم امام حسین(ع) نیز امروز مراسم عبادی نماز عید فطر به امامت حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی قزوینی برگزار شد.

وی در خطبه نماز عید با انتقاد از وضعیت خدمات رسانی به مردم و بالا رفتن میزان فقر در عراق، از مسئولان و رؤسای احزاب سیاسی خواست به مردم توجه کنند و به عنوان نمونه به مشکل برق اشاره کرد و گفت: این مشکل پنج سال است که در عراق وجود دارد و هنوز حل نشده و بر تمام ابعاد زندگی مردم تاثیرات منفی خود را بر جای گذاشته است.

سید قزوینی در ادامه از افزایش میزان فقر در عراق اظهار تعجب کرد و گفت: این آمار در کشوری که روزانه 4 میلیون بشکه نفت صادر می کند قابل قبول نیست و در کشوری ثروتمند مانند عراق نمی توان وجود میلیون ها فقیر را باور کرد.

امام نماز عید بین الحرمین از رؤسای احزاب سیاسی خواست با هم متحد شوند و اختلافات را فراموش کنند و تاکید کرد این درخواست من نیست، بلکه خواسته قرآن و دین اسلام است که از همه ما خواسته با هم متحد شویم و از پراکندگی دوری کنیم.

سید قزوینی از نمازگزاران عید فطر نیز خواست برای بهبود اوضاع عراق دست به دعا بردارند و در ادامه از اوضاع نابسامان یمن و جنایت های وحشیانه ای که علیه مسلمانان یمن و سوریه و بحرین و فلسطین صورت می گیرد ابراز تاسف کرد و ماعید فطر را در حالی برگزار می کنیم که دل های ما از فاجعه ها و مصیبت های کشورهای اسلامی غمگین است.

نماز عید بین الحرمین کربلا

نماز عید در حرم مطهر کاظمین(ع)

امروز نماز عید سعید فطر در حرم مطهر کاظمین(ع) نیز برگزار شد و مردم شهر کاظمین نماز عید فطر خود را در کنار مرقد دو امام خود یعنی امام موسی کاظم و امام جواد علیهما السلام به جا آوردند و از اولین ساعت های صبح امروز شنبه از نقاط مختلف به سوی حرم مطهر سرازیر شدند.

خطیب نماز عید فطر در حرم مطهر کاظمین(ع) مردم را به التزام به توصیه های مرجعیت شیعه دعوت کرد و افزود: مرجعیت اعلای شیعه از تمام مردم عراق می خواهد با هم متحد باشند و به ارزش های اسلامی پایبند باشند و متوجه مسئولیت های خود باشند و از زیر آن شانه خالی نکنند.

وی افزود: خواسته دیگر مرجعیت از مردم این است که به خانواده های خود اهتمام داشته باشند، زیرا خانواده هسته اصلی تربیت در جامعه است و علاوه بر این با خانواده های شهدا نیز توجه ویژه داشته باشند و نیازهای آنها را برآورده سازند.

نماز عید در حرم مطهر کاظمین(ع)

نماز عید فطر در آستان مقدس عسکریین(ع)

امروز صبح نماز عبادی عید فطر به امامت شیخ سیف العائدی در آستان مقدس عسکریین(ع) در شهر مقدس سامرا و با حضور هزاران نفر از شیعیان و زائران این مرقد نورانی برگزار شد.

شیخ عائدی در خطبه های نماز با اشاره به برنامه و هدف الهی برای رشد و تعالی انسان ها گفت: خدای متعال برنانه هدایت و تعالی انسان ها را از طریق انبیا برای بشر فرستاده و پس از انبیا نیز این برنامه به دست ائمه معصوم است که متولیان هدایت انسان ها و رساندن آنها به کمال هستند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به نامه امام حسن عسکری(ع) به جمعی از شیعیان آن زمان گفت: ائمه به شیعیان خود توجه ویژه دارند و نسبت به آنها دلسوز و مهربان هستند.

نماز عید فطر در آستان مقدس عسکریین(ع)

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha