جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مسجدی در هندوستان که توسط متولیان هندو اداره می شود

حوزه/مسجد آماناتی در شهری در نزدیکی کلکته هندوستان، توسط یک خانواده هندو اداره می شود و با تلاش این خانواده و مسلمانان محلی به مکانی میان ادیانی برای نزدیکی دو گروه هند و مسلمان تبدیل شده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از Barasat، مسجد آماناتی واقع در شهر باراسات در نزدیکی کلکته هندوستان، یکی از مساجد متفاوت این کشور محسوب می شود، در حالی که این مسجد در آغاز توسط مسلمانان ساخته شده است، اما اکنون سال هاست که متولیان این مسجد را ساکنان هندو تشکیل می دهند و امروزه به یک مسجد میان ادیانی برای پیروان دو دین تبدیل شده است.

یکی از اعضای این خانواده هندو که از سال 1960 اداره این مسجد را به عهده داشته اند در این باره می گوید: پس از خریداری این زمین ها، پیشینیان ما مسئولیت مسجد نیمه مخروبه ای را که در این محل قرار داشت عهده دار شدند. پدربزرگ من همیشه می گفت باید همیشه هر نوع مکان مذهبی را توسعه داد و تخریب آن امری غلط است. از آن زمان تاکنون مسجد آماناتی را به ساختاری توسعه داده ایم که در  آن مردم متعلق به ادیان مختلف از آن بازدید می کنند.

پدر این مرد هندو که هر روزه زمان زیادی را صرف پاکیزه نگه داشتن مسجد می کند نیز می گوید: پدرم و برادران بزرگترم این مسجد را اداره می کردند و توسعه دادند. برای همین نیز من سعی می کنم تا می توانم وقتم را صرف پاکیزه سازی اینجا کنم. این مسجد غرور خانواده ما است.

اختر علی امام جماعت مسجد می گوید: بسیاری از ساکنین محلی که اکثریت آن ها را هندوها تشکیل می دهند به این مسجد می آیند.

منطقه اطراف این مسجد جمعیت کمی از مسلمانان دارد با این حال این مسجد مومنان متعددی را از نواحی و مناطق اطراف چون چانانپور ، کورا و کازیپارا به خود جلب می کند.

بابل اقبال که شنبه صبح برای نماز عید سعید فطر به مسجد آمده می گوید: در سرتاسر ماه مبارک رمضان هر روزه از چانانپور برای نمازهای جماعت به این مسجد می آمدیم، در محله خودمان هم یک مسجد هست اما اینجا اهمیت ویژه ای برای خانواده ما دارد برای همین هر ساله با فرزندانمان به اینجا می آییم.

مومن علی مندال که 7 کیلومتر از کازیپارا برای نماز خواندن در این مسجد آمده می گوید: این مکان نسبتا کوچک است، اما مردم اینجا قلب بزرگی دارند. برای همین ما این مسجد را متعلق به خودمان می دانیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha